Växer ut ur spjälsäng

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Växer ut ur spjälsäng

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Jag tar detta på "barnakropp" i och med att det gäller just kroppen... :roll:

Hugo fyller tre om några veckor. Han har nu alldeles definitivt vuxit ut ur spjälsängen. :shock: Gossen gosseson är stooor. Drar storlek 104 cm klädesväg.

Nu så vet ju jag att rekommendationen häromkring är att behålla spjälsängen till andra sidan trotsen. Men han får ju inte plats. På riktigt. :?

Jag är inte själv så förtjust i tanken på att skaffa "ökensäng" till honom riktigt än. :roll: men jag tvivlar på att

a) det finns större spjälsängar :?

b) att det vore så särskilt klokt att köpa in en sån

Mest rädd är jag för att det skall uppstå en massa trafiiiik ut ur rummet i och med en ökensäng (han har aldrig ens försökt att klättra ut ur spjälsängen) de kvällar då det anföres protest mot läggning. :roll:

Någon trots ser jag inte röken av. Än i alla fall. :roll:

Vill gärna höra lite erfarneheter av er som har stora små barn som har vuxit ut ur sängen innan trotsen. Hur ser det ut :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Med risk för att låta idiotförklarande: är det Du eller Hugo som anser att sängen är för liten :?: Tänker osökt på Leia som enligt "folk" väl borde bytt säng för längesen... Hon ligger oftast på tvären (55 cm bred säng) eller ihopkrupen i ena hörnet.

Hur stor är Hugos säng :?:

Om du på allvar upplever att han far illa i sin nuvarande säng skulle nog jag överväga ett sängbyte ändå. "Fighten" med ev spring i och ur kommer ju förr eller senare ändå...

:idea: Päivi, hoppas att du får konkreta råd och förslag från någon som faktiskt varit i din situation och inte bara spekulerar så som jag... :roll:

Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tja, hans fötter sticker ut mellan spjälprna och jag tänker mig att det kanske inte är så bra för en växande kropp att ligga som en swissarmyknife... 8) Men nog är det mest jag som klagar!

Tack för synpunkter! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag vet att detta var uppe rätt nyss någonstans, och att man då konstaterade att Danmark har större sängar än vi.

Sedan funderar jag på om unge Kejsaren sover i en Ikeasäng? Ikea hade små sängar fram till förra året. Tidigare var de ca 110 cm men sedan ändrade de till 120 cm, som är standard hos de andra tillverkarna.
Det är rätt stor skillnad.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vi har fortfarande spjälsäng till Majken, även om hon snart är 4 och 110 cm lång :roll: Vi har en gammal kökssoffa på vinden som hon ska få till säng men vi har liksom aldrig riktigt tid att fixa ner den :oops:

Hennes säng är i alla fall inte en IKEA, då hade hon aldrig fått plats.
Tror att det är en brio vi har och hon får plats bra i den. Har ngt minne av att den hette typ "Nicoline" eller liknanade när vi köpte den.

Tänk på hur våra vuxensängar är. Inte jättelånga. Jag är 180 cm lång och kasar jag ner lite så är tårna utanför. Jag sover alldeles utmärkt ändå. :wink:

Om du upplever att den är superliten hade nog jag försökt få tag på en större begagnad, kanske låna. Förstår att det känns onödigt att köpa ny.

Eller så väntar du tills gossen har klagat på att det känns trångt. Och inte bara att mamma tycker det. :wink: Tycker absolut att du ska ha kvar sängen under trotsen.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min pojke som nu är 14,så bytte vi till ökensäng redan vid drygt tre års ålder.

Jag visste inte vad AW rekomenderade, eftersom inget forum fanns då.

Och visst gick det bra.
Jag började ha lite ljusare i sovrummet, men bara lite, så jag kunde spionera genom nyckelhålet, så jag verkligen kunde hålla koll.
Och gjorde han typ minsta ansats så ingrep jag, la tillbaka och ramsade.

Vid ren trots, fick han sen välja, sitta på en tråkig stol i det tråkiga sovrummet, eller ligga i sin säng.

Upplevde bara att det blev någon enstaka kväll som det blev lite lurigt :wink:

Men jag kanske hade tur :shock:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vi bytte till en juniorsäng innan trotsen, för att Sonen skulle kunna gå och kissa själv. Han klättrade INTE ur spjälsängen. Har gått hur bra som helst. Ingen trafik alls. Sängen påminner om en spjälsäng då den har spjälor runt huvudet och ner till halva sängen. Troll Nicole, tror jag modellen heter. Måtten är 70 x 140.

/ Mamman till sönerna :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nancy skrev:Med risk för att låta idiotförklarande: är det Du eller Hugo som anser att sängen är för liten :?: Tänker osökt på Leia som enligt "folk" väl borde bytt säng för längesen... Hon ligger oftast på tvären (55 cm bred säng) eller ihopkrupen i ena hörnet.
:lol: Ja, det känner jag igen, också. Anton hade sin spjälsäng (120 cm lång) tills i våras (nästan 4) och 114 cm lång. Inte några klagomål alls, han sov så gott där så.

En annan tanke: Har du samma mått på båda spjälisarna, Päivi? Disas förra var en kort IKEA, medan Antons var en lång begagnad. Kanske kan du göra ett byte. När Disa blev nattorr tog jag en gammal begagnad lång spjälis och sågade av spjälorna nertill på, för att hon skulle kunna hoppa i och ur. Kostade inte mer än 150 kr i inköp. Men jag har kvar Antons gamla för utifall att vi får hopp-ur-sängen trassel när trotsen gör sitt intåg. Livrem och hängslen, om du är med :roll: :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Vi bytte säng till Jacob strax innan han blev 3år.
Han hadde aldrig försökt ta sig ur spjälsängen och bytet till "riktig" säng gick jättebra.Han sov bättre för han var för stor för spjälsängen så han inte kunde vända sig ordentligt.
Han hadde några perioder senare då han "försökte" smita ur den riktiga sängen,men det var bara att agera därefter med att leda tillbaka.Efter några kvällar gick det över.Det har återkommit från och till ända tills nu.Han kan ha perioder på 2-3kvällar då han smyger ner efter sänggåendet och försöker vara uppe längre men det är bara att leda tillbaka.Nu är det dock långt mellan dom perioderna.

/ulrilka
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack, alla!

Nu har jag varit inne och spionerat lite, under middagsvilan. Hugos säng är 123 cm Sofias 125.

Svårt är det att säga ifall han själv upplever sängen som trång. :? Jag märker att det tar lite längre tid numera att somna och komma till ro och ibland skriker han av obekant anledning :roll: när jag går in för att kolla verkar allt vara bra. Han säger inget så jag stoppar om honom och går igen. (Hugo pratar inte så värst mycket än.)

Men jag hör på natten att han sparkar fötterna i sängändan. :roll:

Jag har liksom i huvudet en gammal tumregel om att "sängen skall vara en halvmeter längre än den som ligger i den." Jag är 170 cm och har en vanlig vuxensäng - den är väl då 210 eller..?

Jag surfade på Ikeas hemsida och en del andra igår för att titta lite på utbudet - växa sängarna är 140 cm -alltså de som man kan ha som både spjälis och ökensäng - och det låter lite onödigt att skaffa en sån med tanke på att gossen är stor och ståtlig. 8) Det står på hemsidorna "upp till sex år" men med Hugomått mätt tippar jag på att det betyder "fem år" för våran del eftersom han redan nu är stor som en fyraåring. :roll:

Jag tror att det blir en stormanssäng i alla fall :) och så en minikur ala stora sömntrasslare om så krävs. :wink:

Tack för att ni ville tänka med mig, alla! :)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

ulrikaj skrev:.Det har återkommit från och till ända tills nu.Han kan ha perioder på 2-3kvällar då han smyger ner efter sänggåendet och försöker vara uppe längre men det är bara att leda tillbaka.Nu är det dock långt mellan dom perioderna.

/ulrilka
Det jag menade här var mest att han skyller på att vara törstig mm.Och det är aldrig mer än en gång han kommer upp och försöker med något.Tror nog mest han gör så för att verkligen kolla av att han SKA ligga i sängen och att det inte är prat om annat. :wink:

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Päivi: Du... vänta ett slag... Du tror inte att du kan hitta en sån där riktigt gammal växasäng :?: En smal sak med höga kanter :?: Om du söker på loppis, blocket, tradera... Benji hade en sån säng från det han var tre till alldeles nyss då han bytt upp sigt till ett... hav :roll: :shock: :lol: Tyvärr har vår säng gått i arv till en yngre förmåga, systerdotter 8)

Annars ligger Engla i en amerikanare, en stor spjälsäng för stora damer som knappt går att få ut genom dörren :roll:

Ja, mina små tips :wink:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Päivi

Karl fick stor säng 2,5 år gammal, spjälisen gick sönder. Hans pappa kunde inte tänka sig att köpa en ny till en gosse som hoppat sönder sin nästan urvuxna säng. Det gick jättebra ändå, han gillar sin säng, den ser nästan ut som en stor spjälsäng. Sänghimmel har han också. Han hade lite sömnstrul innan vi bytte säng så jag var lite nervös att det skulle komma igen, men det gick bra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh vad bra med många tips och synvinklar och berättelser ur IRL :!:

Då skall jag rådgöra vidare med min man och min magkänsla! :)

TACK!
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

bara en liten grej. Tror inte att barn klagar på sin säng... den är ju självklar liksom. Minns när min pappa skulle låna min säng av nån anledning när jag gick i högstadiet. Han upptäckte att det var fjädrar som stack i ryggen och att madrassen var jättenerlegad i mitten. Och den sängen+madrassen hade jag haft typ alltid! Den var ju jättegammal, pappas mormor hade haft den (även madrassen... det var TAGEL i den...). Men jag hade inte reflekterat över att det kunde vara annorlunda, men jag minns att jag ofta var trött i ryggen när jag vaknade....

Så jag tror definitivt att det är föräldrarna som ska ta såna här beslut och inte vänta på att barnet ska uttrycka sin "obekvämhet".
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"