Eksem-behandling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: \:D/ :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej igen!
Prinsen vill inte alls ha aloegelen längre. "En ör ooooont".
Läste i allergitråd om olivolja i badvattnet. Det hade vi också, så varför har jag inte tänkt på det #-o . Nu har vi smort med olivolja varje kväll i någon vecka och vilken fin hy han fått. Inte en eksemplutt i sikte. Helt otroligt, han är helt eksemfri :!:
Men vi har lite grekisk atmosfär på kvällarna här hemma :lol: .
Jag fattar inte varför inte vården tipsar om det istället för de eländiga mineraloljekrämerna :shock: . Klart bäst, naturligt, miljövänligt och relativt billigt.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

sömnlös skrev:Hej igen!
Tyvärr vanligt. Jag kan inte använda aloe vera, får jätteont. Det bränner som eld! Vet flera som också reagerar.
Ringblomma funkar bra på mig och ren rapsolja.

Men allra bäst är det ju att attackera eksemet inifrån kroppen. Jag tänker mig som att man vattnar en blomma.. det gör man ju inte bara på utsidan!
Att tillföra bakterier är bra, men också att se till att de får ett gott klimat att växa i, mycket olösliga fibrer som skapar en gele på insidan av tarmarna som är mat för de goda bassiluskerna!

På fredag börjar jag vara med i den stora undersökningen/forskningen på mage/allergi på Salhgrenska.. får se vad de kommer fram till när det gäller mig!
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej blomman!
Nu blev jag nyfiken. Vad för foskning är det de gör?
blomman

Inlägg av blomman »

De var i stort sett först i världen att upptäcka sambandet mellan tarmproblem och pollenallergi. För två år sen (tror jag det var) startade de forskningen som jag ska vara med i. De tar blodprover, pricktester och sen gör de två gastroskopier (minst) både under pollensäsong och under vintern. Då tar de prov från tarmslemhinnan, för de har upptäckt att man kan se en tydlig retning av den under pollensäsong.
Då kan man behandla mer exakt och även förstå vilka korsreaktioner på livsmedel man kan ha.
För mig är det här underbart, då jag haft problem i flera år och blivit bortviftad med diagnosen IBS.. tills jag kom till Salhgrenska för några år sen. Då var det här i startgroparna, men nu så börjar de se resultat!

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.as ... cleID=2419

Hur mycket tarmarna spelar in vid allergi kan också ses i studien om laktobacillus reuteri. Det är därför jag menar att det är viktigt att ta hand om eksemet inuti.. vi är många gånger så fixerade vid vad vi ser, utanpå, för att vi inte vet vad som händer inuti!

http://www.allergi24.com/se/eksem/atopi ... sem-3.html
Ewa

Inlägg av Ewa »

Spännande, blomman!!!!!!! Lova att rapportera vidare!
blomman skrev:
sömnlös skrev:Hej igen!
Tyvärr vanligt. Jag kan inte använda aloe vera, får jätteont. Det bränner som eld! Vet flera som också reagerar.
Ringblomma funkar bra på mig och ren rapsolja.
Och här tåls ingendera. Anton reagerar urstarkt på ringblomma. Men bra att ni hittat något fint som funkar, sömnlös!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Blomman!
Det vore jättekul om du ville rapportera vidare. Intressant länkläsning.
Ewa!
Ja, olivoljan har verkligen gjort huden jättefin. Nackdelen är väl att den kladdar av sig på allt lillprinsen rör vid innan han somnar. Men det är det värt.
Vi fortsätter givetvis med magdropparna :lol: .
Ninapn

Inlägg av Ninapn »

Vår fick plötsligt ganska läskiga eksem i knävecken som snabbt bredde ut sig. Galactobase funkade ok om man smorde typ varannan timme i två dagar :shock: När de sedan kom tillbaka var galactobasen slut och jag duttade på lite Locobase som vi råkade ha hemma - eksemet var bort nästa dag! Inte ett spår kvar! Och det har inte kommit tillbaka 8)
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Grattis Ninapn :D - till att Locobasen fungerade så bra. Skönt att eksemen försvann så snabbt :thumbsup:

Vi har hittills inte hittat NÅGON kräm som tar bort eksemen, när de uppkommer. Jag tror sällan det är KRÄMEN som gör det jobbet, faktiskt. Däremot är krämerna bra som mjukgörare, och där har GB varit den som båda barnen tålt bäst och som inte torkat ut huden, vilket andra krämer gjort. Men visst kan det variera.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"