Hur ska mina 3 pojkar sova gott, tips?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Visst kan du låta Malte sova inne i spjälsängen, men tänk på att han har ingen aning om vad ramsan innebär, så du måste börja med att få honom att vara kvar i sängen genom att fysiskt visa honom.
Så du kommer helt enkelt att göra en dagkur på honom, och då lägger du ner, håller kvar honom tills han är lugn och går ut med ramsan. Förmodligen kommer han att fråga (skrika!) eftersom han nu undrar vad det är som gäller, och då går du in, solfjädrar honom lugn och ramsar dig ut osv... Det viktiga här är att du ALLTID avslutar med ramsan, gånger minst fyra, och låter den har sista ordet, varje gång. Det är den och inget annat som ska följa Malte i sömnen, och det är så man befäster ramsan!

Men läs på mer om kuren så att du känner dig säker på alla olika verktygen, så att du agerar med fullkomlig säkerhet och attityd!
Och så läser du den här tråden om förhållningssättet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

och när jag ändå är i farten, så läs januarikrönikan också:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Det är bra att du redan börjat styra upp lille Leo också, och det att han inte är så hungrig på dagen beror på att han äter på natten :wink: så det bryter man första natten när man kurar! Dag tre brukar en glupande aptit infinna sig!

De flesta har olika ramsor dag och natt, på dagen är det bra att inte ha en ramsa som innehåller ordet natt! Men under hela natten/morgonen har man samma ramsa!
(Fast jag är så vimsig och bekväm :oops: att jag kör samma ramsa dag och natt... "go natti med sig, sov så gott" och det funkar bra :wink: )

Härligt att du är på G!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, sanna79 :wink: :lol:

:D Tack, kära miar 70 :wink: :heart:

Tassar in här för att finnas med på ett hörn i detta Stora Projekt 8) 8) 8) och måste säga att jag är full av beundran över att du ens överväger att vänta i två månader till på att möjligen få sova :roll: Det skulle jag aldrig stå ut med :oops: Men det är jag, det :oops: :oops: Jag hade sex små barn varav den äldsta just börjat skolan (och ingen gick på dagis) så om inte de skulle sovit på nätterna hade jag nog begått mindre ädla handlingar :oops: :oops: :oops:

När det gäller Sova hela natten-kuren vill man gärna, precis som du nu, ha svar på alla framtidens eventualiteter helst igår :roll: och det är hur förståeligt som helst. Men man får ta en sak i taget. Det är bäst så och riktigast så och minst övermäktigt så, om man säger :idea:

Då är det första som gäller att fatta Beslutet, utan att låta sig förvirras om allt som möjligen kan hända och inte hända sedan. Det tar man ställning till då, efterhand.

Och när man fattat Beslutet, efter att verkligen ha läst på - bäst vore om du införskaffade nya, Internationella Sova hela natten (se förstasidan), så att du i grunden verkligen förstod vad det hela handlar om, nämligen att barn faktiskt inte bara behöver utan också VILL sova på nätterna - då sätter man igång agendan.

Och först på den står: ut med alla barn ur sovrummet - eller ut med alla vuxna ur sovrummet. Nattetid är dessa två storheter oförenliga, om man vill säkra ostörd barnasömn :!:

Det är den måhända bittra men dock sanningen, när sömnproblem uppstått i familjen.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej!!! Tack Anna för att du skrev några rader till mig, och tack Miar för fint stöd.... Nu måste jag skriva en lägesrapport kännner jag. :D :D ar något för ass,

Jag började med Malte och det funkade bra, men sen började jag tveka... kände att detta nog inte var något för oss, kanske är det inte rätt att ge tillbaks spjälsängen osv.... Men SHN-boken har hela tiden legat här på skrivbordet, och liksom inte riktigt lämnat mig ifred :D Sen fick jag illafall feber och blev sjuk (Har inte hänt sen jag var barn sist :!: ) Då konstaterade jag iallafall att det nog var ett fall av total utmattning.... Och jag bestämde en gång för alla att nu får det vara nog med dessa vakna nätter..... I samma veva beställde jag hem barnaboken, och när den kom i min brevlåda så blev inget sig likt längre :) :) Tack Anna, för många kloka ord.

Iallafall så börjar kur-dag två om 20 min :D Och Leo ligger i sin säng och "småpratar" Och de andra två sover som prinsar i sina sängar :D Jag har faktiskt fått sova 7 timmar i natt trots "kurning" och känner mig stolt glad och stark, :D Tack så mycket..... Känner att barnaboken liksom blir lite utav min bibel, i fortsättningen :D

Tycker ni det räcker med två sovlurar/ dag för Leo? Jag får inte ihop det annars :D Har verkligen kämpat med detta shema för att få ihop det med övriga familjen liksom. Jag skriver shemat här så kan ni väl säga vad ni tycker, om ni vill..
Natt. 18.30-06.30
frukost 06.30-07.30
09.00-10.30 sova
11.00-11.30 äta
13.00-14.30 sova
14.30 äta
17.30 äta
18.15 nattslurk, mys innan sova 18.30

Kram....
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja, sanna79 :!:

Vad duktig du är, klart du fixar det här! Och grattis till Barnaboken, precis som du säger så kommer du att ha glädje av den tusen gånger om, jag är inne på min andra bok :wink:

Jag tycker ditt schema ser jättefint oh väl genomtänkt ut, och visst GÅR det att köra två lurar för Leo. Jag lade om till två lurar för Frida när hon var 7-8 månader, ungefär av samma anledning som du - är man många i familjen så måste man hitta lösningar som passar för alla!
Sen kan man ju alltid ta till en kortlur, en femminutare, i bilen eller vagnen eller varsomhelst, om det blir för tufft. Det viktiga är att det BLIR just bara fem minuter, då påverkar det inte schemat alls! Men det blir ändå ett tillfälle att tanka energi!

Nu är jag JÄTTEnyfiken på hur det gått för er!!!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Hr kommer en rapport....

Jag flyttade in Leo i vardagsrummet och jag sover själv i hallen :) Leos kur är precis genomförd och denna natt 5 så la jag honom i sängen och han somnade direkt :) Likadant igår. Första natten tog det 25 min. Han var då även vaken 2,5 timme vid ett tillfälle :shock: :shock: Men det har verkligen gått bättre och bättre varje natt, trots att han fick både feber och en vrålförkylning :roll: på köpet. Problemet är vargtimmen, han ska vakna 06.30 men varje morgon vknar han innan 6 och är sen ledsen.... Har fått några försslag så jag ska testa imorgon och se hur det går :) Han har problem med vilan på dagen oxå, har inte fått till de ännu. Egentligen har jag väl en halvtimme för mycket sömn enligt shemat så vi får se om jag kan korta fm-vilan lite? Föörsöker ju nu att vagna honom mest för att det är svårt att vara inne på em med de andra barnen (och vi bor ju inte i hus så jag kan låta de va i trädgården) Oftast vakanr han efter 20 min och bara tumlar runt i vagnen och halvreser sig upp liksom och vägrar somna om, detta gör ju att han är supertrött på kvällen sen... men det ger sig nog snart :) Duktig liten härlig pojk är han iallafall, som insett att man inte behöver välling på natten :D :D

Malte då.... har börjat sova 1,5 timme på em. och vi har återinfört spjälsängen. Nu har vi fått väcka honom två morgnar i rad :) :) Kan fortfarande ha lite problem med läggningen.... men han lyssnar på ramsan och vet vad som gäller. Han är en liten rebell våran Malte och hade inte räknat med annat än lite problem, men vi gör framsteg tillsamman och han är så mycket piggare nu på dagarna, när han sover i egen säng hela natten + behövlig vila på dagen :) :)

Vi kunde ju förståss inte vänta två månader precis som AW sa :) :) Och jag är så glad nu att vi inte väntade. Nu är det bara några veckor kvar tills vi får ett rum till, och då har vi tänkt att sammanfoga våra pojkar :) :) Känns härligt. Tänker att om Noah inte kan somna nnär de andra gör det så får han lyssna på musiksaga i sängen (fr just nu somnar han nästan varje natt i "sagorummet")

Kram :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:shock: Nämen vad DUKTIG du är =D> !!!

Vilka framsteg, jag hoppas du förstår vilket jobb du gjort som tagit tag i det här nu, med platsbrist och med tre barn!

Kan bara säga stort Grattis, och var rädd om sömnen nu!

Kramar Mia
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Tack :) Jo, nu gäller det att bibehålla lugnet och säkerheten:)

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "