Min 2,5-årige son har efter en magsjukesväng fått för sig att han ska bajsa efter att vi sagt gonatt för kvällen. Han har fortfarande blöja. Det kan ju ta 1-2 veckor innan magen är helt i form igen efter en magsjuka, men nu är han sedan 3 veckor helt bra skulle jag vilja säga. Men ändå fortsätter han att bajsa efter läggningen.
Det kan ske allt ifrån 10 min upp till en dryg timme efter att vi sagt gonatt, och i det senare fallet känns det absolut som att hans nattsömn blir störd.
Vi tar då upp honom och springer snabbt ner till skötbordet och fixar saken, och sen upp igen och ett snabbt gonatt.
Borde vi fixa saken direkt i sängen för att han inte ska uppfatta det som en belöning att få komma upp och ut ur rummet?
Trodde att detta skulle försvinna av sig självt, men nu börjar det kännas som att det blivit en vana.
Han sover normalt mellan 20.00-07.00 och sedan ca 2 h eftermiddagslur. Är detta för mycket? Kan detta spela in?
Tacksam för svar! Kram
Bajsar efter läggning
Bajsar efter läggning
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
-
TorpSara
Stör det er eller honom? Vaknar han av det och hojtar på er?
Vi har också haft liknande perioder, framförallt i samband med tänderna och då har vi bara tagit upp, bytt och lagt tillbaka. Inget har trasslat mer än så. Allt sånt ger sig efter ett tag är min erfarenhet.
HADE det stört och blivit trassel och underhållning av det hela hade vi börjat byta i sängen, men det är bökigt och omständligt tycker jag, så jag slipper gärna.
Vi har också haft liknande perioder, framförallt i samband med tänderna och då har vi bara tagit upp, bytt och lagt tillbaka. Inget har trasslat mer än så. Allt sånt ger sig efter ett tag är min erfarenhet.
HADE det stört och blivit trassel och underhållning av det hela hade vi börjat byta i sängen, men det är bökigt och omständligt tycker jag, så jag slipper gärna.
Rufus bajsade igår kväll efter läggning och sov sen 12 timmar utan ett pip så vi märkte det aldrig... Han var inte så glad när vi bytte på honom i morse för det var ju lite fasttorkat och dessutom rött i stjärten. Sen ikväll såg vi att det är nya tänder på gång, precis som TorpSara nämner här! Massor av Inotyolsalva i förebyggande mot det röda, sen vet jag faktiskt inte om vi byter om han inte säger till. Kanske om det pågår under ett längre tag. Vi får se.
/E
/E
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Självklart är det något irriterande för oss, men inte nån stor grej. Det är ju rätt snabbt fixat.
Däremot är jag fundersam över att han inte få den sömn han egentligen behöver, för att han ligger och väntar en stund (ibland en ganska lång stund) och sedan bajsar. Han är ju inte ledsen eller nåt när han ropar på oss, så jag tycker ju inte det verkar som att han "lider" av detta.
Samtidigt verkar det ju konstigt att han skulle kunna "framkalla" ett behov som inte finns från början, bara för att det är kul att komma upp. Låter inte speciellt logiskt, eller hur? Antingen är man bajsnödig eller inte, det är ju inget man bara bestämmer sig för att bli.
Nä, jag ska väl avvakta ett tag till och se om det ger sig, sen får jag väl testa att byta i sängen, även om det är extremt omständigt.
Det är lustigt vad saker och ting kan klarna för en själv bara genom att skriva in till detta forum. Det räcker med ganska lite "input" från någon utomstående för att man ska känna helt annorlunda inför sitt problem.
Ha det så gött!
Däremot är jag fundersam över att han inte få den sömn han egentligen behöver, för att han ligger och väntar en stund (ibland en ganska lång stund) och sedan bajsar. Han är ju inte ledsen eller nåt när han ropar på oss, så jag tycker ju inte det verkar som att han "lider" av detta.
Samtidigt verkar det ju konstigt att han skulle kunna "framkalla" ett behov som inte finns från början, bara för att det är kul att komma upp. Låter inte speciellt logiskt, eller hur? Antingen är man bajsnödig eller inte, det är ju inget man bara bestämmer sig för att bli.
Nä, jag ska väl avvakta ett tag till och se om det ger sig, sen får jag väl testa att byta i sängen, även om det är extremt omständigt.
Det är lustigt vad saker och ting kan klarna för en själv bara genom att skriva in till detta forum. Det räcker med ganska lite "input" från någon utomstående för att man ska känna helt annorlunda inför sitt problem.
Ha det så gött!
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08