Anna W i dagens FK :-(
Anna W i dagens FK :-(
Vill inte förpesta morgonen men tycker det kan vara intressant att veta vad som florerar där ute!
Detta finns att läsa i dagens Falu Kurir. (Tidning i Dalarna)
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1295357
Tycker det är så himla trist när dom "rasar" mot sånt här.
Om dom bara fattade hur många Anna verkligen hjälpt!!
Ingenstans här nämns att mag-barnen sover med larm osv... vilket jag tycker ALLA barn borde ha vid närmare eftertanke - oavsett om dom sover på mage eller rygg!
Har en tjej som sover gott på mage 10 timmar per natt tack vare all hjälp här på forumet. Hade aldrig nått dit om jag inte varit här och frågat i början + läst Annas bok + det som står här på forumet osv.
/Elisabeth
Detta finns att läsa i dagens Falu Kurir. (Tidning i Dalarna)
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1295357
Tycker det är så himla trist när dom "rasar" mot sånt här.
Om dom bara fattade hur många Anna verkligen hjälpt!!
Ingenstans här nämns att mag-barnen sover med larm osv... vilket jag tycker ALLA barn borde ha vid närmare eftertanke - oavsett om dom sover på mage eller rygg!
Har en tjej som sover gott på mage 10 timmar per natt tack vare all hjälp här på forumet. Hade aldrig nått dit om jag inte varit här och frågat i början + läst Annas bok + det som står här på forumet osv.
/Elisabeth
/Lisa
Håller med!!
Ville bara säga att jag håller med dig Elisabeth, jag blev oxå mycket förgrymmad när jag läste Falu-Kuriren i morse suck
Min gosse sover oxå tio timmar per natt nu, på mage med larm, och detta tack vare Anna och hennes bok!!
Det är så synd att läkare ger föräldrar en falsk trygghet genom att mer eller mindre få dem att tro att barnet inte löper risk för PSD om de läggs på rygg för så är det ju inte !!
Andningslarm borde ju alla ha till sina små barn, konstigt att inte läkarna säger något om det...
/ Eva-Karin
Min gosse sover oxå tio timmar per natt nu, på mage med larm, och detta tack vare Anna och hennes bok!!
Det är så synd att läkare ger föräldrar en falsk trygghet genom att mer eller mindre få dem att tro att barnet inte löper risk för PSD om de läggs på rygg för så är det ju inte !!
Andningslarm borde ju alla ha till sina små barn, konstigt att inte läkarna säger något om det...
/ Eva-Karin
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och tack för tipset - kunde maila junikrönikan till reportern ifråga, liksom jag mailat den till alla dem jag citerat i junikrönikan. Så får vi se om någon törs ta upp den kastade handsken. (Tveksamt.)
Pussa era små alldeles ljuvliga älsklingar på lilla näsan från mig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ett annat tråkigt "tips" är att Linda Skugge dissade Annas metod i sin blogg på expressen häromdagen..
http://expressen.se/bloggen/linda/#111752574052442309
Hon fick ett mycket bestämt mail från mig pga det... 8)
Jag skrev till henne att få människor har jobbat så hårt och så länge för barnens väl som Anna Wahlgren, och hon är förtjänt av mycket mer beröm än vad hon får. Hon har uppenbarligen inte kurat själv och då tycker jag inte hon har nån rätt att skriva ner Annas metod som "nys". Om man inte vet vad man pratar om så kan man lika gärna knipa igen, för att Annas kur/metod funkar, det vet vi ju alla här.
Hon fick ett mycket bestämt mail från mig pga det... 8)
Jag skrev till henne att få människor har jobbat så hårt och så länge för barnens väl som Anna Wahlgren, och hon är förtjänt av mycket mer beröm än vad hon får. Hon har uppenbarligen inte kurat själv och då tycker jag inte hon har nån rätt att skriva ner Annas metod som "nys". Om man inte vet vad man pratar om så kan man lika gärna knipa igen, för att Annas kur/metod funkar, det vet vi ju alla här.
Senast redigerad av Isobel den ons 01 jun 2005, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till Izabelle 040416
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Håller med - fattar inte varför alla är så snabba på att döma ut Annas metoder när dom inte ens provat själva??
Läste precis Juni-krönikan och tyckte det var oerhört
BRA skrivet!!
Skulle vara oerhört intressant med lite statistik på alla barn Anna hjälpt och rekommenderat mag-läge/larm och se resultatet i siffror av detta!! Hur stor andel PSD tex kontra lika stor grupp ryggsovande barn som inte hört talas om Anna.... Har man larm kan man ju iallafall vara hyfsat säker på att man faktiskt hinner göra en insats - vilket man inte skulle gjort (vetat om att man behövde göra) om man inte haft ett....
Blev mycket beklämd över att dom påstår att Anna kan ha dödat 100 barn om året eller vad det var..... VA???
HUR kan man ha MAGE att påstå något sådant???
HEJJA ANNA - stå på dig!!!
Läste precis Juni-krönikan och tyckte det var oerhört
BRA skrivet!!
Skulle vara oerhört intressant med lite statistik på alla barn Anna hjälpt och rekommenderat mag-läge/larm och se resultatet i siffror av detta!! Hur stor andel PSD tex kontra lika stor grupp ryggsovande barn som inte hört talas om Anna.... Har man larm kan man ju iallafall vara hyfsat säker på att man faktiskt hinner göra en insats - vilket man inte skulle gjort (vetat om att man behövde göra) om man inte haft ett....
Blev mycket beklämd över att dom påstår att Anna kan ha dödat 100 barn om året eller vad det var..... VA???
HUR kan man ha MAGE att påstå något sådant???
HEJJA ANNA - stå på dig!!!
/Lisa
Efter att ha läst FK-artikeln och rätt många andra i samma anda så känns det som om det onekligen har uppstått en hysteri kring detta. När föräldrar är så rädda för magläge att de tar kontakt med BVC för att få råd när barnen börjar vända sig till mage i sängen -- då tycker i alla fall jag att det hela börjar kännas lite väl nervöst. Folk som har motorik nog att själva välja sovställning bör få göra det. Utan att bli störda.
// Ella – inbitet AW-fan.
// Ella – inbitet AW-fan.
Isobel!! Jag mailade också argt till Linda Skugge efter att jag läst det, men fick inget svar denna gång. (Har fått det förut när jag mailat henne).
Tycker precis som du att hon ska låta bli att dissa nåt hon aldrig provat själv. Skönt att det finns fler som reagerar! 8)
Tycker precis som du att hon ska låta bli att dissa nåt hon aldrig provat själv. Skönt att det finns fler som reagerar! 8)
*35 år, en tjej på 11 år, en pojke på 8 år och en äkta man på 43!*
...ville bara skriva vad vår tant på BVC sa när vi sa att Leonard vände sig på mage själv för att sova: "Du har nog sovit på mage och det gick ju bra, om han sover gott så låt honom vara på mage."
Nu visste hon ju om våra sömnproblem men jag tror att detta är vad många får höra mellan "skål och vägg" (var det så Anna?). /Mvh Morsan
Nu visste hon ju om våra sömnproblem men jag tror att detta är vad många får höra mellan "skål och vägg" (var det så Anna?). /Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Jag har fått höra ngt liknande från BVC. När jag berättade att Jonas sov på magen så var hennes svar, lite på sidan om, att ja... de sover bättre på mage. Precis så som Anna säger att de brukar säga 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Samma sak upplevde jag när Axel var bäbis. Jag menar det där "mellan skål och vägg"... (Heter det verkligen SÅ?) Jag var jätteorolig över att han bara somnade på mage och pratade med min barnmorska på efterkontrollen om det. Hon lugnade ner mig med att de flesta barn faktiskt föredrar mage och att jag kunde vända honom när han hade somnat om jag inte klarade av att låta honom sova vidare på mage... Sagt och gjort. Jag skötte vändningen till ryggläge åt honom och det gick jättebra. Han vaknade inte av min vändning och sov hela nätter väldigt tidigt. Han var motorisk tidig och snurrade runt från mage till rygg och tvärtom tidigt. När jag vaknade en morgon och han sov på rygg ansåg jag att mitt ansvar för hans sömn på mage eller rygg upphörde och därmed försvann alla vargar också! Borta! 8)
Lill-pojken somnade gott på rygg och sover fortfarande så trots att han kan snurra som en propeller! Så barn är väl olika antar jag... Jag har aldrig vågat magläge till hundra procent. Kanske jag skulle göra det om jag fick en till?! Jag vet iallafall att jag skulle skaffa andningslarm!
Å så det här med Linda Skugge... Jag kan bara inte ta henne på allvar när jag läser hennes krönikor och bloggar om livet som småbarnsmamma. Jag tycker på ett sätt att det är synd att hon bidrar till "det är jobbigt att ha barn"-kören, men samtidigt: Jag bara garvar när jag tex. läser "Sova själv får man göra när man är död om hundra år." Det KAN jag bara inte ta på allvar, tror inte hon tycker det själv! Det är mycket munväder och lite tanke bakom och jag tycker hon är jätterolig i sin dråplighet! Om jag trodde att hon hade tänkt igenom allt hon skriver gång på gång och om jag trodde att hon alltid var seriös så skulle jag bli förbannad... Men nu tänker jag så här: Linda Skugge är Linda Skugge. That´s it!

Lill-pojken somnade gott på rygg och sover fortfarande så trots att han kan snurra som en propeller! Så barn är väl olika antar jag... Jag har aldrig vågat magläge till hundra procent. Kanske jag skulle göra det om jag fick en till?! Jag vet iallafall att jag skulle skaffa andningslarm!
Å så det här med Linda Skugge... Jag kan bara inte ta henne på allvar när jag läser hennes krönikor och bloggar om livet som småbarnsmamma. Jag tycker på ett sätt att det är synd att hon bidrar till "det är jobbigt att ha barn"-kören, men samtidigt: Jag bara garvar när jag tex. läser "Sova själv får man göra när man är död om hundra år." Det KAN jag bara inte ta på allvar, tror inte hon tycker det själv! Det är mycket munväder och lite tanke bakom och jag tycker hon är jätterolig i sin dråplighet! Om jag trodde att hon hade tänkt igenom allt hon skriver gång på gång och om jag trodde att hon alltid var seriös så skulle jag bli förbannad... Men nu tänker jag så här: Linda Skugge är Linda Skugge. That´s it!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Fick lov att gå in och läsa var Linda Skugge skrivit och jag höll på att få dåndimpen. Är hon allvarlig med det hon skriver så tycker jag synd om henne och driver hon med det hela så är det Osmakligt!!!
Fick bara lov att kasta iväg ett mail till henne jag med - hon bad ju tydligen om mail... haha - då kan hon ju få det oxå! Gissar att hon blivit bombarderad av mail från oss som vet att Annas metoder fungerar!
På BVC hos mig frågade man inte ens när jag sa att vi fått en helomvändning efter att ha provat Annas metod! Jag la vår tös på mage och där med basta! Skaffade larm och kunde sen själv sova tryggt oxå. Men inte en gång dom på BVC har frågat mig vad allt berodde på - och jag har faktiskt inte orkat ställa mig och förklara heller....
Andra ifrågasätter bara varför hennes långa hår i nacken inte är "avskavt" som det brukar bli - och jag säger bara att "nä - det blir inte avskaft för hon sover inte på rygg!"
Funderar starkt på att dra ut ett ex. av Juni-krönikan och lämna efter mig uppe på BVC!
Fick bara lov att kasta iväg ett mail till henne jag med - hon bad ju tydligen om mail... haha - då kan hon ju få det oxå! Gissar att hon blivit bombarderad av mail från oss som vet att Annas metoder fungerar!
På BVC hos mig frågade man inte ens när jag sa att vi fått en helomvändning efter att ha provat Annas metod! Jag la vår tös på mage och där med basta! Skaffade larm och kunde sen själv sova tryggt oxå. Men inte en gång dom på BVC har frågat mig vad allt berodde på - och jag har faktiskt inte orkat ställa mig och förklara heller....
Andra ifrågasätter bara varför hennes långa hår i nacken inte är "avskavt" som det brukar bli - och jag säger bara att "nä - det blir inte avskaft för hon sover inte på rygg!"
Funderar starkt på att dra ut ett ex. av Juni-krönikan och lämna efter mig uppe på BVC!
/Lisa
-
Gäst
Linda Skugge, ja vad säger man?
Själv sa jag en hel del till henne via mail...
Men det är ju alltid lätt att tycka utan att ha nåt bra att komma med själv.
Men det är ju alltid lätt att tycka utan att ha nåt bra att komma med själv.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag ser Linda Skugge som kåsör, en av de roligaste vi har och en i tiden
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022