Köpa märkeskläder till barnen....
Köpa märkeskläder till barnen....
Hej på er alla , hoppas ni har haft en fin dag, denna mors dag !
Jag läste idag i gästboken att detta med att köpa dyra kläder till barn inte var så bra, enligt skrivaren Lena. Eller bra och bra..det var väl mer menat att det är onödigt att lägga pengar på finare kläder till barnen som de sen måste akta och inte får leka hur som helst i för att undvika t.e.x gräsfläckar.
Jag tillhör dem som köper märkeskläder till min dotter, men även varvat med exempelvis Lindex eller H&M. Jag är ensamstående förälder, men jag har råd att köpa även dyrare kläder och jag låter min dotter leka och rasa runt precis hur mycket hon vill oavsett plaggen hon har på sig, för med så bra tvättmedel som det finns numera, så går det att få väck de flesta fläckarna och går det inte, så får man bara acceptera.
Jag är medveten om att detta kanske kan få en del föräldrar att höja på ögonbrynen, men vad jag vill säga med detta är att var och en gör som han eller hon vill själv och anser sig ha råd med, huvudsaken är väl att barnen mår bra och givetvis även vi föräldrar. Kramar från Sol.
Jag läste idag i gästboken att detta med att köpa dyra kläder till barn inte var så bra, enligt skrivaren Lena. Eller bra och bra..det var väl mer menat att det är onödigt att lägga pengar på finare kläder till barnen som de sen måste akta och inte får leka hur som helst i för att undvika t.e.x gräsfläckar.
Jag tillhör dem som köper märkeskläder till min dotter, men även varvat med exempelvis Lindex eller H&M. Jag är ensamstående förälder, men jag har råd att köpa även dyrare kläder och jag låter min dotter leka och rasa runt precis hur mycket hon vill oavsett plaggen hon har på sig, för med så bra tvättmedel som det finns numera, så går det att få väck de flesta fläckarna och går det inte, så får man bara acceptera.
Jag är medveten om att detta kanske kan få en del föräldrar att höja på ögonbrynen, men vad jag vill säga med detta är att var och en gör som han eller hon vill själv och anser sig ha råd med, huvudsaken är väl att barnen mår bra och givetvis även vi föräldrar. Kramar från Sol.
Hej Sol och alla
Jag tror att det finns "glädjedödare" bland föräldrar i alla olika klädkategorier. Både billiga och dyrare.
Min filosofi är att kläder ska användas oavsett sort och typ. I lådan gör de ingen glad. Och ju smutsigare mitt barn är på kvällen - desto roligare har de haft det.
Från en snäll mormor har den lilla donnan fått en fuskpäls. Har varit hennes favorit hela vintern och hon har gjort det mesta med den. Helst vill hon ha den nu med men jag tycker att gränsen går vid 20 grader... 8) Är verkligen inte det första som stod på min lista över nödvändiga och prioriterade inköp men lillan blev glad - och mormor.
Men jag förstår inte hur glassen kan smaka gott med massa ludd i
När den stora damen var liten så hade vi en period (typ 2 år
) av prinsessidéer. Hon ville sova i finklänning och lackskor varje dag. Och ja
Vem har egentligen bestämt att det ska vara pjamas i detta beduinlägret och inte klänning och lackskor
Nåja, det gick också över och nu är det pyjamas som gäller.
Jag tror att det finns "glädjedödare" bland föräldrar i alla olika klädkategorier. Både billiga och dyrare.
Min filosofi är att kläder ska användas oavsett sort och typ. I lådan gör de ingen glad. Och ju smutsigare mitt barn är på kvällen - desto roligare har de haft det.
Från en snäll mormor har den lilla donnan fått en fuskpäls. Har varit hennes favorit hela vintern och hon har gjort det mesta med den. Helst vill hon ha den nu med men jag tycker att gränsen går vid 20 grader... 8) Är verkligen inte det första som stod på min lista över nödvändiga och prioriterade inköp men lillan blev glad - och mormor.
När den stora damen var liten så hade vi en period (typ 2 år
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
Gäst
Hej! jag köper en del märkeskläder till Bianca. oftast när det är något speciellt tillfälle och ibland oftare. Jag kan känna att har hon dyrare kläder så känner jag mig mer "på min vakt" än när hon har billigare kläder på sig. men hon får leka som vanligt och så och jag hindrar henne inte på något sätt, men när hon äter är jag mer aktsam!
Men det är kul med lite speciella kläder ibland.
Men det är kul med lite speciella kläder ibland.
Re: Jag säger som min mormor
...och mycket mättar!gyrils mamma skrev:angående smutsiga fingrar osv :
Lite skit rensar magen!
Hur gör ni när barnen ska äta? Alltid tvätta händerna innan, eller? Jag gör inte det varje gång i alla fall...
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Vad man tar på barnen spelar väl ingen som helst roll, HM el P.O.P, beg. eller nytt. Det viktigaste är ATT det har hela och (rel) rena kläder på sig och att det får vara barn oavsett vad de har på sig. 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Håller helt med Liw i denna fråga. Tillhör skaran som blandar märkeskläder med kjedjornas kläder, märkeskläder mest för att jag tycker kläder är sååå himla kul att jag inte kan motstå om jag hittar något riktigt fint och lite annorlunda till Agnes. MEN det som betyder något är väl hur barnen mår och att de får vara barn i alla lägen!
Jag blandar också mina inköp med märkeskläder. När min äldsta gosse var mindre var jag lite "dumsnål" och köpte även ytterkläder på de stora kedjorna men efter att ha blivit väldigt besviken på kvalitén köper jag nu endast (bra) märkeskläder till vinter-ytterkläderna. Nu när jag vet att jag har två av samma kön kan jag kosta på mig att köpa bra märken till stora killen som lillebror sedan kan ärva.
Men byxor till den stora köper jag bara på de vanligaste kedjorna, för efter ett par månader går det hål på knäna efter mkt lek oavsett vilket märke det är på dem.
Angående handtvätt - ja idag så har min minstings händer varit lite överallt... men innan maten tvättas allas händer i familjen!
Men byxor till den stora köper jag bara på de vanligaste kedjorna, för efter ett par månader går det hål på knäna efter mkt lek oavsett vilket märke det är på dem.
Angående handtvätt - ja idag så har min minstings händer varit lite överallt... men innan maten tvättas allas händer i familjen!
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
-
cillamamman
Vi kör blandning av märkeskläder och "ullared".
Märkes kläder på ytterplagg (torr,varm och glad) men också för att kunna välja mer könsneutralt och även mer mode neutralt-min lillkille hade tex storasysters 12 år gamla P.O:P jacka utan att det kändes "fel", men det är ett av få plagg som gått att återanvända efter så många år och med nytt kön. Det kostar faktiskt att köpa billigt om man har olika kön på barnen. Även om plaggen håller så är "Boys planet" inte så skoj på en tjej och "Sweet girl" mindre kul på en kille....
Märkes kläder på ytterplagg (torr,varm och glad) men också för att kunna välja mer könsneutralt och även mer mode neutralt-min lillkille hade tex storasysters 12 år gamla P.O:P jacka utan att det kändes "fel", men det är ett av få plagg som gått att återanvända efter så många år och med nytt kön. Det kostar faktiskt att köpa billigt om man har olika kön på barnen. Även om plaggen håller så är "Boys planet" inte så skoj på en tjej och "Sweet girl" mindre kul på en kille....
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.
Jag köper ganska mycket märkeskläder till mina barn, mest för kvalitetens skull men också för att det finns tuffa och fina kläder som jag gillar. Jag tycker inte att det är fel, dock är det viktigt när barnen börjar bli medvetna att de förstår att alla kläder är ok, att de inte retar någon pga att han inte har märkeskläder osv. Jag tror att det är där haken ligger och det man ska vara obs på. 
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
Absolut viktigt att man lär dem det och bästa vägen dit är genom att inte lära dem.
Vad jag förmedlar till mina barn (ja, den stora främst förstås) är att det är kläder av olika sorter. Fina, praktiska, passande, roliga, glada färger etc. Skulle aldrig nämna för henne vilket märke det är eller ens påtala att det ena är finare/dyrare/bättre/töntcoolare eller nåt. Det som ska vara viktigt är hur hon och vi tycker det ser ut på samt praktiskt.
Tror jag har lyckats ganska bra när den snart 9-åriga damen tackar nej till en Ralf Laurent tröja på semestern och säger "den lilla figuren ser så löjlig ut".

Vad jag förmedlar till mina barn (ja, den stora främst förstås) är att det är kläder av olika sorter. Fina, praktiska, passande, roliga, glada färger etc. Skulle aldrig nämna för henne vilket märke det är eller ens påtala att det ena är finare/dyrare/bättre/töntcoolare eller nåt. Det som ska vara viktigt är hur hon och vi tycker det ser ut på samt praktiskt.
Tror jag har lyckats ganska bra när den snart 9-åriga damen tackar nej till en Ralf Laurent tröja på semestern och säger "den lilla figuren ser så löjlig ut".
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
köpa märkeskläder till barnen
Vad roligt det var att höra att så många tänker som jag angående detta med kläder! Om ni läser i gästboken så är det en som heter Lena som menar på att det är ren snobberi att köpa dyra märkeskläder och att barnen inte får röra sig fritt i dessa för föräldrarna, det var detta jag reagerade på, men ville inte sätta igång att svara henne i gästboken eftersom det kändes fel. Tack alla för era svar ! kramar från Sol !!