Läste tråden och det var skönt att höra att det var fler som har funderingar kring kompisar i den här åldern.
Jag känner att jag skulle behöva lite råd faktiskt.
Har en dotter på fyra år som går tre dagar i veckan på dagis, fem timmar om dagen. Enligt personalen så har hon svårt att leka med andra barn, hon vill inte dela med sig eller vill att allt skall ske på hennes villkor. Och gör dom andra barnen inte som hon vill så struntar hon helt enkelt i att leka med någon!
Och jag som var rädd för att min dotter blir överkörd av andra barn eftersom hon är så lugn och som jag uppfattar henne tillbakadragen.
Hon har uttryckligen sagt till förskoleläraren att - jag leker själv så får jag som jag vill!
Hon umgås mest med vuxna. Vi har inga jämnåriga runt omkring oss tyvärr varken i familjen eller bekanskapskretsen.
Har försökt att hon skall leka mer med de barn som vi träffar i lekparken osv men nej, hon har inga såna behov!
Problemet som jag ser det är att hon "biter" sig fast på mig eller andra vuxna som hon tycker är hennes lekkamrater! Då har hon inga problem att leka.
Jag är hemma med hennes lillebror på 8 månader och det är svårt att både ha koll på en liten vildbasare samtidigt som tjejen tycker att jag skall leka med henne! Hon har alltid varit med oss och gjort vardagssysslor, när hon var mindre så tyckte hon det var jättekul men nu står hon bara och hänger brevid.
Hon säger saker som: När du är klar med tvätten mamma så ska vi leka ditten och datten.
-mamma, vet du vad vi ska leka idag?
När jag förklarar att när jag hängt tvätten t ex så vill jag göra annat men hon får gärna hjälpa till men då svarar hon att jag väntar på dig mamma...
Jag försöker få henne att hitta på saker själv som hon kan göra under tiden men nej, hon står vid mina ben och följer mig som en hund var jag än går!
När hon och jag leker så förklarar jag att nu leker du och jag medans lillebror sover t ex sedan så fortsätter du själv. Och det tycker hon är helt ok tills lekstunden är över! Då skriker hon och bär sig åt! På samma sätt beter hon sig mot t ex pappan, mormor och morfar mm.
När pappa kommer hem från jobbet så skall det bara lekas med henne och dom har jättekul tillsammans även med lillebror men sen så kan hon säga till pappa att du får inte lägga mig! Det vill jag att mamma skall göra. Du får inte vara med osv. Vi har alltid haft systemet att vi turas om med läggningen och det är inget vi ruckar på. När hon väl ligger i sängen så går det jättebra med pappan. När det är jag som lägger så får hon separationsångest verkar det som. Hon gråter och försöker få hitta på alla möjliga saker för att jag skall stanna.
Jag har konstant dåligt samvete för att jag hela tiden, känns det som, nekar henne att leka tillsammans. Pappan har dåligt samvete eftersom han känner att han inte räcker till när han kommer hem. Det är ju några få timmar som hela familjen skall få sin dos!
Ska vi verkligen finnas till som lekkamrater 24 timmar om dygnet? Skall andra vuxna verkligen känna sig obekväma i att dom inte törs säga ifrån när vår dotter hela tiden skall leka med dom?
Är detta bara en fas som hon går igenom? Kommer hon släppa taget om oss när hon kanske upptäcker hur kul det kan vara att leka med andra barn?
Ska jag låta henne hänga kvar i hälarna tills hon börjar delta i min aktivitet eller hittar på något eget?
Det här blev långt men jag hoppas att någon förstår min uppsats