Kissar i trosorna..
Kissar i trosorna..
Hej på er
Har fått lite tips förrut och läst Lindavegas tråd angående kiss i trosorna.
Emma har varit torr i ett år med jättestor framgång förutom bajseriet.
Hon har nu sen Rasmus kom till världen börjat kissa i trosorna.
Säger inte till, går inte på toaletten eller pottan överhuvudtaget. Nu är det hela trosor som kissas ner, förrut kunde det komma en droppe eller 2, sen kom hon på sig själv men nu är det inte längre någon hejd.
Alla gånger på en dag hon blir kissnödig hamnar i trosorna.
VARJE gång får hon ställa sig och skrubba i minst 20 minuter. Vissa gånger kan jag inte genomföra helt då jag matar R eller är upptagen med något annat som jag inte kan gå ifrån.
Men det hjälper inte alls.
Hon har pall framför toaletten, pottan står här nere (vi har för tillfället ingen toalett på nedervåningen).
Jag frågar varannan timme en gång om vi ska kissa för jag vill inte tvinga henne dit men kanske är det så jag måste göra?
Vad ska jag göra. Vill ju inte sätta på henne blöja igen.
/Tessan
Har fått lite tips förrut och läst Lindavegas tråd angående kiss i trosorna.
Emma har varit torr i ett år med jättestor framgång förutom bajseriet.
Hon har nu sen Rasmus kom till världen börjat kissa i trosorna.
Säger inte till, går inte på toaletten eller pottan överhuvudtaget. Nu är det hela trosor som kissas ner, förrut kunde det komma en droppe eller 2, sen kom hon på sig själv men nu är det inte längre någon hejd.
Alla gånger på en dag hon blir kissnödig hamnar i trosorna.
VARJE gång får hon ställa sig och skrubba i minst 20 minuter. Vissa gånger kan jag inte genomföra helt då jag matar R eller är upptagen med något annat som jag inte kan gå ifrån.
Men det hjälper inte alls.
Hon har pall framför toaletten, pottan står här nere (vi har för tillfället ingen toalett på nedervåningen).
Jag frågar varannan timme en gång om vi ska kissa för jag vill inte tvinga henne dit men kanske är det så jag måste göra?
Vad ska jag göra. Vill ju inte sätta på henne blöja igen.
/Tessan
Vi har nog gått igenom det mesta vad gäller kisseriet 8) . Nu skulle jag bedöma att Vega är helt torr, men det har tagit nästan ett halvår med olika varianter av kissa på golvet/ inte kissa alls
kissa i trosorna, bara kissa ute, kissa på golvet och inte vilja torka upp, kissa på golvet bara för att få torka är upp....you name it. DEt enda som har funkat klockrent från början är bajset. Det har ALLTID hamnat i toaletten.
Vi har genom hela resan ändå varit hyfsat konsekventa. Låtit henne styra själv, inte frågat. Bara uppmanat inför natten. Jag har stundtals varit såååå trött och frustrerad över att det ska krånglas, men lyckas (nästan) alltid att hålla mig i skinnet och ha en neutral attityd. Ojdå, vad ska kisset vara INTE på golvet, i toaletten osv osv. Men inombords har det varit
många gånger
Jag skulle passa mig väldigt noga för att försöka styra, inte fråga heller faktiskt. Tror att du kommer igenom det snabbare ju mindre du lägger dig i. Särskilt eftersom Emma faktiskt varit torr såpass länge.
En tanke (som kanske inte alls stämmer) är att även om det är bra att man ska torka upp efter sig så blir det ju ändå så att Emma får en del uppmärksamhet i samband med att det kissas i trosorna. I trotstider kan det ju vara spännande tänker jag...
Linda
Vi har genom hela resan ändå varit hyfsat konsekventa. Låtit henne styra själv, inte frågat. Bara uppmanat inför natten. Jag har stundtals varit såååå trött och frustrerad över att det ska krånglas, men lyckas (nästan) alltid att hålla mig i skinnet och ha en neutral attityd. Ojdå, vad ska kisset vara INTE på golvet, i toaletten osv osv. Men inombords har det varit
Jag skulle passa mig väldigt noga för att försöka styra, inte fråga heller faktiskt. Tror att du kommer igenom det snabbare ju mindre du lägger dig i. Särskilt eftersom Emma faktiskt varit torr såpass länge.
En tanke (som kanske inte alls stämmer) är att även om det är bra att man ska torka upp efter sig så blir det ju ändå så att Emma får en del uppmärksamhet i samband med att det kissas i trosorna. I trotstider kan det ju vara spännande tänker jag...
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Gäst
Och jag för min del har hört att det händer att storasyskon har ett behov att få vara "bebisar" en stund i samband med ett yngre syskons ankomst.
kanske handlar det om att få dricka välling igen ur en nappflaska eller så vill det äldre barnet "också ha" något som bebisen har.
Alla fall som jag har hört talas om har handlat om en kort övergående grej som försvinner av sig självt bara föräldrarna inte lägger någon större vikt på det hela.
Re: Kissar i trosorna..
Hej!
Ja, vi hann ju inte prata om detta något nämnvärt när vi sågs. Men jag håller med både LindaVega och Päivi. INGA PÅMINNELSER - inte minsta lilla. Min kille blev lat - tror jag mest det handlade om - någon gång vid 3. Och det började komma både lite och mycket. Och allra bästa här är att helt låta barnet ta ansvar för sina toabestyr, från A till Ö, utan att man själv lägger sig i.
En bra tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
Kram
Ja, vi hann ju inte prata om detta något nämnvärt när vi sågs. Men jag håller med både LindaVega och Päivi. INGA PÅMINNELSER - inte minsta lilla. Min kille blev lat - tror jag mest det handlade om - någon gång vid 3. Och det började komma både lite och mycket. Och allra bästa här är att helt låta barnet ta ansvar för sina toabestyr, från A till Ö, utan att man själv lägger sig i.
Inga påminnelser alltså. Ha med ombyten om ni ger er iväg ut. Och hemma tar hon ju själv hand om tvätten. Hon har alla förutsättningar, de har du och ni ordnat så fint. Nu ska hon bara lära sig att det är HON och ingen annan som ser till att det hinns på toa när så behövs. Kan man ju säga lite i förbigående om hon nu skulle fråga något åt det hållet (Ooh, det vet ju inte JAG när DU behöver kissa. Det vet bara DU, förstås).Tessan skrev: Jag frågar varannan timme en gång om vi ska kissa för jag vill inte tvinga henne dit men kanske är det så jag måste göra?
En bra tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
Kram
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Tina-Stina
Hej!
Min tjej gjorde likadant. Torr sedan länge, började hon plötsligt kissa ner sig.
Det började i samband med trotsen. Fick för mig då att det var "frågor" det handlade om.
Vi körde med "ojdå! kisset kom lite fel, ska ju vara i toaletten" Hjälpa till med att torka och tvätta..höll i sig ett litet tag, men sedan försvann det
Min tjej gjorde likadant. Torr sedan länge, började hon plötsligt kissa ner sig.
Vi körde med "ojdå! kisset kom lite fel, ska ju vara i toaletten" Hjälpa till med att torka och tvätta..höll i sig ett litet tag, men sedan försvann det
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
-
Tina-Stina
Hej!
Det började i samband med trotsen. Fick för mig då att det var "frågor" det handlade om.
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
-
ilindstrom
Hej Tessan!
Både din och min tjej upplever jag som viljestarka individer. Min tjej blev dagtorr när hon var 1,5 år men just vid tre började hon kissa på sig en hel del igen. Först gjorde vi så att man fick ta hand om det själv, torka, ta hand om kisskläderna och ta nya, men det funkade inte för oss. Det var som om det var den uppmärksammheten hon ville åt. Så vi gjorde helt enkelt så att jag tog hand om det utan ett ord. Tog ca. en vecka och sedan dess så har det hänt ytterst få olyckor. Går nog att räkna på ena handen. Kanske inte rätt men för oss funkade det. Bara en tanke
kramar
Ida
Både din och min tjej upplever jag som viljestarka individer. Min tjej blev dagtorr när hon var 1,5 år men just vid tre började hon kissa på sig en hel del igen. Först gjorde vi så att man fick ta hand om det själv, torka, ta hand om kisskläderna och ta nya, men det funkade inte för oss. Det var som om det var den uppmärksammheten hon ville åt. Så vi gjorde helt enkelt så att jag tog hand om det utan ett ord. Tog ca. en vecka och sedan dess så har det hänt ytterst få olyckor. Går nog att räkna på ena handen. Kanske inte rätt men för oss funkade det. Bara en tanke
kramar
Ida
Håller med Ida, det var det jag menade att det kanske blir för mycket uppmärksamhet kring kisseriet. Tror att torka upp noga, noga passar väldigt bra när barnet håller på att släppa blöjan och poletten inte riktigt har trillat ned. Emma har ju varit torr en längre tid så hon VET ju hur man gör. Om du redan har kört så en längre tid och det inte blir bättre kanske det är värt att byta strategi.
Tycker att du ska fästa så lite uppmärksamhet du bara kan kring kisseriet. Av med blöta trosor är ett måste, men i övrigt låt henne sköta allt själv.
Linda
Tycker att du ska fästa så lite uppmärksamhet du bara kan kring kisseriet. Av med blöta trosor är ett måste, men i övrigt låt henne sköta allt själv.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej igen,
Ida;
Har jag förstått det rätt om du så fort du såg "kissiga trosor" tog av dom utan ord och satte på nya och sen fortsatte med ditt typ?
Det är
så irriterande detta att det kryper i hela kroppen på mig. Har inte visat det mot Emma men grrrrr när jag vet hur bra hon är på det "egentligen".
/Tessan
Ida;
Har jag förstått det rätt om du så fort du såg "kissiga trosor" tog av dom utan ord och satte på nya och sen fortsatte med ditt typ?
Det är
/Tessan
-
ilindstrom
-
ilindstrom