Sova lagom varmt (täcken, filtar, pyjamasar...)

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Sova lagom varmt (täcken, filtar, pyjamasar...)

Inlägg av LaQ »

Ja som rubriken lyder efterlyser jag era bästa tips på hur man ordnar det mest optimala klimatet för små älsklingar när de ska sova.

Min lille kille som är född i december har haft ett täcke från Rätt Start (tunna varianten) i spjälsängen från början och det har fungerat toppen med en långärmad och långbent pyjamas till (med fot när han var riktigt liten och det var vinter).

Nu har våren och sommaren kommit och jag köpte några kortärmade och kortbenta pyjamasar typ bodysuit åt honom att sova i. Men sparkar han av sig täcket blir det ju väldigt kallt!

Har experimenterat lite med kortärmad pyjamas + tjocka täcket eller långärmad pyjamas + påslakan och tunn filt. Tyvärr så verkar han sparka av sig påslakanet med den tunna filten i och vaknar då och fryser frampå morgonkvisten. Har haft en gallerfilt i påslakanet men den är typ 70x90 och påslakanet 100x130 så det blir inte riktigt optimalt.

Fönstret på glänt bakom mörkläggnignsgardinerna alltid.

Är på jakt efter nån tunnare filt att ha i påslakanet nu när det är sommar fast inte olidligt varmt. Efterlyser tips från alla er kloka mammor (och pappor?). :heart:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har långärmat/långbent om det inte är riktigt varma nätter. Vi har en ullfilt från Minimundus www.minimundus.se i (snart är de skyldiga mig provision! :lol: ). Den är perfekt. Sval på sommaren och varm på vintern och har standardmått. När det har varit riktigt kallt har vi satt på mjuka frottésockor också.
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

TorpSara skrev:Vi har långärmat/långbent om det inte är riktigt varma nätter. Vi har en ullfilt från Minimundus www.minimundus.se i (snart är de skyldiga mig provision! :lol: ). Den är perfekt. Sval på sommaren och varm på vintern och har standardmått. När det har varit riktigt kallt har vi satt på mjuka frottésockor också.
Aah jag har spanat in den filten! Beställde bl.a. en Patapum därifrån häromdan. Får kanske komplettera min beställning då...

Ni har alltså den som täcke i påslakanet året runt?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

LaQ skrev: Ni har alltså den som täcke i påslakanet året runt?
Japp!
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Bra tips, Sara! Då får man samma funktion som i en Voksi-säck?

Jag tycker att det svåraste här i Norrland är att hålla fönstret öppet (och få någon effekt av det) samtidigt som mörkläggningen blir tillräckligt bra. Vi ordnade mörkläggningsgardiner igår och det blir verkligen mörkt, men om det blåser som det gjort den senaste veckan så fladdrar de ju. Fäster jag dem med kardborreband (som jag funderat på) så blir det ju inte mycket till vädring...
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Måste bara rapportera att Junior nu har sovit några nätter med av TorpSara ovan nämnda ullfilt som istoppstäcke i påslakanet. Långärmad och långbent bomullspyjamas till det. Det har funkat toppen! :thumbsup: Nu är det inte hysteriskt varmt på nätterna iofs så vi får väl se hur det blir senare i sommar.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

wifsta: Jo ullen har ju en fantastisk förmåga att reglera tempen. Men en Voksi :heart: är ju varmare. Vi stänger fönstret när vi går och lägger oss, det är sånt man får ta... :?
Nu är det inte hysteriskt varmt på nätterna iofs så vi får väl se hur det blir senare i sommar
.
När det blir varmare sparkar de av sig och blir det ännu varmare så byter vi till kortisar.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"