Bekräftelseramsan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Theos mamma

Bekräftelseramsan

Inlägg av Theos mamma »

Hej alla! (Varning - långt mail - mina frågor längst ned)
Lite bakgrund: Vi har kört standardmodellen sedan vår son var 6 veckor och successivt infört alla verktyg. Det sista vi implementerade var att vi slutade med nappen för två och en halv vecka sedan och då också införde ramsan. Vi hade då fastnat lite i vagning och fick springa och stoppa in nappen allt oftare.
Det var ett par svettiga nätter innan resultatet börjde visa sig och nu är jag lika frälst som de flesta andra som skriver här. Theo sover bättre och bättre och somnar numera om av sig själv jättebra.

Det jag undrar över är bekräftelseramsan - som så många andra verkar göra. Jag har försökt läsa mig till hur den ska användas och har förstått att den är jätteviktig, men det verkar också som att den används rätt olika. Kanske helt ok men jag har några frågor:
- Jag ramsar ut ur sovrummet och säger ramsan fyra gånger. Theo brukar gnöla lite och efter ett tag tystnar han. Då rusar jag dit och säger ramsan en gång (alltså inte fyra) som bekräftelse på att han är duktig som somnar. Rätt eller fel? Ska den sägas fyra gånger? Jag tycker mig ha läst flera alternativ.
- När han vaknar till på natten brukar han grymta lite och somnar om av sig själv. Jag säger ingen ramsa alls utan avvaktar och ser om han somnar själv. Rätt eller fel?
- På morgontimmarna som är stökigare för oss som för många andra brukar jag vara snabbare med att ramsa (säger den fyra gånger, därefter fyra gånger till om han inte lugnar sig). När han lugnar sig bekräftar jag en gång här med. Ska jag ramsa fler gånger?
- Sen läste jag i någon tråd något om att det inte var nödvändigt att bekräftelseramsa efter ett tag. Stämmer det? (Ibland jagar det upp honom igen.)

Ville ge lite bakgrundsinfo, därför blev det långt. Hoppas ni ursäktar!

Tack på förhand!

/Anna
Mamma till Theo f?dd 30 november 2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bekräftelseramsan är till för att säga till barnet att det gör rätt som tystnar och lugnar sig.

Om han är lugn när du går ut, får sista "versen" i ramsan bli bekräftelse. Om han däremot har skrikit lite i protest eller gnölat alltför mycket så bekräftar du närhan tystnar och är lugn. Då räcker det med en gång (eller två om man vill). Alltså behövs ingen extra bekräftelse om barnet gör rätt direkt.

Kan han somna om själv, så är ju det idealet. :thumbsup:

Det räcker med bekräftelse om han ändå lungar sig själv. Det handlar ju om att på natten händer ingenting, då är det ju bra om det händer så lite som möjligt. :-$

Sådär förskräckligt långt var det inte :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Jag har gjort precis som du och det har funkat jättebra. Drar numer ihop så att den sista av de fyra upprepningarna är bekräftelsen. Gnäller han därefter drar jag en bekräftelse till när han tystnat.

Hoppas det hjälpte.
:)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"