Nu ska vi se om jag fick det att funka ikväll.
La en glad kille 18.45 buffade solfjädrade var ute ur rummet inom 2 minuter sen fick jag ramsa ganska många gånger för han ställde en hel del frågor.
18.55 skrek han upp sig mycket så då gick jag in buffade och solfjädrade ute inom 1 minut. Ställde frågor fick ramsan som svar. 19.05 gav jag sista bekräftelseramsan och nu är det tyst. Emelllan ramsorna var jag i köket och hällde upp diskvatten diskade ett par saker. Gick till dörren ramsade gick tillbaka till disken.
Så nu ska jag göra klart disken och sen sätta mig och ta det lite lugnt i soffan.
Natten har gått bra.
Vaknade vid 4. Det tog 15 minuter innan han somnade om. Ramsade, fick gå in en gång för att buffa och solfjädra. Sen tog ramsan. Nästa uppvaknande var kl 6 då han låg och pratade fram till 6.45 då vi gjorde morgon. Han blev lite ledsen ett par gånger men då fick han ramsan.
Framsteg måste jag säga. Han sov ju över kl 5 som jag har längtat efter i ett par månader .
Nu fortsätter vi ikväll igen.
Natten varit bra. Somnade på 15 minuter i går kväll. Sov från 19.05 till 04.25. Då tog det 25 minuter att få honom att somna igen. Höll på att bli tokig av allt ramsande och fick solfjädra 2 gånger.
Sen vaknade han prick kl 6. Känns som om den magiska gränsen kommer bli jättesvår att komma förbi. Han tar inte till sig ramsan eller husljuden. Att vi inte kommer över den gränsen är väl för att jag känner som jag gör. Tro inte riktigt på att han någonsin kommer sova 19-7. Det lyckades jag alldrig med den store så den känslan sitter nog kvar en del. Får jobba på den.
Det är en sak att vilja och en sak att kunna genomföra.
Storebror vaknade vid sex med. Sa till honom att antigen sover du igen annars får du titta i en bok, för jag försöker få Oscar att somna igen. Ok sa han och somnade om till 6.45.
Natten har ju gått jätte bra men precis som du säger kan det bli svårt att komma över gränsen om tanken är: det här går ju aldrig. Så när han vaknar klockan sex, så tänker du likadant som du tänker vid uppvaken under natten, klockan är bara 4 eller vad du nu tänker, och NU är det INTE dags att kliva upp!"
Och sen är det så att tidiga uppvak hänger med för dom flesta under en längre tid, men gradvis försvinner dom och nästan utan att märka det sovs det till klockan ringer
Idag sov han till sju, men vi hade ett jobbigt pass mellan 04.30 och 05.30 då han bara skrek upp sig så fort jag gav honom ramsan. Var inne och solfjädrade blev bara arg och ledsen när jag gick ut. Tårarna rann sista gången jag var inne fick honom inte lugn så han somnade ledsen av ren trötthet. Men det var en glad och gosig kille som vaknade med ett leende på läpparna när vi kom in och gjorde morgon vid sju när klockan ringde .
Är det den härliga 8- månaders ångesten som kommer krypande?
Han blir ju 8 månader på fredag.
Han ålar efter mig vart jag än går och hinner han inte med så lägger han sig ner på golvet och skriker. Har gjort så i ett par dagar nu.
När den store kille var åtta månader jobbade jag så jag vet inte hur han var på dagarna.
Idag sov han till sju, men vi hade ett jobbigt pass mellan 04.30 och 05.30 då han bara skrek upp sig så fort jag gav honom ramsan. Var inne och solfjädrade blev bara arg och ledsen när jag gick ut. Tårarna rann sista gången jag var inne fick honom inte lugn så han somnade ledsen av ren trötthet. Men det var en glad och gosig kille som vaknade med ett leende på läpparna när vi kom in och gjorde morgon vid sju när klockan ringde .
Är det den härliga 8- månaders ångesten som kommer krypande?
Han blir ju 8 månader på fredag.
Han ålar efter mig vart jag än går och hinner han inte med så lägger han sig ner på golvet och skriker. Har gjort så i ett par dagar nu.
När den store kille var åtta månader jobbade jag så jag vet inte hur han var på dagarna.
I mina öron låter det som åttamånadersångest. I barnaboken finns det ett kapitel om just det som varmt rekommenderas. Du kommer nog få en och annan aha-upplevelse.
När mina barn är mitt uppe i den så brukar jag försöka vara så mycket som möjligt på golvet. Skalar potatis, dricker te, läser m.m. Liten kan då komma och tanka när den vill och då brukar de vara mer tillfreds tycker jag. Brukar hålla i sig ett par veckor och vara helt borta efter en månad tror jag.
Det märks att ångesten är här nu ikväll.
Han lyssnar inte alls till ramsan längre. Känns som att det är meningslös att försöka fortsätta innan den är över. Han lyssnar inte, bara skriker. Tog nästan 50 minuter nu ikväll. Var själv med killarna idag så storebror fick en ganska sen kväll .
Han somande inte med ramsan ikväll så den lär ju inte ta inatt heller om han vaknar .
Mot vad jag trodde så gick natten bra.
Han vaknade första gången vid 04.30 ramsan tog så den smög nog in igår utan att jag märkte det själv. Nästa gång han vaknade var 05.30 och då somnade han inte om.
Tvivlar inte på ramsan. Tvivlar på mig själv ibland .
Idag har inte dagslurarna funkat bra alls. Sov 45 på förmiddagen, sov bara 45 min på middagen och nu i eftermiddag har han inte sovit något så han har varit vaken sen 12.40. Han somnar lätt ikväll hoppas jag. Kan ju vara så med att han blivit övertrött så han inte kan somna ordentligt för det.
Ska skaffa mig en skiva med klassisk musik och se om inte det kan hjälpa.