Kurat en vecka - hur få till morgonen?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
jsalo

Kurat en vecka - hur få till morgonen?

Inlägg av jsalo »

Vi har en tös på 1år och 1 månad och började kura på fredag för en vecka sen, det har gått kanon! Det har såklart vart lite strul här och var vissa dagar, men hon har verkligen tagit till sig kuren och vi är grymt imponerade och stolta. :D

Nu till problemet, enligt schemat ska hon sova 20.00-07.30 (vila 12-14) men hon vaknar oftast vid 06 och det går inte att få henne att somna om. Hon ställer sig upp och gråter och skriker omvartannat, de senaste morgnarna har hon även börjat bajsa diareé i samband med att hon skriker.
Tidigare under veckan kunde hon vakna mycket tidigare just under vargtimmarna och omöjligt somna om, nu har hon kunnat börja göra det ibland själv och ibland med hjälp utav ramsning. Men när kl börjar närma sig 06 är det en omöjlighet, hon är väldigt upprörd tills vi tar upp henne.
Strax efter 07 försöker jag lugna ner henne med hjälp av solfjädern bara för att hon ska vara tyst en liten stund innan vi tar ett hejdundrande God Morgon!
Hur ska vi fortsätta med morgnarna när hon vaknar så pass mycket tidigare än hon "ska". Kan vi tillämpa solfjädern eller ska vi enbart ramsa?

Snälla hjäp och tips tack!!
Har en egen liten prinsessa född 070424
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Storstilat arbete!
Först, om du söker på tidig morgon/tidigt uppvak och dylikt kommer du att få många träffar. För just här är det vanligt att det krånglar ett tag. NI är alltså inte ensamma. :wink:

1. Det är sommar, fåglarna börjar sjunga klockan 4, ljust är det mest hela tiden. Hur är det med mörkläggningen?? KOLsvart behöver det vara i tösens rum.

2. Många kör med väckarklocka. Som med ert schema ringer prick 07.30 och föregår morgonen och ert glada godmorgon. Till slut blir klockan det ungen väntar på och kan gott sova fram tills den ringer.

3. Utevistelse med mycket fysisk aktivitet under dagen sover man gott på.

Sen, vad gör man när hon ändå vaknar?! :? :D
Det finns lite olika vägar, som du kommer märka när du läser andra trådar om samma problem.
Jag skulle på ett sånt fräscht kurbarn som eran ros är, aldrig köra med tystnad som verktyg utan jag skulle slänga iväg en pangramsa vid första pip vad klockan än är, sen skulle jag ladda bössan.
Det vill säga gå upp och göra husljud.
Du kan gott sova vidare, jag vaktar. Är budskapet.
Med ett halvt öra lyssanr du av varhän det barkar och skriker hon upp upp upp då måste du svara. Hon ska inte lämnas därhän.
Om du sen svarar med klassisk musik, några ramsor, en diskning, det avgör du. Men hon ska känna sig trygg.

Solfjädern tar man till vid absolut kris. Ramsan kan du gott träna på så det sjunger i knutarna. Den räcker lååååångt. Om du vet varför du säger den.

Du har det snart i en liten ask. Grattis!
Kram kattklo
jsalo

Inlägg av jsalo »

Tack för svaret!

Saken är nog den att vi (främst jag) blir stressad utav att det är så tidigt på morgonen och att grannarna ska störas då vi bor i lgh i trähus = väldigt lyhört. Så jag som annars har bra attityd veknar och vet inte vad jag ska ta mig till när hon tar hög ton och så länge.

Jag ska genast använda mig av sökrutan, tänkte inte på den utan har förökt leta runt i trådarna på måfå. :roll:

Återigen tack för tipsen, ska ladda om inför imorgon bitti och hålla kvar vid min attityd till självklarhet även på morgonen! :D
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vet du vad jag brukade tänka på, alla som bär runt skrikande barn i timtals i famnen om nätterna. Som också bor i hyreshus. Vad är en morgon med frågor någon gång ibland?!
OCH om man inte tål ljud ska man inte bo i flerfamiljshus.
OCH (när jag var lite uppeldad) "kom och knacka på ni bara!" :lol:
Vilket dom ju aldrig gjorde.

You go!
jsalo

Inlägg av jsalo »

Hej igen!

Tack Kattklo för tankarna, du har ju så rätt! Det gäller bara att plocka fram tankarna 05 på morgonen när paniken börjar smyga på en. :wink:

Men nu till nåt roligare, jag vill ju berätta hur det går här hemma!
Hon har under uppföljningsveckan vaknat strax före 06 varje morgon (har uppvak 07.30), det är den tiden hon annars vaknat förut och då fått komma till våran säng och sova en timma till. 8)
Igår morse lyckades hennes pappa ramsa om henne till sömns + lång solfjäder och hon somnade om en timme!! Sen vaknade hon vid 07 och då ramsade han enbart och hon somnade om till 07.20, då började hon gny och vi gjorde God Morgon med väckarklockan för första gången. Vad överraskad hon blev av den!
Och hör och häpna (vi gör det iaf!! :shock: ) , imorse väckte JAG henne med väckarklockan 07.30!! Hon hade sovit hela långa natten utan minsta knyst!! :sleep: :D

Jag är så otroligt glad och tacksam att jag har en kompis som pratat om AW och hur det fungerar, vilket gjorde mig nyfiken. För skillnaden mot hur vi hade det förut är SÅ stor! Vi lägger ner henne i sängen och ramsar ut och utan minsta knyst eller efter en fråga så somnar hon! På dagen somnar hon efter 5-10 min, och idag sov hon sina hela 2 timmar! Ute i vagnen stilla dessutom som hon aldrig kunnat förut!
Och nu verkar det som om morgnarna är på väg att räta till sig! [-o<

Så tack för att du delar med dig Anna om dina erfarenheter så vi föräldrar kommer på rätt köl med våra små igen, och stort tack till ni underbara själar här på forumet som hjälper till! =D>

Jag behöver inte dra upp hur bökiga nattningar vi haft förut, men dom har tagit länge och dom har krävt närhet tills jag tillslut skulle ligga kind emot kind me henne! :roll: :oops:

Stora kramar från oss :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

KRAMAR till Dig min vän! Du är så himla duktig!

:heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

Underbart!
Ja, väckarklockan är en riktigt hit i många familjer. Er dotter köpte den direkt! \:D/
Det är klart att morgontimmen kan spöka extramycket om det dessutom finns en gammal vana i bagaget, men som Anna säger, inte titta bakåt, titta FRAMÅT!
Mot det ljuva livet skulle jag vilja säga. :heart:

Kan inte heller låta bli att reflektera över det du säger med kind mot kind. Det var vad det hade kommit till, för att hon skulle somna. Vilken tur att ni bröt, för vad kommer sen, efter det?? Hur ska man kunna toppa liksom? Låta ungen krypa tillbaka in? :lol:

Sen kelar man och gosar förstås ändå, när man lyckas stjäla åt sig en stund :D , men i vaket tillstånd.
KRAM!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "