Svägerskan har huvudbry...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Svägerskan har huvudbry...

Inlägg av Lovis »

Hej!

Lovade min svägerska att jag skulle fråga polarna på forumet om det problem hon har!
Hon har två barn, 4 resp. 2,5 år gamla. De har varit på dagis i 5 månader nu.
De hamnade inte i samma grupp och min svägerska tycker inte att det känns riktigt bra där dom är. Det kan ju spela in att hon öht inte är glad i att behöva lämna dom på dagis, men det är en annan historia.

Hon har idag varit och tittat på ett privat dagis som öppnar till hösten. Det kommer vara en liten grupp, fantastisk miljö, drama/musik, riktig mat utan halvfabrikat m.m. Mycket engagerad personal. Och syskonen får vara ihop!

Det som gör att hon tvekar är;
:arrow: Är det värt att "rycka upp" barnen från nuvarande platser (när dom nu vant sig) för att flytta dom? Det är främsta huvudbryderiet!
:arrow: Det ligger i grannsamhället, när äldsta dottern ska börja skolan så kommer det ju vara i vårt samhälle, alltså kommer inga kompisar med från förskolan när hon ska börja ettan. Ett problem?

Jag sa till henne att jag vet vad alla kommer svara.. :wink: men hon ville ändå att jag skulle ställa frågan.
Det som också är jobbigt för henne är att vi bor i ett litet samhälle där alla känner alla. Det känns lite jobbigt för henne att vara den som inte tycker att vårt dagis duger..
Hon kommer vara hemma med barnen 10 veckor nu i sommar så det blir ett långt avbrott för dom vilket är positivt om ev. flytt.

Hon tackar på förhand om någon vill svara!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag kanske inte svarar som alla andra förväntar sig :)

Fråga ett tycker jag är solklar. Klart att man kan. I synnerhet efter semester och så. Förbered innan och skola in så kommer det är gå bra!

Fråga 2 är jag mer tveksam till. Det beror ju kanske på vem man är, men jag kom till ny skola efter första terminen i ettan. Vi hade återträff efter nian för ett år sedan och jag fick frågan när jag kom till klassen. Jag hade alltså gått i 8,5 år och ändå var jag "en ny"...
Jag har väl inte haft så ont av det, men har aldrig haft någon bästis och alltid fått leta efter sällskap. Det låter dramatiskt och traumatiskt, men det var det inte. Men jag kan se det så i efterhand.

Men jag tror egentligen att det kanske handlar om att gå i nollan på "rätt ställe". Innan dess går ju barn på olika dagis, dagmammor och en del är hemma.

Vad vet jag, barn byter ju skola och klasser och de flesta klarar säkert det utan konstigheter...

/LO (aningen svamlig kände jag mig idag ;) )
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Tack för ditt svar LO! Inte svamligt alls :!:
Mycket bra att få läsa din upplevelse eftersom det är lite så man tänker. Jag har barn i samma ålder som svägerskan och kan mycket väl tänka mig att ha mina barn på det här dagiset den dagen det blir aktuellt (om det blir aktuellt) och då känner ju kusinerna varandra inför skolstart. Men svägerskans äldsta tös ligger året före.
Jag ska vidarebefordra dina funderingar! Så får vi se vilket beslut hon tar!

Tack!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"