Fjällfolket skrev:Hej!
På sistone har det funnits många frågor och funderingar, i olika trådar, kring "små barn på dagis" här på forumet. Det har fått mig att fundera lite... :-k
Först:

Jag vill
INTE förespråka dagis för små barn. Jag håller helt och fullt med Anna W i den frågan
MEN:
OM man, av nöd, är tvungen vill jag ge några tankar på vägen...
Om man känner oro och/eller har funderingar om/kring sitt barn är det så lätt att bli "hemmablind" och därmed "missa" det vidare perspektivet. Kanske uppstår missförstånd i orons kölvatten? Som sen spär på oron, som... och så är en ond cirkel igång.
Och denna färgar i allra högsta grad det lilla barnet. Som har nog ändå

med allt det nya.
Visst kan det då hjälpa din känsla att fråga/prata och höra sig för...
MEN! -
Många uttryck/begrepp (verktygen, vargen, attityden osv..) är "fikonspråk" för många utanför forumets varma famn...
Lyft istället blicken och se
VAD folk gör och
HUR de förhåller sig till barna. Kanske du då ser en "AW-variant" in action

Eller t.o.m flera
Observera

inte en AW-klon
Utan en annan person, med egna "verktyg". MEN likväl en inneboende attityd av självklarhet och en given känsla för barnas väl och ve. Kanske helt omedveten om att han/hon lever och verkar i AW's anda/filosofi.
Om du t.ex. skulle fråga dagmamman/förskolepersonalen om de vid vilan RAMSADE barnen, eller gav en x-tra SOLFJÄDER vid behov skulle du troligen ha ett livs levande

framför dig!
Men om du kunde vara en osynlig iakttagare vid vilodags, en helt vanlig dag hos dagmamman/på förskolan skulle du kanske få se det du frågar efter...
Som exempel -
På de förskolor jag arbetat genom åren går det ofta till så här vid vilan på en småbarnsavdelning (1-3 år). Men nu på "fikonspråk" :

Alla barn får ett mjukt

TILLRÄTTALÄGGANDE
på sin bestämda sovplats, med sin snutte/gosedjur

Den personal som har ansvaret för vilan

RAMSAR x 1
(ex. Nu ska
barna sova, sov gott...ses sen...)
ev. assisterande personal är TYST.

De barn som behöver x-tra hjälp att komma till ro

BUFFAS
eller

SOLFJÄDRAS
tills lilla kroppen är sömntung... Och får med sig en mjuk

BEKRÄFTELSERAMSA x 1
(ex. NU ska
Nisse sova, sov gott...ses sen...)

De barn som behöver blir omstoppade igen

efter ca: 10 min (då de inte störs)

Alla barnas insomningstid noteras mentalt d.v.s

Klockan är den bästa av vänner

När alla sover så gott gör personalen annat MEN med koll

LJUD I HUSET!

De flesta barn vaknar på utsatt tid.
Om man vaknar för tidigt får man

PÅMINNELSERAMSA x 1
Om man är en sömntuta får man

VÄCKNING (på utsatt tid, efter klockan.)

Återseendets glädje njuts, av praktiska skäl, utanför sovrummet. Men då får å andra sidan ALLA barna, var och en i SIN tid...

GOD MORGON! i stor stil med klang och jubel, kramar och pussar!

\:D/
Så OM du, av nöd, är tvungen att titta på dagis åt ditt lillhjärta -
Stirra dig inte blind på scheman/ verksamhetsberättelser/ lokaler/ planeringar/ utbildningsnivå/ leksaker etc...etc...
SE, med öppna ögon, på personen framför dig.
Vad är det du anar/ känner/ ser när lille Nisse kommer fram och frågar om något mitt i "ert" möte
Är det "Vän av ordning" eller "kärleksfullt visa/vägleda" som ger sig till känna när sen lille Nisse i nästa sekund närmar sig blomkrukan på avdelningen

DÄR är ditt barns vardag.

Där är svaret på dina frågor...
/Fjällmor