Somna själv

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Eva_E

Somna själv

Inlägg av Eva_E »

Ska klistra in inlägget på rätt ställe den här gången.

Fört vill jag bara säga att det var en kanon samanfattning av standardmodellen i en rubrik ovanför. Perfekt att läsa på när man glömmer bort sig lite.

Jag har en son på 10 veckor. Min äldsta son kurade jag vid 1½års ålder med bra resultat, så den här graviditeten läste jag på ordentligt om standard modellen. Nu föddes den här lilla grabben 7 veckor för tidigt så livet var lite kaotiskt i början vilket lett till att jag inte har gjort några rejäla försök fören nu när det börjar bli lite rutin på tillvaron.
Jag har dock upptäckt att det är mycket svårare än jag trodde att följa ett schema. Nu sover han ändå rätt bra på nätterna och vaknar bara för mat var 3-4 timme.
Men mitt sora problem är att få honom att somna själv på dagen. På kvällen runt 23-tiden fungerar det riktigt bra. På dagen lyckas jag aldrig söva honom om vi inte ska iväg någonstans. Han sover väldigt bra i bilbarnstolen eller om jag promenerar med vagnen. Det här resulterar i att ibland så kan han vara vaken upp till 4-5 timmar utan att sova några längre stunder. Han somnar till och så fort jag lägger ner honom så vaknar han direkt eller inom 20 min. Lägger jag honom vaken blir det gallskrik. Är det någon med ett bra sövtrick?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Eva_E och välkommen! :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Nu tycker jag vi räknar din lille som 3 veckor gammal och med det så är det så att man måste vara PROPPMÄTT för att sova som folk. Så mata på tills den lilla munnen snurper ihop sig, få till vakentiden 1,5-2,5 eller 2-2. Lite social delaktighet mellan gärna på mage och sen mata igen.

Några frågor.

:?: Ammar du helt? Tror att barn som vaknar inom 30 min är fortfarande hungriga och behöver MER MAT.

:?: Sover han på mage, MED LARM? Magläget är i sig sömnbefrämjande och många får helt plötsligt till sömnen med magläget.

:?: Har ni nattmål nu runt 23, 01 och 04? Detta är bra tider att sikta på så vet du NÄR du skall natt amma.

För att sen sova så använder ju vi oss av vagning, lägg den lille på mage i vagnen och låt honom vara så länge han är ok. Börjar han skrika så vagnar du tyst gå med skak i vagnen.

Lägger in mina "favorit länkar" där kan du med fördel läsa om Lucine både frågetråden och hennes sammanfattning. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Tack för svaret.

Jag ammar helt och han brukar vilja äta ofta. Jag börjar misstänka att han är lite slö för han släpper gärna bröstet efter bara en liten stund när det inte rinner på lika fort. Då håller han mest på att gapa men inte ta något tag eller gnida ansiktet mot bröstvårtan. Jag brukar försöka truga i honom lite mera, men jag har nog trott att han är rätt så nöjd när han håller på så där.

Tyvärr så har jag dåliga erfarenheter av larm från Neotiden då de falsklarmade titt som tätt. Personalen där sa att de brukade de aldrig göra. Jag fick tom testa ett nytt larm för att de trode det var något fel på det som jag hade. Jag var på spänn jämnt och blev riktigt lättad när jag slapp larm. Även om jag är helt övertygade om att ni har så rätt i att barn såver mycket bättre på mage så kommer han få sova på rygg tills han kan vända sig själv. Är därför medveten om att det kan ta längre tid att få in en bra sömn, men tror ändå att standard modellen är den bästa metoden.

Vi har siktiat in oss på att ha nattmålen på exakt de tiderna, fast det kan variera lite eftersom jag inte väcker honom.

En annan fråga ska jag väcka honom efter 2,5 timmes sömn på dagen? Jag har alltid låtit honom sova eftersom jag har svårt att få ihop 7 timmars sömn på dagen.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, har du någon lur som är 1 timme resp 3 timmar är det ok, men får du lurar över 3,5 timmar skulle jag allt dra öronen åt mig.

Ang. larm så är det tyvärr ingen garanti att "när de kan vända sig" så är man "ur farozonen", har du fått detta som meddelande från er Neonatalläkare?
Jag känner nämnligen till barn som avlidit så sent som efter 1 års dagen. Den största statistiken på PSD är att barn mellan 2-4 mån är de som dör mest och sen avtar det. Och tyvärr så är statistiken hög just då för att det är vanligt att det är just då som de faktiskt börjar vända sig själva.
Jag vil bara avsluta denna föreläsning med att vi här på forum är VÄLDIGT många som har larm och väldigt få av dessa har haft "falsk larm" men även en och annan har faktiskt blivit räddad av det samma.

Men den goda nyheten är att SM och SHN går att köra på rygg. Men nu blir det då lite mera mat och sen vagning vill jag påstå. Kör hårt och tänk på att det är faktiskt attityden som styr till 90%.

För övrigt tycker jag att dina tider låter utmärkta och du kommer självklart att få till detta! :D

Ps. tänk på att om du nu kör ryggläget på sömnen så är magläget desto viktigare på dagen! Det är på magen som motoriken och hjärnan utvecklas! Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Det är absolut ingen läkare som sagt att det är lugnt efter att de kan vända sig själv, men då är det svårt att välja själv. Om barnet vill sova på mage då så gör den det och då har du nog rätt i att manär säkrare med larm.

Han kan ibland sova upp till 4 timmar, men då ska jag börja vecka honom vid 3 timmar.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006

Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Än annan fråga.

Jag har haft svårt att få honom att sova när jag vill på dagen. Har haft en sovkorg med hjul eftersom det är omöjligt för mig att plocka upp vagnen för våran trapp. Men fixade igår en special lösning med äldre grabbens sulky. Då blev det genast mycket lättare.

Frågan är hur länge ska man vagga honom till sömns? När kan man lägga honom att sova i sin säng?
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du man "vaggar" dem aldig till sömns vill jag säga.

Läs gärna på om "vagning och vagningstekniken" i BB. Få till den rätta schvungen så det blir rätt vagning av det hela. Sen vagnar man bara tyst, inte till sömns eller ens nästan...

Om man inte kan, vill, eller har vagn att vagna så buffar man. Då får man öva in buffngstekniken ordentligt istället. Sen buffar man tyst men inte till sömns heller.

En vagningsdialog kan se ut som följer...
TorpSara skrev: Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Jag gick över till säng med Tor vid 2,5 mån ungefär och då buffade jag några få gånger som svar och sen klarade han av att somna med husljud. Satsa på att få även din att somna till husljud, det är det mest effektiva och normala att sova till.
Tor 2006

Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Eva och grattis till din lille son :D

Nu har du fått kanonfin hjälp av TorsMamma men jag ville skriva några rader angående larm.
Eva_E skrev:Tyvärr så har jag dåliga erfarenheter av larm från Neotiden då de falsklarmade titt som tätt. Personalen där sa att de brukade de aldrig göra. Jag fick tom testa ett nytt larm för att de trode det var något fel på det som jag hade. Jag var på spänn jämnt och blev riktigt lättad när jag slapp larm.
Vad är det som säger att det varit just falsklarm :?: Prematurer har ofta omogna andningsorgan (vilket du naturligtvis känner till redan) och det gör att de känsliga larmen känner av detta. Det kan sitta i lång tid. Nu har jag inget vetenskapligt underlag direkt men om jag jämför mina två döttrar som sovit på mage med larm så har Leia (född i v.31+6) haft betydligt fler incidenter med larmet hemma än vad Lucine (född i v.38+0) haft.

I övrigt kan jag säga att jag hört både från Neo och från andra håll att just prematurer kan vara lite trixiga att få hyfs på gällande rutiner (ibland är de sin verkliga ålder och ibland måste man ålderskorrigera). Men jag lovar att det går och att det är mödan värt :heart:

Kram från Nancy
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Har inte vaggat honom till söms, men nog lite för mycket. Körde på "frågemetoden" igår. Gick väldigt bra frånsätt att han nog var lite mer frågvis än expemplet.

Den här natten var väldigt anorlunda.
Andra nätter har han vaknat för en 20 min slurk vid 1-tiden och en 30 min slurk vid 4-tiden. I natt sov från 23.00 ända till 3.30. Dock var han helt klarvaken och jätte glad ock lycklig. Fick honom inte att somna fören 5.45. Blev inte mer sömn för mig, men jag fick flera strålande leenden och de har vi bara sett någon enstaka gång förut.

-- Nancy
Det är kanske därför alarmen krånglat, så den utlöser trots att vi såg att han andades helt jämt.
Det är väldigt svårt att veta hur man räknar med en prematur. Jag tror dock att jag räknar från bf eftersom han inte alls är lika långt framme som en vanlig 10 veckors.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eva_E skrev:Har inte vaggat honom till söms, men nog lite för mycket. Körde på "frågemetoden" igår. Gick väldigt bra frånsätt att han nog var lite mer frågvis än expemplet.
Jo, de är många. Inte sällan kan man få tjata 40 gånger eller fler i början... :shock: :lol:

Om nattmat klockan 03.30. Dagsljus? Glöm inte att ha det mörkt omkring er!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Eva_E skrev: Det är väldigt svårt att veta hur man räknar med en prematur. Jag tror dock att jag räknar från bf eftersom han inte alls är lika långt framme som en vanlig 10 veckors.
Hej igen :wink:
Nu kommer jag med råd du inte bett om men jag kan inte låta bli att dela med mig av en av mina "käpphästar": att man inte alltid behöver ålderskorrigera när det gäller MAT. Ex kan det gå alldeles utmärkt att börja med fast föda vid 4 månader eftersom barnet haft lika lång tid på sig att vänja tarmarna vid mjölk.

Samma sak med storlek på flasknapp ifall man ger ersättning. Står det ex att "napp 2" är från 3 månader så behöver man INTE vänta tills barnet är 5 månader om barnet föddes två månader före BF.

Nancy
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Igår var en dag då ingeting fungerade. Först ville han inte vara vaken utan slocknade direkt efter moron slurken, sen ville han inte vakna så jag fick väcka honom efter 3 timmar. På kvällen ville han inte lämna bröstet alls utan sov bara någon halvtimme någongång mellan 17 och 23. Han blir aldrig nöjd och vänder bort huvudet hur mycket jag än trycker i honom. Dock är det inte alltid han äter utan släpper bröstet hela tiden., men gapar fortfarande efter bröst vårtan Läste i BB att man kunde testa med en napp om de har stort sugbehov, men napp har inte fungerat alls på över en månad. Testar jag med den får jag verkligen det där utrycket av övermätt äkel som beskrivs.
Följde ditt råd om att göra mörkare i rummet. Vi har morgon sol där så det kan bli rätt ljust så här års. Han somnade tillslut vid 23-tiden efter mycket vagning. Vaknade dock igen redan vid midnatt. Sedan var han dock en snäll pojke åt sin slurk och somnade om ganska så fort. Vaknade Vid 4 åt i ca 30 min och somnade om på bara 5 min utan några frågor alls.

Så länge de många små stegen framåt och längre än stegen bakåt så kommer man till toppen (och dit SKA jag). Det tar bara lite längre tid

-- Nancy
Tack för tipset. Jag har undrat lite över det.
Jag är sugen på att köra lite ersättning på kvällen bara för att han ska bli mätt, men inte vågat. Storebror vägrade helt ta flaska tills han blev 6 mån och så fort han tog den slutade han helt att ta bröstet.
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilken fin attityd du har, med den kommer ni att nå toppen kan jag lova! :P

Jag introducerade flaskan för min son när han var ca 7-8 v och det var den sista tuffa ökningsperioden. Jag serverade pumpad BM i en svårsugen rackare, allt för att belöningen inte skulle vara för stor med flaska. Och huruvida de tar bröst eller inte det tror jag är mer en attityd fråga än barn fråga. Visst några är nog så men långt ifrån alla. Man brukar dock tala om att de blir lite "flasklata om de får det FÖR lättsuget.
Men kör du på ettans napp skall det fungera. Och jag har också hört att de små kan hantera 2 sugtekniker men inte fler. Så har man bröst och flaska är det två, har man även haft napp på det så blir det ju 3, då kanske de har lättare för att ge upp 1 teknik tänker jag... :-k

Försök mörklägga extra genom att klämma fast ett mörkt lakan i fönstret eller en svart sopsäck, man bara öppnar fönstret och stänger det igen.
Tor 2006

Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Oj vad det är svårt att få in ett schema på dagarna. Det är alltid barn som ska hämtas och andra tider som ska passa.

Jag undrar vad ni rekomenderar när barnet vaknar "fel" tid på natten. I natt sov han mellnan 23:30 och 3:30 somnade sen om vid 4. Dock så vaknade han redan vid 5 igen. Jag plockade då upp honom och gav honom mat. Han somnade sen om det tog väl ca en halv timme. I de lägerna borde jag plocka upp honom eller bör jag vagna honom till sömns igen?
*David 051015*
*Robin 080313* född v.33
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"