Tack Ewa raring! Tankarna är aldrig långt borta, men eftersom väntan är det jobbigaste försöker jag bara att köra på. Livet skall ju ändå fungera, både hemma och på jobbet, så vad annat kan man göra? Skulle beskedet vara det värsta tänkbara (vilket BM inte tror, tack och lov), då VET man i allafall och får gå vidare därifrån. Jag måste hålla den hemska dörren öppen, men håller ju en liten tumme ändå - hoppet är ju det sista som överger oss!
Så du går i bibliotekarietankar! Vad roligt! Det ÄR ett roligt jobb med all världens visdom inom några få väggar. För det allra mesta är kunderna jättetrevliga (jag pratar folkbibliotek nu främst) och positiva. Det som jag har kunnat tycka varit jobbigt har varit den där odistanserade attityden och något av ett "frälsartänk" - man skall få alla att läsa till varje pris och då gäller inte Margit Sandemo utan helst Nobelpristagare. [-X Nu generaliserar jag lite, men jag har mött många som har lutat åt det hållet. Personligen tycker jag att det är upp till var och en om de vill läsa, men jag tycker absolut att man skall läsa för barnen! Både för språkutveckligen (det är SÅÅÅÅÅ tydligt!!), men också för den go'a stunden med mamma/pappa/mormor mfl, när man öppnar boken, tittar på bilder, läser historien, svara på frågor osv. Den stunden är guld!

Jag sörjer för barn som inte får det med sig i bagaget! Sedan tycker jag personligen också att skolor skall ha bra bibliotek eller åtminstone tillgång till det, eftersom eleverna behöver det i sitt lärande. Alla har faktiskt inte datorer idag, exempelvis! Där vill jag också frälsa, men i övrigt tycker jag att det är upp till var och en om man vill gå till bibblan!
Många (inte alla!) som jobbar på bibliotek brinner oerhört! Kan vara jobbigt, när man som både K-ina och jag är mer måttliga. KULTUR är ett stort, viktigt och vanligt ord inom branschen - kan vara tröttsamt. Gud nåde dig om du ser på Let's Dance! (Ironi, men man kan ana viss tendens.) Samtidigt känner jag naturligtvis massor av helt underbara människor - alla sorter finns ju på alla ställen, så klart.
En annan aspekt är det där med jobb. Nu är det nog lite lättare med jobb i dagsläget än när jag gick ut, men det kryllar ju inte av jobb direkt. Bara man vet det!
Jag ville också bli barnbibliotekarie, men har inte haft möjligheten, även om jag i en tidigare tjänst jobbade mycket med barn. Det är oerhört tacksamt, men också arbetssamt, då man måste läsa, läsa och läsa. Alfons går ju fort, men snart blir böckerna tjockare och tar mer tid, precis som K-ina säger!
Jag tror att du skulle bli en utmärkt bibliotekarie! Absolut!