Växer ut ur spjälsäng

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Inlägg av Gäst »

TACK puffis! :D En aspekt som jag hade nånstans i bakhuvudet men inte fick ut i skrift! Tack!
Nillan

Inlägg av Nillan »

Som någon påpekade var ämnet uppe nyligen i en annan tråd nämligen spjälsäng till två-åring under rubriken Barnasaker:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15706

Fast du har nog fått fler svar här tror jag....

Vi kör fortfarande med växasängar. Håller med andra om att det är det bästa för små barn som vuxit ur spjälisen. Många, särskilt äldre sängar, har ju lite högre kanter och är väldigt mysiga även om de inte har spjälsidor. Ett viss hinder för att gå ur sängen är ju sidorna.

Min äldsta tjej låg i växasäng från 2,5 års ålder då lillasyster övertog spjälsängen. Den växasängen hade dock låga spjälsidor att häkta på (gammal 40-tals modell). Hade hon velat hade hon dock lätt gått över, vilket hon aldrig gjorde ens under trotsen. Samma tjej, nu snart 7, ligger nu i en annan växasäng från IKEA som är 80 cm i bäddmått och kan bli upp till 210 cm lång.

Jag gillar växasängar skarpt! Som någon påkekade finns det hur många fina och billiga som helst att köpa på andrahandsmarknaden.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för nattvandring under trotsen så länge sängen inte är alltför stor (även om den inte har höga spjälsidor alltså). Motar ni Olle i grind så behöver det ju aldrig bli någon vana heller om problemet ens skulle uppstå.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hejsvejs,

Vi är mitt i trotsen (eller hur vet man det? Den har åtminstone börjat...) och har just bytt till juniorsäng (IKEA; kritter, 1,60 m lång) OCH det går precis hur bra som helst! Inga urhopp hittills, hon tycker att det är supermysigt att krypa ner i sin nya säng. Naturligtvis introducerades den positivt, gemensamt och med pompa och ståt.

Att vi bytte beror på att lilla stora damen numera tas upp ur sängen när vi lägger oss för att gå på pottan och det är tungt att lyfta en sovande 3-åring ur spjälan. Hon har klättrat ur spjälsängen i 2-3 månaders tid (mycket vigt och smidigt, inga olyckor), möjligen kan detta ha förenklat bytet? Hon ser helt enkelt inte skillnaden :roll: .

Rapportera gärna hur ni gör och hur det går.

/Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Här kommer rapport! :D

http://paivisrum.egetforum.se/forum/vie ... ?p=740#740

inlägget längst ner. 8)
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Ljuvlig juvel som blivit STOOOOOOR nu :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Piggelin skrev: Hon har klättrat ur spjälsängen i 2-3 månaders tid (mycket vigt och smidigt, inga olyckor), möjligen kan detta ha förenklat bytet? Hon ser helt enkelt inte skillnaden :roll: .
Ja, det gällde ju Karl också, han hade klättrat ur i ett halvår, så det hade vi redan gått igenom. Har inte riktigt tänkt på det så. :)

:sleep: Sov gott Hugo :)
Nillan

Inlägg av Nillan »

:heart: :sleep:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:sleep:
Tycker ni gjort ett bra val.Skulle han sedan börja gå ur sängen så vet ni ju hur ni ska agera.
Precis så som du beskriver minns jag att Jacob oxå regerade.Man riktigt så hur han mös där i sin nya säng.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"