Somnar lessen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Fanny_carlsson

Inlägg av Fanny_carlsson »

HJÄLPPP!!!!

Vi är tillbaka på ruta 1. Det började med lite gnöl på kvällarna. Vi har inte ändrat något utan allt är som vanligt. Sedan i dag efter lunchen. Började det. Hon ville inte till sängen. Gick ganske bra med lite bus medn sedan tog det ca. 20 min med skrik innan hon somnade. I kväll var det ännu värre. ca. 30 min med skrik som stundvis var nästan hysteriskt. Hon braukar gosa ner sig i kudden och ligga kvar när vi går ut. Men i dag har hon rest sig upp och skrikit och sträckt sig och vill ur sängen. Vi har gjort som vanligt. Ramsa oss ut och sedan stök i köket. Jag får ont i magen av allt skrik. :cry:

Kan detta var en trotssak? Vi har börjat märka av hennes humör mer och mer. Det kastas saker m m.

Tips,snälla. En matvarg vaknade. Det kanske inte räcker med en flaska välling längre.
IDA 070201
Fanny_carlsson

Matvargen är borta. :oops: Efter en massa skrik somnade hon och sov till kl. 7 som vanligt. Känns ändå tråkigt med detta skrik innan sömnen. Om det är trots, hur länge dröjer det innan vi får tillbaka våra bra kvällar? :(
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Fina dagar och melodifestival har nog gjort att du inte fått svar :wink: :!:

Jag är nästan supersäker på att det är en lite förtrotsare du har fått, lite tidigt kanske, men tecknen är typsika :roll: .

Har du läst den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Där tror jag du hittar svaren på de flesta av dina funderingar, och tänk på att vara lite extra strikt med rutiner och ge tydliga svar, hela tiden nu. Världen svajar lite, och då måste mamma och pappa vara stabila som stenblock!

Ju säkrare och lugnare svar du ger, desto fortare får ni tillbaka kvällarna!

Berätta hur det går för er!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fanny_carlsson

Tack för länken. jag hade hittat den och det känns som det passar in på oss.

Jag lämnade över middagsluren till pappa eftersom han har henne på vardagarna. Gick mycket bättre. Vi bara låtsas som vi inte märker att hon har rest sig och går ut som vanligt. Nu på kvällen gick det bra som vanligt. :D

Vi har haft en underbar dag och kom hem lite sent men vi fixade det utan problem .Skönt att redan vara tillbaka. Hon har varit på morsdagsmiddag på krogen. Hon äter allt med glädje. Underbart att se. Sallad, fisk, kött och melon till efterrätt. :D Undrar hur hon kunde få ner hela flaskan med välling. :roll:
IDA 070201
Fanny_carlsson

På dagarn tar det väldigt lång tid innan hon somnar. Skall schemat ändras ?
Sover idag 19-7 och sedan 11:30-13 Men det blir oftast inte mer än 45 min eftersom hon somnar efter cirka 30-45 min. :?
IDA 070201
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker du ska ändra till 12.00-13.30
Vakentiden blir då 5 h förmiddag och 5 1/2 på eftermiddagen. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Fanny_carlsson

Testar det i morgon. Skall jag ändrat maten tro ? Får fundera på det.

Idag äter vi.
frukost. 7-8 (Pappa vill läsa tidningen så det tar sin lilla tid)
lunch 11
Mellanmål 14:30
Middag 17
Välling 18:30
IDA 070201
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag tycker maten ser bra ut.
Vad tror du?
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Fanny_carlsson

Vi kör så här ett tag till men ser till att det blir 5 timmar vakentid på fm.
I dag vaknade hon kl. 6 så då blir det sömn direkt efter lunchen skulle jag tro. Det är inte ofta hon vaknar tidigt men det händer.

Trevlig dag
IDA 070201
Fanny_carlsson

Har en liten fråga. Ni brukar vara snälla och hjälpa mig. Tur jag har er.

Vi har varit borta en del på helgerna. Sovit i husvagn, resesäng mm. Det kommer bli mer av detta i sommar. Framför allt husvagn. Har försökt få den mörk och mysig. Men Ida vill bara hem till sin säng. Hon skriker i högan sky. :cry: Jag har svårt att låta henne skrika. Alla på campingen tittar på mig som om jag vore världens sämsta mor. :oops: Första hördes inte ett knyst från husvagnen. Efter ca. 20 min skulle jag kolla hur hon sov. Hon sov inte utan satt och tittade ut. Jag lade en filt från utsidan och då hörde jag ett vrål. " Vad tråkigt jag ser inget" Jag ramsade och satte mig och åt. Efter en timme var det fortfaraden en del gnäll, skrik m m. :oops: Gick in och solfjädrade till söms. Efter det solfjädrade jag till söms under helgen. Klarade inte blickarna från andra campinggäster. :oops:

När vi kom hem var allt som vanligt igen. I säng och lite gnäll till söms. :shock: Trodde att det skulle vara ett problem även hemma. Sedan har det varit så varje gång vi skall sova på annan plats. Bilen, vagnen mm funkar bara om jag solfjädrar eller håller över ögonen i bilen. Kanske är ljuset ett problem. Hon kan hålla sig vaken i bilen flera timmar längre än vanligt. Somnar inte i vagnen utan pratar och är glad. Några sa att låt henne vara så länge hon är glad och nöjd. Jag vill så gärna att hon skall sova när det är sovtid för annars blir dagen helt fel. Trött och hungri på fel tider.

När slutar de sova på dagen?
IDA 070201
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Jag tror detta kommer ge sig med tiden. Hon är lite ovan vid situationen därför frågar hon oxå lite extra. För det är så ni ska se skriken och gnällen, som frågor. Och ni ska besvara dom som ni gör hemma.

Jag vet att det är svårt att inte bry sig om andra människor runt omkring vad de tycker men snälla försök att strunta i dem. Det är ert barn och ni vet vad ni gör. På med attityden nu 8) De små har oerhörda tentakler för sådant här. Hon är fullt medveten om att ni tvivlar på vad ni gör därför ställer hon oxå fler frågor. Så enkelt är det. :wink:
Så visa henne nu att hon kan vara lugn och sova. Hon behöver inte bekymra sig om ngt. :sleep:

Angående att sova på dagen är det lite väl tidigt att redan sluta. Hon är ju inte ens 1 1/2 år. Njut du så länge dagsömnen varar för snart är den tiden förbi :wink: De flesta trappar väl ner till 45 min. vid 2-3 år. De flesta har slutat vid 3 år. Men som sagt, jag tyckte det avbrottet var härligt så njut. :lol:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Fanny_carlsson

Tack för ditt svar!

Vi har lite trots tror jag. I går efter farmor hade gått var det ett himla liv när vi lade henne. Hon skrek i ca.15-20min. Jag har så svårt att höra på henne. Vad är det för skillnad på detta och 5minuters. :oops: Tråkigt att somna lessen. :cry:

Jag skulle så gärna vilja att hon bara njöt sig till söms. Jag tycker själv att det är undrebart att lägga mig.
IDA 070201
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Nu måste du samla ihop dig :wink: och plocka fram attityden. Det finns inga likheter med 5 mm om ni gör på rätt sätt. Du/ni måste tro på det ni gör och förmedla det till henne. Hela shn går ut på det.

Barnet ska inte somna ledset, ensamt och övergivet som de gör med 5 mm. Ni, föräldrarna, ska svara på hennes frågor. Ingen ska ligga och gråta ledset i flera minuter innan ngn vuxen griper in. Ni måste ha en dialog med hjälp av ramsan. Känner ni inte att hon svarar på den så måste ni ta tag i det. Däremot kan hon få vara lite förbannad. Det är en helt annan sak.

Att hon låter mer och är ledsen när farmor varit där är inget konstgt. Hon blev väl lite uppspelt helt enkelt och tyckte det var lite trist att lägga sig. Nu är det ju så oxå att barn blir äldre och beteenden ändras med dem. :wink: Hon kommer inte alltid lägga sig tillrätta och gosas in sig och somna tyst. Ni kommer ställas inför många frågor med tiden. Det gäller bara att man står fast vid det man bestämt så nöjer sig barnet med det, men det kan krävas några frågor och svar för att de ska förstå.

Ibland är det så lätt att snöa in på det som varit och inte se framåt. Barn förändras och utvecklas och undrar saker hela tiden. Det är det som är så härligt med dem. Allt går i raketfart och ofta hinner inte föräldraran med :roll: Se detta nya gnäll inför sovningen som en chans för er att öva på ramsan. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Fanny_carlsson!

Hur går det för er?
Har förtrotsen lagt sig?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "