Vad göra med oförstående barnvakter?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Vad göra med oförstående barnvakter?

Inlägg av Kristin »

Hej!

skrev detta i en annan diskussion, men skulle gärna vilja ha fler som ger sina erfarenheter.....

"Ursäkta om jag skriver en liten kommentar i er diskussion.... , men det var det där du skrev om att avvakta att låta far-eller morföräldrar lägga lilla älsklingen innan rutinerna sitter (vilket de gör för oss till 95%). Jag måste erkänna att jag är lite orolig för detta. På juldagen skall jag och min sambo gå på bio och mina föräldrar skall vara barnvakt och i och med det lägga junior. Min mamma har varit skeptisk till AW från första början (inte jättemycket men några kommentarer har man ju fått höra (typ "äter han inte på natten???? JAG gav er alltid mat kl fem på morgonen.." bla bla bla).

Jag är rädd att hon kommer köra sitt eget race (som minsann fungerade på mig och min bror när vi var små !). Jag tänker skriva ned exakt hur hon skall göra, men jag är VÄLDIGT OROLIG att hon kommer att ta upp honom om han skriker när han skall sova för natten. Hon tror ju att han är ledsen och måste tröstas . Jag skall stå på mig, men det är svårt . "

Har ni någon erfarenhet av detta?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Hej Kristin, JA jag har erfarenhet av detta. Jag är elitidrottare och hade med mig min mamma på en tävling för några veckor sen. Vi delade hotellrum och hon tog hand om Adrian på dagarna när jag tävlade. På natten skötte jag ruljansen men hon var ju DÄR och hade så klart åsikter. Vi har ju haft problem under vargtimmen: och haft svårt att få honom att somna om mellan 4-6 och detta hände även när mamma var med. Hon höll på att bli gaaaalen när jag inte gav honom mat och sa argt åt mig på morgonen 6.30 (hon höll i alla fall truten på natten): om du hade gett honom mat direkt när han vaknat så hade han somnat om och då hade du också varit utvilad nu...

Jag stod på mig och sa: men hur länge ska man ha det så, springa och fixa välling mitt i natten när han egentligen inte ens behöver det?

Hon var klart bekymrad och höll inte med, det märkte jag, och jag är nästan säker på att hon skulle köra sitt eget race om hon hade Adrian själv.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag har ingen erfarenhet av det, jag har inte vågat lämna Saga över kvällen av just den anledningen, och då är min mamma ändå AW-fanatiker :wink: !

Mitt råd är att du noggrant förklarar VARFÖR det är så viktigt, du kan ju till och med låta henne kolla på forumet eller läsa några krönikor till exempel? Om hon inte är jätteavig förstås! Du måste helt enkelt vara riktigt tydlig med att det är precis exakt så här ni vill ha det och på inget annat sätt, för då blir ni tvungna att stanna hemma! :roll: Kan man ju säga...

Bara EN tanke, förmodligen är det precis så jag kommer gå tillväga första gången jag vågar släppa Saga ifrån mig på kvällen...
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vi har inte haft detta problemet. Farfar med sambo skulle passa Vera och de har varit lite lagom skeptiska, men vi förklarade och gick sedan på vår fest. När vi kom hem så var allt frid och fröjd och allt hade gått bra. De sa inte så mycket till oss, men till min svägerska hade de sagt förvånat att det faktiskt funkar... (eller var det inte så? Jag vet att du är inne och läser ibland :D )

kristin - och ni andra, jag tycker att du skulle, precis som sagomamma säger, förklara exakt hur du vill ha det. När ni sedan pratas vid på morgonen så tacka så mycket för hjälpen - utan att fråga hur dom gjorde. (Dom kan troligen inte låta bli att berätta ändå)

Om det nu skulle vara så att barnet vaknat och de till och med plockat upp :shock: ur sängen, så är det ingen katastrof. Lägg det på "en gång är ingen gång"-kontot.

Barnet har full koll på att det är mamma eller pappa som lägger nästa natt och vet ju då precis vad som gäller.

/LO

PS. Lova att inte vara oroliga, då blir det inte roligt på festen eller bion eller vad ni nu gör. 8)
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej,
Jag skulle gjort och gör precis som LO skriver. :D Förklara kan man försöka men det är inte alltid någon större idé att ta en diskussion och förvänta sig att man kan övertyga folk.

Förklara istället vänligt hur ni vill ha det och att det är viktigt för er. Be dem respektera det. Möt med att "det funkade säkert jättebra det du gjorde...etc" men för mig är detta viktigt.

Och, en gång är som sagt ingen gång.

Ha det så kul :!:

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hallå!

ja, OM det nu skulle vara så att de gör på något annat vis, så blir ju inte junior "förstörd" av det. Som sagt var, "en gång är ingen gång".

Jag skall absolut vara vänlig, men bestämd när jag berättar hur nattningen skall gå tillväga. Det borde ju egentligen vara skönt för dem att gå efter en "instruktionsbok" för då kan de ju inte göra "fel".

Sedan måste jag ju lita på att våra barnvakter gör som vi ber dem om eller hur? Annars blir man ju tokig :roll: .... Kan ju inte sitta hemma varje kväll tills ungen blir tonåring och kan vara ensam en kväll/natt..

Jobbigt det här.....just med närmsta familjen också. Kanske fungerar det bättre med kompisar som barnvakter??

God natt!

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Fido

Inlägg av Fido »

Hejsan
låt barnvakterna göra hur 17 dom vill, barnen vet att det kan vara skillnad på vardag och fest, en gång är ingen gång, men 2 gånger blir snabbt en ovana. Men jag antar att ni bara har barnvakt en kväll och att det dröjer ett bra tag till nästa gång?. Ska man nu ha barnvakt en längre period så måste de ju följa det schema man har.
Mvh/Fido
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det JAG tänker på är att man ju visst kan berätta exakt hur det måste gå till och så vidare, men TÄNK om de inte förstår när de ska ramsa och hur! De är ju inte lika bra på at lyssna av mitt barn ju! De kanske bara gör henne förbannad eller ledsen, och kanske inte har en säker attityd när Saga börjar fråga... :?
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Jag tänker precis som Sagomamma. Tänk om lilla pluttan blir alldeles utom sig av oro/förvirring :cry: Jag har ännu inte ro att lämna min lilla tjej i någon annans omsorg :shock:
Som ni säger är ju en gång ingen gång 8)
Men när man vet vilken oro man kan överföra till de små så är det inte så lätt... :!:
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
Love

Inlägg av Love »

Naturligtvis ska man göra som man själv vill vad det gäller barnvakter. Samtidigt så vill jag trycka på att enstaka avsteg från rutinerna när de väl sitter är ingen fara. Barnvakten kan försöka ramsa etc. och skulle det inte fungera och barnet gråter så är det bara att "lägga på vanligt vis.....". Dvs. sitta bredvid sängen och sjunga eller hålla handen som väldigt många föräldrar gör varje kväll! Händer detta 1-2 ggr/månaden så är det absolut ingen fara. Jag tror att det är bättre än att försöka ramsa och misslyckas och barnet tillåts vara ledset!

Verktygen får inte hindra oss utan de ska vara en hjälp! Jag var själv övernitisk i början och livrädd för att göra avsteg från metoden men nu när allt sitter så kan jag tillåta mig att vara friare.

Mammut Maria skrev på gamla forumet att verktygen är som ett recept. När man lagat efter receptet många ggr så kan man det utantill och kan tillåta sig att exprimentera och vara lite "wild and crazy" utan att det blir pannkaka av alltihopa!

Ett första steg kan ju vara att gå hemifrån när barnet lagt sig att sova!

Med önskan om en härlig jul, både med och utan barn! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Linda

Inlägg av Linda »

Om JAG skulle vara barnvakt så skulle jag bli jätteglad över ett schema om precis hur man ska gå till väga! Tyvärr så tycker ju inte alla så...
Jag har försökt tänka bort det och gett tydliga anvisningar till barnvakter, gärna nedskrivna och det verkar som att de uppskattat det!
Dessvärre VET jag ju att de inte följt det! Våra barn är 1natt + halva dagen därefter hos mormor och likadant hos farmor. Vår stora flicka berättar väldigt snabbt när vi träffas hur farmor resp mormor gjort - att det INTE är som hemma så det är ingen risk för att man inte fått veta!!!
Det är inte bara nattetid som rutinerna har ruckats på utan även vissa saker dagtid, men min erfarenhet är att det har INTE varit några problem för det. Barnen lär sig snabbt hur mamma/pappa gör och att riktigt så gör inte farmor/mormor ibland. Nu är de ju som sagt inte här hemma så det kanske är lättare att få de att förstå att rutinerna är annorlunda på olika ställen, men ändå!
Era rutiner verkar ju sitta till nästan 100% så det blir säkert inga problem även om det inte skulle följas tioll punkt och pricka!
Vet barnen vad som gäller tycker jag att de är mer anpassningsbara än barn som inte har några rutiner!
Lycka till!
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Love skrev: Mammut Maria skrev på gamla forumet att verktygen är som ett recept. När man lagat efter receptet många ggr så kan man det utantill och kan tillåta sig att exprimentera och vara lite "wild and crazy" utan att det blir pannkaka av alltihopa!
Pannkaka som är så gott!!! :D

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej på er... jag känner så här de få ggr vi har barnvakt en kväll (typ ngn enstaka gång per år). Visst vore det bra ifall barnvakten kunde "tala samma språk" som oss. Men hellre att de "vid behov" (om de små änglarna mot förmodan skulle vakna) tar upp dem och lugnar dem för att sedan lägga dem på sitt sätt igen än att de försöker sig på att ramsa eller solfjädra utan att känna sig trygga i vad de gör. Det skulle ju vara som om vi skulle ge oss in i kuren utan att vara pålästa och allmänt förvirrade.

Så ser jag i alla fall på det. Vi hade barnvakt några timmar en fredagkväll medan vi smet ut och åt gott. Vi la barnen och förberedde Emil på att Marina skulle finnas här ifall han skulle vakna. Sa till Marina hur vi brukade göra ifall de vaknade men sa att hon fick göra som hon tyckte kändes bäst. Ställde telefonerna på ljudlöst och sprang iväg till restaurangen. Lite konstigt kändes det...
Kom hem 2,5 tim senare och möttes av en leende barnvakt som talade om hur "besvärliga" barn vi hade *ironi på hög nivå*. De hade inte sagt ett pip på hela kvällen. Iofs inte så lång kväll men det var sååå skönt ändå :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skulle satsa på ett glatt och trevligt och kärleksfullt MÖTE mellan barnvakten/barnvakterna och barnet, och sedan bara ställa väskan med tillbehör någonstans, sätta upp det mycket detaljerade schemat på kylskåpet eller väggen, vinka hej då och gå. Folk blir bara nervösa om man pratar en massa. När man väl gått och instruktionerna finns att tillgå, är saken ganska klar, till lättnad för alla!

Bäst är förstås om kuren/sömnen sitter, innan man lämnar ifrån sig barnet. Då blir det inga problem. Då kan lilla barnet sova precis var som helst, tryggt i sig självt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Filifjonkan

Inlägg av Filifjonkan »

Hej!

Ville bara dela med mig av hur det funkade för oss denna helgen.

Vi skulle resa bort utan barn för första gången sen vi startade kuren på Lilleman. Det har funkat ganska bra för oss de senaste veckorna. Nattningen går fantastiskt bra. Det är bara att lägga honom, ramsa på vägen ut och sedan en bekräftelseramsa efter ett par minuter. Sen sover han! Grymtar sen ett par gånger på natten men somnar lugnt med en ramsa. Ofta får vi ta upp honom 15-30 min före utsatt morgon men det tar vi gärna med tanke på den totala förbättringen!

Nu skulle vi i alla fall överlåta detta till farmor för första gången! Schemat satt på kylen och hon fick mer instruktioner av både oss och storebror som gärna hjälper till! Vi gav oss iväg och lyckades låta bli att ringa hem förrän på söndag morgon... Och allt hade gått strålande \:D/ !!! Han hade somnat på utsatt tid, grymtat en gång vid 2 och sedan vaknat 6.45 (morgon 7.00)!! Gissa om man blir nöjd och stolt då! Vårt slit har lönat sig och vår fantastiske kille har lärt sig! Farmor följde schemat och instruktionerna och han visste precis vad han skulle göra och kunde känna sig lugn och trygg!

Jag vill passa på att tacka Anna och alla andra här på forumet för stöd och hjälp med kuren! Utan denna sidan hade vi nog inte orkat igenom!

Kramar från mig och grabbarna!!
2 pojkar (jan -01 och nov -03).
Startade kuren p? lilleman okt -04.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"