Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ja tack :oops: (fast man inte får så blir jag ju glad! :D det är lite skralt i kassan denna sommar )

Skönt att "se" dig igen :heart:

Kram!
/Fjällmor
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej igen!

Har pm:at dig!

/Otilia :)
Mamma till flicka född 040903.
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej igen, igen!

Ja, jag har pm:at Fjällmor alltså... :lol:

När jag ändå är i farten kan jag passa på att tipsa om mina bästa knep, såhär i sommartider. Maja som blir fyra i september är klänning och kjoltokig. Vi avverkar ett par stassar om dagen :D

Då kom jag på ett smart sätt att sy kjolar enligt man-tager-vad-man-haver-principen. Jag har sytt flera kjolar och klänningar av mina gamla linnen och mannens avlagda t-shirts.

Kjol av linne: Klipp av under ärmhålet på linnet. Sy en kanal och dra i resår alt. ett snöre som man syr av tyg eller tar vad man har och sätter på kanske ett par pärlor i slutet. Värsta partykjolen :wink: !

Klänning av t-shirt: Här kan det krävas en t-shirt av modell större så att man får plats med hela klänningen. Ta en mjukisklänning och lägg ovanpå t-shirten och rita av och sy ihop. Superenkelt och resultatet blir jättefint.

Shorts av linne/t-shirt. Klipp av under ärmhålen och lägg ut mönsterdelarna så att slutet av shortsbenet hamnar på den redan sydda linningen på t-shirten/linnet. Sy ihop benen som vanligt, sy kanal och dra i resår. Klart! Dessutom så är sömmarna redan klara nere eftersom man behöll den sömmen. 8)

Sola, simma och sy lugnt i värmen! :D

/Ottilia
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

å ja blev så glad så glad! \:D/ :heart: :-({|=

Tack igen Ottilia!

Kram!
/Fjällmor
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Trött som en gnu, men inte längre illamående slog jag mig ner vid symaskinen igår och hade SÅÅÅÅ KUL!!! Har snart sytt klart ett par shorts till gullekillen hemma, som blir lite väl tjejiga, men det går ju att fixa. Tyget är ett röd- och vit-randigt bomullstyg från Stoff och Stil, som var mer smalrandigt än vad jag hade tänkt från början, så de ser rosa ut på håll. Men jag tänkte se om jag hittar något lite roligt tygmärke för att tuffa till dem lite. Annars är tyget lagom tjockt, nu när det är bortemot hundra miljoner grader varmt här! :shock:

Inspirationen står som spön i backen igen, så jag hoppas på lite ork och energi ikväll (kvällarna är tuffa), för att sy klart shortsen. Funderar på resår längst ner, sådär så att man kan dra åt när man vill, men jag skall se om jag kan hitta sådana spännen i stan idag.

T-shirt blir nästa grej! Kul kul kul!!! Sedan kanske jag skulle våga mig på ett par put-mage-tåliga byxor till mig själv? Snart får jag komma bar-rumpad till jobbet annats...! :roll:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

ÅsaB skrev:Tyget är ett röd- och vit-randigt bomullstyg från Stoff och Stil, som var mer smalrandigt än vad jag hade tänkt från början, så de ser rosa ut på håll. Men jag tänkte se om jag hittar något lite roligt tygmärke för att tuffa till dem lite.
Innan jag får könsrollsskäll!!! - Min son behöver inte se grabbig eller tuff ut, men här blev det lite för ljusrosasött, på något sätt. Liiiiite tuffare än så kan han få vara - det hade nog även gällt om han varit tjej! :wink:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Själv hade jag framme symaskinen (måste packa undan den emellan varven, om vi ska kunna ta oss fram här hemma) mellan värmeslagen - och sydde in Disas solskyddsbyxor. I samma veva passade jag då på att sy en badrock till Anton. Mjukt gammalt frottélakan blev hur gott som helst i badrock. Fickor, resår bak, knappar fram och luva. Perfekt när man vill upp och mysa efter ett dopp! :D

Nu är maskinen undanstoppad igen. Annars hade jag gärna slagit till på ett par rosa shorts :wink: :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Måste bara kort säga att shortsen faktiskt blev skitsnygga! (Bortsett att jag får sprätta upp linningen, men det är ett annat problem). :D

Jag sydde in resår längst ner med sk snörstopp, som man trär resåren igenom. Tuffade till byxorna så där lagom. Lite pilligt och tyvärr hade de inte snörstoppar i svart, vilket jag hade velat ha, för de röda var lite för tomteröda. Nu blev det tomte ändå, det är smällar man får ta.

Jag har ju sytt linningen snett och konstigt, så jag får bita i det sura äpplet och sprätta, men det är i allafall lättare att sprätta i bomull än i trikå...

Sydde badrock till Walle i våras och han älskar den! Han har huvan på huvudet och springer runt som Stålmannen med badrocken flaxande efter! Kramgo blir han ju också!
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

*tass*

(Hinner inte skriva nu, återkommer!)
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

LisaMarie skrev:*tass*

Sånt blir man ju nyfiken av!!!

// Åsa Gäsp-apa
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Jag älskar att handarbeta! Jag broderar och syr på maskin (fast inget allför komplicerat) och önskar att jag hade kunnat virka. Kanske ska lära mig det på höstens handarbetsmöten?

Senaste alstret på symaskin är en haklapp som jag sydde av smalspårig manchester, har ränderna på tvären och tänkte att det kanske stoppar upp mat och gojs. Nu väntar den bara på att få en tryckknapp ditslagen, men se det var visst ett projekt större än något annat... :roll:

Ska läsa tillbaka i tråden ett par sidor nu, se vilka ni andra är och vad ni har för projekt på gång.
ÅsaB skrev:
LisaMarie skrev:*tass*

Sånt blir man ju nyfiken av!!!

// Åsa Gäsp-apa
:lol: Var inte meningen att göra någon så nyfiken, jag behövde bara väcka bröderna först!
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Välkommen hit, LisaMarie! :D

Tråden är lite avslagen just nu. Vi är flera pysselmajor, men sommaren gör sitt till och i mitt fall också en graviditet, som gör att jag mest vill gå i idé.

Annars pysslas det med lite av varje här. Några stickar, andra virkar och själv sitter jag mest vid symaskinen. Det är så himla bra att sy barnkläder, för passformen behöver ju inte bli så vansinnigt exakt. Har just slutfört en t-shirt, där halsmudden inte blev så bra. Muddtyget var lite för mjukt, så det blev lite svaj, men vaddå? Det blir nog bra ändå! Nu har jag börjat på ett par jeans, men det går lååångsamt... Det blir bara helgsömnad och då måste jag se till att vara ledig, vilket man ju inte alltid är, naturligtvis. Man får ha lite tålamod, helt enkelt.

Önskar verkligen att man hade mer tid, för jag vill sy till mig, till sonen och till nästa kotte på väg. Funderar på en åkpåse för vintern som passar för magläge och så varför inte en mjukisfilt, med fleece på ena sidan och mjuk härlig trikå på andra??

Jaja. Vad är väl en bal på slottet... Måste lära mig att ha ETT projekt i taget!

Nåväl. Just nu skall jag göra nytta på jobbet!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag skall bara berätta att jag gjorde ett jätteroligt pyssel igår! Jag har nyss sytt ett par jeans till Walle, som är tunna och fina i modellen, men så vansinnigt tråkigt jämnblå. Hade tänkt att sy lite dekorsömmar i avvikande färg, men glömde bort det på vägen. Så byxorna blev ok, men lite tråkiga.

Vad göra då?

Jo, jag stack till Panduro och köpte sk klichéer (som stämplar) och textilfärg, plus en stöppelpensel (alltså en pensel med svamp på, typ). Gick hem och testade och var lite besviken, för jag tyckte att det syntes för lite, trots att jag valt vit färg. Så då tog jag upp en ganska stabil platsficka, ritade av en segelbåt i en av Walles bilderböcker, och så skar jag ut båten, så att det blev en schablon. Jag tejpade fast den på ena byxbenet och satte igång att stöppla - och det blev jättetufft! :D Snacka om pricken över i! Fast nu vill man ju stämpla eller sätta schabloner på allt... :wink:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

ÅsaB - det lät ju superfint, det där med schablonen. Det ska jag testa nästa gång. Just på jeans blir det ju jättefint.

Jag har blivit helt sy- och stickgalen känns det som. Jag producerar det ena efter det andra... Har dessutom anslutit mig till sy- och stickbloggsvärlden. Kika gärna in om ni vill!

Hälsningar Ottilia

http://karinottilia.blogspot.com
Jannah

Inlägg av Jannah »

Jag älskar att sy! Jag är ju en amatör, men med erfarenhet så blir man ju bättre, right?

Har tänkt gå någon kvällskurs i typ mönsterkonstruktion o sömnad o så, har massa idéer som jag vill lyckas göra utan att det blir fel!

Började sy nu när jag blev gravid, har hittils sytt lite till bebisen, o kuddar o så till hemmet. Jag behöver dock en bra symaskin, min är värdelös! funderar på overlock...(?)

Gillar också att pärla, skapa smycken men även där är jag nybörjare :-)
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"