Hejsan,
Jag ville bara återkoppla till lillans kurande, vi är nu inne på ca dag 18.
Dagslurarna går som på räls, jag har kunnat slappna av och "tagga ner" lite, låta henne hållas och blivit (tror jag iallafall) bättre på att lyssna av när jag behöver gå in (med ramsa) och styra upp. Tidigare har alla skrik varit det samma för mig, jag har tom alltid haft svårt för att höra skillnad på mina barns skrik och andras. Skrik är bland det absolut värsta jag vet...men man får väl lära sig att förhålla sig till det som en slags kommunikation...
Nätterna går överlag bättre också, det är egentligen bara morgonen som krånglar. Det är här jag också undrar om man skulle kunna justera schemat, men det kanske är bedrägligt...som det är nu sover hon enligt schemat "Amanda" i Sova hela natten-boken, dvs 19.00-0.700. Eftersom hon för det mesta vaknar kring 06.00-6.30, känns det ju frestande att låta det bli morgon kl 6.30, så skulle jag inte känna mig lika pressad att härda ut ända fram till 07.00. Vi har ju som sagt försökt med Mozart, i ett par dagar och väckarklocka...utan någon direkt framgång.
En annan fråga jag har är hur gör man lättast när man ska bort på kvällen, för det känns helt orimligt att aldrig få ha sociala aktiviter utanför hemmet.
Funkar det att man gör allt färdigt som vanligt innan läggdax och sedan sätter sig i bilen kl 19.00 för att sova där? Eller är det bättre att köra nattning i resesäng/vagn för att sedan bryta upp...vad är era erfarenheter och råd?
Kramar
AmandaViktoria
Tacksam för stöd...7:e dygnet på kuren
-
ilindstrom
Hej AmandaViktoria!
Vad roligt att höra ifrån dig igen
Visst är det härligt när man lär sig att lyssna av sitt barns skrik.? Du får helt plötsligt en kommunikation och förstår att ditt barn faktiskt kan uttrycka sig fast den saknar ord.
hälsningar
Ida
Vad roligt att höra ifrån dig igen
Det som brukar hända om man gör morgon tidigare är att barnet vaknar ännu tidigare så jag skulle köra på ett par veckor till. Tidiga uppvak kan man få drass med ett tag, men det löser sig tillslut.Eftersom hon för det mesta vaknar kring 06.00-6.30, känns det ju frestande att låta det bli morgon kl 6.30, så skulle jag inte känna mig lika pressad att härda ut ända fram till 07.00. Vi har ju som sagt försökt med Mozart, i ett par dagar och väckarklocka...utan någon direkt framgång.
Självklart så behöver ni ett socialt liv när nätter och daglurarna sitter. Jag brukar lägga i vagn när de är riktigt små, resesäng när det är lite större och när de är i 4-årsåldern lånar jag en vuxensäng och nattar dem i. Sedan är det bara att lyfta över till blien för hemfärd och när ni kommer hem rakt i säng. Brukar aldrig vara något problem.En annan fråga jag har är hur gör man lättast när man ska bort på kvällen, för det känns helt orimligt att aldrig få ha sociala aktiviter utanför hemmet.
Funkar det att man gör allt färdigt som vanligt innan läggdax och sedan sätter sig i bilen kl 19.00 för att sova där? Eller är det bättre att köra nattning i resesäng/vagn för att sedan bryta upp...vad är era erfarenheter och råd?
Visst är det härligt när man lär sig att lyssna av sitt barns skrik.? Du får helt plötsligt en kommunikation och förstår att ditt barn faktiskt kan uttrycka sig fast den saknar ord.
hälsningar
Ida
-
amandaviktoria
Hej igen,
Jag hade ett par frågor ang. dagslurarna och annat. Ska jag fortsätta denna tråd eller skapa nytt nu när mitt barn är över ett år?
Vi fick till slut bra ordning på morgontrasslet, det var länge sedan vi spelade Mozart nu och allt fungerade hyfsat bra tills 12 mån, då 12-13.30 luren inte längre gick, hon vaknar alltid upp efter 45 min och hojtar till, men klarar oftast att somna om ganska snabbt igen. Men runt 12 mån, gick det inte att sova mer än 45 min, så jag kortade luren 8.45-9.30 till 9.00-9.20. Nattsömnen är 19-07.
Nu när hon är 13 mån så blir det oftas att när jag lägger henne 9.00 ligger hon och hojtar/bökar i 20 min och sedan sover 20 min, då jag går in och väcker henne. Just nu har jag lagt henne för middagslur kl 12.00 och det har strax gått 25 min utan att hon har somnat, hon har tidigare bara lagt sig ner i sängen och gosat runt med sin nalle, men nu sätter hon sig upp direkt och jag kan tänka mig att hon står upp i sängen nu.
Mina frågor är alltså,
Får hon för mycket sömn för sin ålder(13 h och 50 min)?
Behövs schemat ändras på något sätt?
Hon är ju otroligt lättväkt, minsta ljud vid fel tidpunkt så vaknar hon och det där med att vänja dem vid ljud under dagen tycker jag vi försökt med, bara det att det är svårt att hålla storebror och annat på samma frekvens hela tiden ibland är han tyst och ibland ropar han till. Vissa dagar är han i skolan och då vill jag njuta av min kopp te i all stillhet!
Dessutom kan jag inte få in smiliesarna i inlägget, hur gör man?
Tacksam för hjälp och vägledning
Kram
AmandaViktoria
Jag hade ett par frågor ang. dagslurarna och annat. Ska jag fortsätta denna tråd eller skapa nytt nu när mitt barn är över ett år?
Vi fick till slut bra ordning på morgontrasslet, det var länge sedan vi spelade Mozart nu och allt fungerade hyfsat bra tills 12 mån, då 12-13.30 luren inte längre gick, hon vaknar alltid upp efter 45 min och hojtar till, men klarar oftast att somna om ganska snabbt igen. Men runt 12 mån, gick det inte att sova mer än 45 min, så jag kortade luren 8.45-9.30 till 9.00-9.20. Nattsömnen är 19-07.
Nu när hon är 13 mån så blir det oftas att när jag lägger henne 9.00 ligger hon och hojtar/bökar i 20 min och sedan sover 20 min, då jag går in och väcker henne. Just nu har jag lagt henne för middagslur kl 12.00 och det har strax gått 25 min utan att hon har somnat, hon har tidigare bara lagt sig ner i sängen och gosat runt med sin nalle, men nu sätter hon sig upp direkt och jag kan tänka mig att hon står upp i sängen nu.
Mina frågor är alltså,
Får hon för mycket sömn för sin ålder(13 h och 50 min)?
Behövs schemat ändras på något sätt?
Hon är ju otroligt lättväkt, minsta ljud vid fel tidpunkt så vaknar hon och det där med att vänja dem vid ljud under dagen tycker jag vi försökt med, bara det att det är svårt att hålla storebror och annat på samma frekvens hela tiden ibland är han tyst och ibland ropar han till. Vissa dagar är han i skolan och då vill jag njuta av min kopp te i all stillhet!
Dessutom kan jag inte få in smiliesarna i inlägget, hur gör man?
Tacksam för hjälp och vägledning
Kram
AmandaViktoria
Hej!
Jag tror att hon signalerar att hon behöver lite mindre sömn. Ca 13,5 tim behöver ju en 1-åring om man läser sömnbehövet här på forum. Sen beror det ju på om det är en tröttis eller piggis, men jag skulle tro att du kan gå ner på en lur nu.
Om du har musik på så är det ju lite ljud hela tiden och inte knäpptyst, kanske det hjälper lite?
Jag trycker bara på smilisen så är den där. Men den visar sig inte förren inlägget förhandsgranskas eller skickas, innan står det med bokstäver vilken typ jag valt.
Kram Bea
Jag tror att hon signalerar att hon behöver lite mindre sömn. Ca 13,5 tim behöver ju en 1-åring om man läser sömnbehövet här på forum. Sen beror det ju på om det är en tröttis eller piggis, men jag skulle tro att du kan gå ner på en lur nu.
Om du har musik på så är det ju lite ljud hela tiden och inte knäpptyst, kanske det hjälper lite?
Jag trycker bara på smilisen så är den där. Men den visar sig inte förren inlägget förhandsgranskas eller skickas, innan står det med bokstäver vilken typ jag valt.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Hej & GRATTIS till kurandet
Vill bara säga att jag har full förståelse för din frustration och VET hur du känner dig! Dag har gnisslat vid VARJE läggning sen vi kom hem från Anna i Gastsjön (DÄR var det minsann INGA problem
) tills IKVÄLL! Gud vilken skön känsla. Daglurarna kan ha tagit upp emot 30 min innan han somnade, men han var ALDRIG ledsen. Blev han det gick jag in med en gång och bröt. Om du vill se vår resa kolla då in http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16573
Där kan du följa min stundtals desperata tankegång och Dags sömn
Många kramar från mig!
Tina
Vill bara säga att jag har full förståelse för din frustration och VET hur du känner dig! Dag har gnisslat vid VARJE läggning sen vi kom hem från Anna i Gastsjön (DÄR var det minsann INGA problem
Där kan du följa min stundtals desperata tankegång och Dags sömn
Många kramar från mig!
Tina
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se