Hjälp! Min 5-åring är hemsk...orkar snart inte mer

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kia71

Hjälp! Min 5-åring är hemsk...orkar snart inte mer

Inlägg av Kia71 »

Det är med sorg i hjärtat jag skriver detta :roll: . Har en snart 5 årig dotter + 2 tvillingkillar på 2 år. Från att ha varit en glad och go tjej så har hon blivit fruktansvärt arg och jobbig. Peppar peppar har hon aldrig varit dum mot sina bröder utan ilskan går ut över framförallt mig, mormor och farmor och pappa. På dagis är hon inte sån här, där är hon mer eller mindre exemplarisk. En liten polis som personalen säger, eftersom hon gärna ser till att alla andra gör rätt.
Här hemma är det som sagt annorlunda. Säger vi att hon inte får åka kick-bike utan hjälm så kan hon sticka iväg rakt framför ögonen på mig ibland skrikande att hon minsann åker ändå. Hon vill aldrig vara hemma hos oss och leka, utan kommer en kompis så vill hon genast hem till denne. Jag har verkligen sett till att killarna inte kommer och stör, men det hjälper inte. Hon tycker allt är tråkigt här hemma och alla andra har roligare saker. Så idag kulminerade det hela. Hon har kläckt elakheter framförallt till mig men inte i sån omfattning som det blev idag. Hon hade fått en ballong och ville ha den fastbunden i sin cykelkorg. Detta gjorde jag. Det bar sig inte bättre utan att ballongen gick sönder när hon cyklat ett tag. Då blev hon tvärilsk och påstod att jag hade gjort sönder den. Sen skrek hon att jag var ful, fulaste mamman som fanns, hon ville hellre dö än vara med oss, hon ville flytta till faster osv osv. Det fanns inga gränser. Detta skedde mitt framför ögonen på 4 dagmammor...kul...Kände tårarna komma, men eftersom jag hade killarna med mig så fanns inget alternativ än att fortsätta till lekparken, där hennes dåliga humör fortsatte. Jag var iskall och ignorerade henne. Sen väl hemma så var det bättre, men nu på kvällen försökte jag prata med henne. Säga att jag inte ville hon skulle säga såna elaka saker till mig, att jag blir ledsen i hjärtat o det skulle jag aldrig säga till henne osv osv. Men inget förlåt kom, bara mer surande och dumma grejor. Så nu ligger hon i sängen, hon har visserligen sagt förlåt nu till slut. MEN vad gör jag? Hon säger saker jag aldrig skulle drömma om att säga till någon. Var kommer det ifrån? Ingen i vår närhet är sån.
Min mamma säger hela tiden att det är "synd" om henne för att hon fick 2 bröder när hon bara var 2,5 år, men är det någon som fått egentid med mig och sin pappa så är det hon. Med mina söner har jag skrämmande nog gjort något ensam med ca 5 gånger var sen de föddes och då har det mest varit sjukhusbesök. Snälla hjälp! Jag orkar snart inte mer. Nu när mina söner äntligen börjar klar sig lite mer själva och den pressen släpper så börjar detta. Jag fixar det bara inte.
På dagis säger de att det är 6-års trots eftersom hon är så långt framme rent motoriskt och med skriva osv. Men jag vet inte.

Tack snälla på förhand!
Kia
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Kia :heart:

Vill snabbt börja med att ge dig en länk som kan vara av intresse. Ska läsa noga och återkommer - säkert tillsammans med flera andra kloka som huserar här. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 70&start=0

Varm kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D

Några reflektioner på den andra tråden :?:

Lite funderingar och frågor...

Du beskriver olika saker som händer - men vad gör du och ni när det händer :?:

Har du läst Barnaboken om trots :?: Hur var hennes trotsålder :?:

Hur fungerar övriga saker hemma :?: Sömn, mat samt gemensamt och eget arbete :?: Positiv uppmärksamhet :?: Kärlek förstås :?:

:idea: Viktigt här: skilj på RUTINER och KÄRLEK samt SAK och PERSON. Hon är inte arg och jobbig - hennes beteende är. Se det heller inte som något personligt och sörj - se istället att detta är nödvändigt för hennes egen utveckling. Små tankesaker som ovan som faktiskt gör stor skillnad på hur man hanterar och ser sitt barn.

Det är definitivt inte synd om henne som fick syskon - det är en gåva. De ska ha varandra långt efter ni är borta så jobba på dem som team och deras gemenskap. Det är det viktigaste. Tycka synd om har aldrig hjälpt någon.

Generellt så är sexsårsåldern en andra trotsålder. Och blev trotsen inte "hanterad" i första omgången så kommer den än värre i nästa. Nu spelar det ju egentligen ingen roll "varför" - eftersom hanteringen måste vara densamma ändå. Man är inte ursäktad att bete sig hur som helst i en trotsålder - det är bara en förklaring.

Se förstås till att det grundläggande enligt ovan fungerar. Sedan är det bara att kavla upp armarna och börja jobba. Hon söker ramar för sitt agerande och det är er uppgift att ge henne dem. SAKLIGT är nyckelordet. Hur gör man här :?: Berätta hur man ska göra för att ha ett acceptabelt beetende. Varna och sedan förvisa.

I ditt exempel för dagen så hade jag brutit redan när hon blev sur för att ballongen gick sönder. Tagit henne åt sidan. Satt mig på huk och fått ögonkontakt och sagt med "tonen" (som AW säger) "jag talar inte så till dig och du talar inte så till mig - det är inte ok. Om du inte kan bete dig som folk så går vi direkt hem. Kan man inte bete sig som folk så kan man inte vara med folk". Lugnt, sakligt men med "tonen". Om hon då fortsatt vidare så hade jag direkt tagit med de alla hem (killarna överlever säkert det :wink: ) och förvisat på rummet. I värsta fall hade jag burit hem henne.

Glöm inte heller att hon faktiskt inte kan allt - bara för att hon är hela 5 år. Prata (inte i en situation dock) om hur och vad man kan göra när man blir sur och arg. Hur man kan säga ifrån etc.

Hon fortsätter för att hon KAN fortsätta. Hon undrar hur länge hon kan hålla på innan du sätter gränser. Blir ledsen och ignorera är utpressning och ger inga ramar. Det ger bara skuld. Jag tycker inte ens man ska spela på att min blir ledsen utan helt enkelt förkasta beteendet. Man kan dock resonera för att lära dem empati. Begära förlåt är ingen idé utan låt henne istället göra gott (se länk till katastrofala dagishämtningar). Vad är förlåt mer än ett ord - och förstår de ens situationen och ordet. (Läs gärna om min snart 5 åringa duracellkanin som i måndags stoppade fingret i en kontakt - vad är sant där och de är både så små och så stora?)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15916

Lite lästips:
Barnaboken "fostran"
Barnaboken om trots för att få grundtanken, men nu är ju tjejen större

Länkar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11468
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 10&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 02&start=0

Läs igenom och återkom med dina reflektioner.

Kram :heart:
Kia71

Lite mer info...

Inlägg av Kia71 »

Tack snälla för ditt långa inlägg. Hade läst länken från 1+2 och log för mig själv när jag såg hur lika vi var
Jag är helt med på det du säger om att sätta sig ner och få ögonkontakt. Jag prövade. Tyvärr var det inget alternativ att gå hem just då, eftersom hela vårt hus var fyllt med snickare. Det fanns liksom ingenstans att ta vägen för oss den dagen. Att gå hem till någon annan hade ju bara varit en belöning...
Förstår det du säger om att man inte skall visa att man är ledsen och ignorera är fult. Vet att ignorering är bland det jobbigaste för ett barn att ta, men i detta specifika fallet blev jag verkligen ledsen. Jag är en ganska känslosam person och jag blev sårad. Jag har verkligen svårt att bara stänga av känslorna även om de kommer från ett barn. Samtidigt undrar jag om det är så farligt att visa känslor för sina barn. Nästa gång kommer det ju vara en kompis eller annan jämnårig som hon säger elaka saker till. Men det klart, vill man uppfostra sitt barn så gör nog inte gråt någon nytta.
Att säga förlåt är ett måste i vår familj. Min make har jättesvårt att säga förlåt, något som ärvts i rakt nedstigande led...
Men givetvis måste man ju mena det man säger. Skall kolla länken du nämner om att göra gott.
I helgen blev hon återigen jättearg. Denna gång på sin kompis. Hon kom helt plötsligt instörtande och smällde igen altandörren och gapade och skrek att hon minsann inte tyckte om A. De hade lekt jättebra fram tills dess. Då gick jag fram till henne och sa lugnt och sansat, att vad är det som hänt. Kan du berätta så kan vi kanske lösa det tillsammans. Jag sa också att jag visste att det kanske inte var bara hennes fel...men hon bara skrek och slog och gapade. Då sa jag att jag inte accepterar detta. Antingen talar du om vad som hänt, eller också tar jag A hem. Hon vägrade, varpå jag fick gå ut till A och säga att det nog var bäst att vi gick hem. Hon mumlade något om att hon kunde leka själv ett tag, men jag sa att det nog var bättre om vi väntade lite. Min dotter lungnade senare ned sig men berättade aldrig vad det kommit ihop sig om .
Min dotters 4-årstrots var inte jättejobbig. Hon har alltid varit ganska förståndig och gått att prata med. Men visst hade hon en trotsålder. Men det är bara en bris i jämförelse med den känslomässiga orkan vi och hon går igenom just nu...

Tack igen för dina kloka ord...
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :heart:

Känslosam ska man absolut vara men just i barnuppfostran, och mot barn, så är det inte rätt väg enligt hur jag ser det. Jämför med en körskollärare. Om du gör fel, eller bryter mot regler för att se vad som händer så hjälper det föga att läraren blir ledsen och sårad. Det blir bara skuld som du inte vet hur du ska hantera och då läggs ovanpå. Dessutom är frågan varför läraren ens blev sårad när du inte menade att vara dum mot honom. Här hade ju saklighet varit på sin plats. Om du gör på det sättet så får du inget körkort.

Samma är det med barn. Om du inte uppför dig som folk, så kan du heller inte vara bland folk. Hon är varken elak eller dum, hon gör dumma saker för att se vad ni har för trafikregler. Hon har inte lärt sig dem ännu och om hon måste utforska alla regler själv så blir det mycket att testa. Glöm därför inte att visa hur - innan.

Hur gick det med kompisen :?: Följde du henne hem :?:

Innan nästa lektillfälle så kan det då vara på plats med en lektion - en genomgång - hur man gör när man leker. Vad ska du göra om du blir arg :?: Vad kan du säga då :?: Såhär kan man säga och såhär kan man göra :?: Om du gör det eller det så kan ni inte fortsätta leka etc.

Angående förlåt så ska jag försöka hitta någon bra länk. Vet att Ewa skrev bra om det för ett tag sedan. Ewa :?:

Men...min make är värdelös på att säga förlåt. Och...det beror på att han blev tvingad när han var liten. Det var en terror och en maktkamp som inte gav något gott och slutade med att en stackars pojke till slut sade förlåt och kände sig full av skuld, trampad på och missförstådd. Jag vill varmt rekommendera dig att läsa BB om just skuld och förlåt. Är en ögonöppnare. Göra gott räcker bra.

Återkom gärna med mer funderingar och gärna konkreta exempel.

Kram
Susanne :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Susanne* skrev: Angående förlåt så ska jag försöka hitta någon bra länk. Vet att Ewa skrev bra om det för ett tag sedan. Ewa :?:

Men...min make är värdelös på att säga förlåt. Och...det beror på att han blev tvingad när han var liten. Det var en terror och en maktkamp som inte gav något gott och slutade med att en stackars pojke till slut sade förlåt och kände sig full av skuld, trampad på och missförstådd. Jag vill varmt rekommendera dig att läsa BB om just skuld och förlåt. Är en ögonöppnare. Göra gott räcker bra.
Hej!

Jag sitter med nyopererad hand så jag kan tyväär inte skriva så bra. Och hittar just nu inte länken. Men det Susanne* skriver stämmer så bra tycker jag. Just att inte starta en maktkamp. Utan att det istället ska fokuseras på att man GÖR rätt - i handling. Då gottgör man - vilket är mer konstruktivt för båda parter. Och den fysiska handlingen (kramen, klappen) landar i kroppen och lindrar mer effektivt och på riktigt än alla ord i världen.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kia71

Inlägg av Kia71 »

Tack Ewa, hoppas du blir bra i handen snart!

Ang förlåt eller gottgörande. Så kommer ingen klapp eller kram eller annat. Hon kommer oftast ut från sitt rum och spelar som om inget hänt. Skall man då uppmuntra henne till en kram? Blir inte det en belöning och detsamma som om att hennes dåliga uppförande var helt ok?

Tack igen!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D
Det är ju kanon om det bara kommer men det är inget att förvänta sig eller vänta på. Ni ska se till att det kommer och visa hur man gör.

Ojdå, nu kramas vi. Om gottgörelse så läs tråden om dagishämtningar. det är mycket viktigt att du inte låter henne "slippa undan" utan det handlar ju om att ni ska lära henne hur man beter sig. Att vänta ut ordet förlåt blir en maktkamp. men tar du hennes händer och tvingar fram en kram ser du till att hon "säger förlåt". När man då ser till att detta görs tycker jag att man också kan sufflera högt "ojdå, vad tokigt det blev - förlåt säger vi".

Förstår du hur jag menar :?:

Kram :D
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hej Kia!
Helt otroligt vad lika döttrar vi har :D .
Hmm ja inte vet jag det verkar ju som om man säkert hade passerat första trotsåldern och trott att det gått bra.
Men faktist ikväll fick vi oväntat besök med en pojke som våran dotter leker mycket med på dagis.De levde rövare och vi var hack i häl på dom hela tiden.
Jag hade hoppats på lite gensvar från pojkens mamma oxå för jag ville ju inte gärna stå och ropa med honom oxå att sakta ner spring inte inne och ropa inte.Men hon bara log. :roll:
Så när främmande gått hem så då tog vi en diskussion med dottern och visade att så här kan man ju inte göra.De hade slitit ner sänghimmeln.Att jag skulle varit jätte lessen om jag hade haft sönder nåt när jag var liten och skämts för att jag busat så.Och så berättade vi om och om igen att du måste lyssna på oss när vi säger åt dej annars så kan vi inte ha främmande igen då åker du in på rummet om du inte hör när vi säger åt dej redan efter första gången.Då kan vi inte ta hem kompisar eller du får åka till nån kompis.
Till råga på allt så hade vi anmält henne till en fotbollsskola imorn.Så vi sa flera gånger åt henne att hon måste lyssna på vad lärarna säger minsta lilla bus och det var första och sista dagen hon fick åka.Hon försökte oxå som vanligt skylla på att det var pojken som gjort si och så.Och det kan hända men vi sa att du måste säga då åt din kompis att vet du så här får vi inte göra här hemma för då blir mamma och pappa arga.
Vet inte om ni tycker vi gjort rätt eller fel.
Men iallafall så efter att vi diskuterat så kom hon fram och ville ha en kram och då kändes det som att nu har nog säkert nåt gått fram :heart:
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hej Kia hur går det för er?
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"