mamma som behöver tips o råd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
nina86

mamma som behöver tips o råd

Inlägg av nina86 »

hej! jag har en underbar dotter som blev 7 veckor igår. hon är vad vissa kallar en "snäll bebis" pipper i stort sett bara när hon vill ha mat. har läst mycket i barnaboken och försöker följa många råd. dock så ammar jag inte på det sättet som det står i boken utan ammar när jag märker att hon vill ha mat och jag brukar märka när hon är mätt.

i takt med att hon växer så har hon inte lika mycket tålamod alltid. hur ska jag bäst "underhålla" henne? jag har henne på mage ibland, hon ligger i babygymet, sitter i sin babysitter, ligger i min famn när jag har gäster här så hon är med osv...

sen ca en vecka tillbaka så sover hon extremt mycket på dagarna men sover ändå på natterna? hon brukar somna runt 00, sen vaknar hon ca 04, 07, 10 kan variera lite.

har dock inte alltid så mycket tid att läsa i boken... så kanske kan få lite råd här hur man ska få vardagen att fungera.. när ska man börja införa riktiga rutiner? hur ska jag hålla henne nöjd o glad? (vet redan att jag ska ge henne myyycket mat) men hon behöver ju lite stimulans också.. alla tips och råd är välkommna

för som sagt det funkar bra men känner ändå att vi inte har nån rutin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Nina86 och välkommen, :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Jag vet inte om du kommer att gilla mina råd men de är i enlighet med BB i alla fall. :wink: :roll:

Så här små skall spendera sin vakna tid PÅ MAGE! Glöm babysitter, babygym om det är på rygg osv..

Lägg henne på mage på matbordet när du äter, har gäster osv.. Mage på soffan när du sitter där, magläget på diskbänken osv... Många gillar att vara med när man sorterar tvätt, gärna mitt i högen på mage osv...
Det kallas för "passiv social delaktighet" som man introducerar och som vid 6 mån blir "aktiv social delaktighet" läs gärna i kapitlet "det psykiska välbefinnandet" under "spädbarnsvård" start sid. 163 i 2004 år upplaga. :roll:

Här kommer en inspirationstråd på magläget för så här små
”Magtrivseltips!” (tips inför social delaktighet)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239

Lägger även in "Mina favvoriter" som du kanske vill flanera runt i lite grann när du har tid. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nina86

tack :-)

Inlägg av nina86 »

tack så mycket för svaret!! bra tips.. men jag är lite feg är så rädd att hon ska trilla ner om jag har henne på bordet eller nått hon är ganska vild av sig ibland, har märkt att hon är duktig på att hasa iväh helt plötsligt kan hon ligga utanför filten. och hon tycker inte så mycket om att ligga på mage :( hur ska jag få henne att gilla det mer? brukar ha henne liggandes på mage i mitt knä när vi har gäster här så hon ser alla det brukar hon tycka mycket om!!!

när ska man börja införa fasta sovtider?

ska läsa kapitlet i boken :-)

Kram nina
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja lite vilda kan de vara ibland, men man har en liten hand på ryggen så brukar det gå bra. Ta bort filten, ha fötterna bara så kan hon lära sig åla på kuppen.

När jag hade Tor på diskbänken stod jag med magen emot där han låg och diskade lite snett om du hänger med. Jag lovar du kommer ha ett nöjdare barn som får vara med och de brukar uppskatta höjden också. :wink:

Man brukar köra SM rymen och införa schema vid 2-3 mån om det passar sig.
Läs i mina favoriter, där har du SM kompendiet och översikten som jag tror kan vara till hjälp. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nina86

trivs inte på mage :(

Inlägg av nina86 »

la henne på mage nu. efter ca 1-2 min börjar hon gnälla, hon gillar verkligen inte att ligga på mage verkar det som.. går lite bättre om hon ligger på mage på mitt bröst eller i knät men jag kan ju inte ha henne hos mig hela tiden...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Låt henne ligga i typ 1 min och vänd henne sen åt ett annat håll med något annat att titta på. Men nysoven och mätt skall man vara, det bästa är att inte göra det på slutet av vakenpasset.

Här kommer ett svar från Hege ang. detta också.
Hege skrev:Hej Stellas mamma
De säger att deras barn inte "gillar" att ligga på mage
Ja, den har jag hört några gånger...

Jag klipper in en sak som jag skrev i en tidigare tråd :

När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?

Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.

Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?

Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.

Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!

Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!

Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)

Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)

Det kan du ju informera lite om nästa gång du möter på "-mitt barn vill inte..." Vaddå vill inte??

Kram, Hege
Tor 2006

nina86

tack

Inlägg av nina86 »

jättebra tips, tack tack tack!! har ju uppfattat det som att hon inte gillar det.. dock ålar hon inte så mycket, hon ligger mest still när hon ligger på mage och försöker lyfta huvudet
nina86

"gråter" hela tiden

Inlägg av nina86 »

nu har jag haft henne mycket på mage och hon försöker ta sig fram men går inte så bra, går mest om jag håller häönderna emot hennes fotsulot.. men en fråga? (jag vet jag fråga mycket, ursäkta) hon "gråter" mest när hon ligger där, liute jobbigt att höra det hela tiden, jag blir väldigt ledsen. läste ju nu som sagt att det kan låta så för att hon anstränger sig men blir ändå ledsen.. och man orkar ju inte lyssna på det hela tiden.... är hon för liuten för att ha så mycket på mage?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Se till att livet är ordentligt intressant så skall du se att hon kommer att finnna sig till rätta. Men visst, börja med att ta korta korta stunder, ändra läge, utsikt osv... Man kan inte sitta och fixa med något i 20 min och så, utan man kanske diskar ett glas snabbt, tar med bebis till bordet, torkar lite där, ta med bebis till tvättstugan, sortera lite tvätt.

Sen är det dags för mat och blöja m.m. sen sova. Sen börjar du om, diska ett glas osv...

Här kommer en länk på en pyttis som fått äran att vara på mage från dag 1 och denna filmen är en stund. Man måste ha lite tålamod så skall du se. Men bara för att visa att de klarar en bra stund så är här ett bildbevis.

Tack Boris! :heart:
http://www.youtube.com/watch?v=3FD3ettEItg

Och du, välkommen tillbaka. HOppas datoriet är fixat nu? :D
Tor 2006

nina86

hjälp med sm

Inlägg av nina86 »

jag är lite snurrig här inne på forumet, hittade inte mitt gamla inlägg först men nu gjorde jag.. klistrar in det jag skrev i den andra

nu har jag försökt att läsa mer om sm, hittade en sammanfattning av det.. men jag förstår inte hur jag ska kunna följa det.. min dotter somnar lite närsom, är hon trött så går det inte att hålla henne vaken. och ibland kan hon sova ca 3 timmar på dagen ska jag då väcka henne tidigare eller? i vanliga fall brukar jag inte vara såhär trög men är sååå trött.

det står tex att vid en månad slopas det tidiga nattmålet och det ger sex timmars sammanhängande sömn. min dotter visar inga tendenser till att sova 6 timmar. hon brukar sova max 4-4 1/2 timme i rad. och så somnar hon alltid så sent typ 00-01 och nu är hon snart 2 månader då står det att de ska kunna sova 8 timmar i sträck

vi har noll rutiner börjar känna mig gråtfärdig.. behöver verkligen hjälp! det känns som att jag läser o läser samma sak om och om igen men det fastnar inte för jag är helt slut

och när jag lägger henne på mage så skriker hon och om jag försöker ha henne kvar så så verkar hon bli helt slut så hon somnar
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag tänker på 2 saker, njutningen är den ena. Små barn ska njutas och njuta själva. DET ska man försöka uppnå. Och bara det är svårt nog!
och när jag lägger henne på mage så skriker hon och om jag försöker ha henne kvar så så verkar hon bli helt slut så hon somnar
Tacka gud eller någon annan för variationen som är oss given, som vi människor kan må så gott av! När hon blir så slut så att hon somnar, ja då kanske du kan visa henne en trevlig lampa eller lövverket på träden (på rygg i vagnen alltså 8) ) eller låta henne sitta i ditt knä när du läser tidningen...
Hon är liten än.

Kram!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja du jag tycker nog precis som du att lite mera "kontroll" på tillvaron kan vara att önska här.

Det du behöver göra är att verkligen sikta på det däringa rytmen 2-2. Vaken 2 tim, sova 2 tim.

När Tor var runt 2 mån kände jag att vi inte heller hade så bra "rutin" på vardagen. Då bestämde jag mig för att äntligen TA TILLBAKA kontrollen. :evil:

Jag matade då på enl. SM. B1 rap B1, vaken byta blöja m.m. B2 rap B2 sen lite vakenstund. På första vakenpasset blev det aldrig längre än 1,5 timme vaken och sen såg jag till att han sov 1,5-2,5 tim. Sen började jag om! Men denna gången fick han vara vaken 2 timmar och då fick jag kämpa på ganska bra... Vänd framåt och titta på lysknappar m.m. Sen sova igen ca 2 tim. Sen vaken runt 2 tim igen för att sova ca 1,5.
(mellan 2-3 mån märkte jag att sista luren blev mer 45 min och natten började då tidigare)
Lägg gärna in en 20 min lur på kvällspasset som kan vara så långt som 3 timmar med mat, mat och bad och mat och mat.

Mitt hetaste tips för bättre nätter är att man pumpar gärna av morgonmjölken och mata på sista matningen med just flaska och även sen själv pumpa. Jag gjorde så att pappan gav slurken på flaska medans jag pumpade extra, detta lades sen ihop med maten från morgonpumpningen.

Sen kommer ju nattmålen runt 23 och 04, då bör du få 5 timmar sömn och vaknar hon däremellan så skulle jag vagna. Du måste jobba målmedvetet och enträget. Har man en skopa tålamod på detta så kommer du att komma i hamn jättefint.

Jag har inget tålamod men jag är ack så enveten så det tog mig imål. Men tro mig, vägen till rom är ack så krokig, men dit skall vi, visst? :lol: :wink:
Tor 2006

nina86

tack!

Inlägg av nina86 »

tack såå mycket för svaret så skönt att man kan få lite hjälp här. har tyvärr dåligt tålamod jag med men envis är jag så jag ska nog få till det till slut =) ska kämpa på, uppdaterar efterhand hur det går :-)
nina86

lite frågor

Inlägg av nina86 »

jag undrar om jag förstått det här med sm rätt

på dagen när min dotter vaknar så:
ammar jag henne från b1 tills hon inte verkar vilja ha mer, rapar henne, sen får hon mat igen ur samma bröst

efter det är det dags för skötning.

men sedan vet jag inte om det blir rätt. efter detta brukar hon "leka" eller vad man ska säga. detta tills hon vill ha mer mat och då gör jag samma sak igen fast med b2. sen brukar hon oftast somna. ibland kan hon vara uppe en liten stund till

är detta rätt eller? för nu läste jag i bb och då verkar det bli fel... alltså det brukar gå ca 2-3 timmar mellan dotters mål på dagen lite beroende på hur länge hon sover.

en fråga till
denna veckan tänkte jag anteckna hur hennes dagar se ut för att kanske kunna gölra ett schema sen att sköta henne efter. sågär ser min dotter natt ut tex somnar 00 och äter då precis innan sen äter hon ca 03 och 07. hade gärna tagit bort 03 målet men är det lämpligt nu när jag antecknar hennes dagar eller ska jag vänta med det? och om jag ska ta bort det hur gör jag det då på bästa sätt? hon sover på rygg i spjälsäng
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
DIn SM är precis by the book.
Äta (bröst 1 tex), rapa, äta mera, sköta, umgänge, äta (bröst 2 tex) och sen lite social delaktighet på det, så länge man orkar, liten som man är. När man börjar krokna (gärna då efter 1 1/2- 2h) läggs man för den sköna sömnen.

Gör man så här blir det precis som du redan märkt ca 2- 3 h mellan målen.
Säg att hon vaknar och tas upp klockan 1000, äter, äter sin påfyllning klockan 1100, sover igen klockan 1200. Vaknar 1400 och äter. Då blir det ju 3h sen sista målet PÅBÖRJADES. Men alltså ännu kortare tid om man räknar från sista droppen till första igen. :wink:

Det går ju utmärkt. Vikken SM-bebis du har. Imponerad. 8)

Angående nattmål, när har du morgon då?

Kram kattklo
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"