7 mån. Kan vi göra tre dagslurar till två?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Leons Mamma

7 mån. Kan vi göra tre dagslurar till två?

Inlägg av Leons Mamma »

Hej igen,

Här kommer en fråga till :D

Leon är nu sju mån och sover för närvarande 15 timmar per dygn.

Schemat ser ut som följer:

06.30 Morgon
08.30-10.00 Sova
12.00-12.45 sova
16.00-16-45 sova
18.30 Go'natt

Är det för tidigt att införa enbart två lurar per dag :?:
Nån som har nåt schemaförslag :?:
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag vet inte om det är för tidigt. Vi har valt att vänta lite med Izabelle (som nu ju faktiskt är närmare 8 månader) för att vi märkte att hon behövde 3 lurar ett tag till för att orka. Nu så har hon varit rejält förkyld i en vecka och behövde pga det alla 3 lurar, men nu när hon är på bättringsvägen så ska det nog gå bättre.

Jag har börjat med att korta ner den tredje luren från 45 till 20 minuter och har ökat på tiden på middagsluren istället.

Kanske skulle du kunna flytta fram middagsluren lite så att det inte blir fullt så långt mellan den och läggdags?

Jag vet inte om det är för tidigt. Vi har valt att vänta lite med Izabelle (som nu ju faktiskt är närmare 8 månader) för att vi märkte att hon behövde 3 lurar ett tag till för att orka. Nu så har hon varit rejält förkyld i en vecka och behövde pga det alla 3 lurar, men nu när hon är på bättringsvägen så ska det nog gå bättre.

Jag har börjat med att korta ner den tredje luren från 45 till 20 minuter och har ökat på tiden på middagsluren istället.

Kanske skulle du kunna flytta fram middagsluren lite så att det inte blir fullt så långt mellan den och läggdags?

Vårt "nya" schema ser ut såhär:
8 morgon, mat
10-10.45 sova
11.30 mat
13.30-15 sova
15 mat
17-17.20 sova
19 mat
19.45 nattslurk
20.00 sova natt
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Han behöver ju runt 14,5 timmar just nu, och frågan är om han verkar nöjd att ha det så här? Då kan du ju fortsätta som nu! Men annars så kan du införa två lurar istället, t ex en 1½-timmes- och en 1-timmeslur.
Just 7 månaders ålder upplevde vi som en konstig "övergångs"-period, ibland verkade hon trött tre gånger men ibland kunde hon lika gärna bara vilja sova två. Men det du måste göra är att bestämma dig, och sen köra på det utan tveksamheter :!: Då funkar allt vad du än gör 8) ! Attityden... :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"