Ska kura men har en liten fråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnS

Ska kura men har en liten fråga

Inlägg av AnS »

Jag har en liten kille på 7,5 månader som jag har tänkt börja kura nu till helgen. Men jag har en liten fråga.
Läste ett svar som Anna W gett en mamma om sömnrytmen.
Hennes lilla tjej vaknade efter en halvtimme prick och jag har en sådan liten kille med. Vid förmiddagsluren vaknar han alltid efter 30 min vägrar somna om. På middagsvilan vaknar han efter 30 min går jag med honom i vagnen, vilket jag nästan alltid gör, så somnar han om i 30 min ibland 1 timme men inte ofta.
Innan hade han inga problem att sova 45 min eller 1,5 timme utan uppvaknande men sen en månad tillbaka nästan har han börjat med dessa 30 min. Vad kan det bero på?
Så det jag undrar är hur ska man lägga upp schemat efter en sådan rytm om han nu inte kan somna 45 min igen?
Det schema jag klurat på är nämligen efter 45 min principen.

7.00 Morgon byte mat
8.45-9.30 sova 45 min i vagnen ute
11 Lunch
11.45-13.15 sova 1.5 i vagnen ute
13.30 Mellis
15.30-16.00 sova 30 min
16.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Sova natt
/Anna
Gustav född 040927 Oscar född 070930
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Liten fråga: Hur mycket under rekommenderade sömnmängd ligger han? Jag har nämligen erfarit att ju tröttare de är destå märkligare skarvar får man- Har han tidigare haft en cykel på 45 minuter så skulle jag köra på det, och inte ha några 30/60 minuterspass alls, men det är något du måste känna själv.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Är han svårväckt efter 20 min?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
AnS

Inlägg av AnS »

Hans samanlagda sömn ligger på ca 11,5-13 timmar. Beror på om han somnar om på morgonen & middagsluren. Han vaknade lätt efter 20 min innan när han sov 20 min på eftermiddagen. Men hur han är nu har jag inte tänkt på för han sover oftast 30 min i stöten.
Han vaknar nästan alltid kl 05.00 kan kanske få honom att somna om till 6 om jag har tur. Sen sover han 30 min på förmiddagen. Tidigare kunde han sova allt från 45 min till 2 timmar. Middag sover han om jag går med vagnen i 1 timma om jag har tur oftast vaknar han efter 30 min. Sov tidigare lätt 1,5-2 timmar. Eftermiddagen lyckas vi få in 30 min. Ibland har han sovit 1 timme men det är inte ofta.

Fram till dess att han var 6 månader var han som en klocka. Sov över första målet redan vid 2 månaders ålder när han var 4,5 månader sov han över andra målet och sov 19-7. Men sen hände något vid 5,5-6 månaders ålder :?:
Nu funkar inget längre känns det som.
Han somnar i våran säng med oss igemte vid senast 19.15 lägger över honom i hans säng sen sover han utan ett knyst fram till 04.30-05.00. Idag skrek han som om han hade ont någonstans mellan 04.50 och 05.44 då han fick mat. Åt 310 ml och ändå åt han 275 ml igår vid 18.30.

/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Eftersom gossen din är lättväckt efter 20 minuter skulle jag tro att han har "normal" sömnrytm och då skulle jag välja att ha 20 minuters em lur.

Snart har du gosse 8 månaders ångesten i antåganden, läs gärna på om den nu så du vet vad du har att vänta dig lagom till att uppföljningsveckan är avslutad :wink: Då har han ju iaf sömnen :lol:

Jag passar även på att slänga på en matnyttig krönika: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Lycka till med kommande kur! :thumbsup:

//Malin
AnS

Inlägg av AnS »

Tack för länkarna.
Var nog lite läsning som jag var i behov av. Man känner sig lite osäker på hur man ska lyckas med detta. Men nu känns det bättre.
Ska även läsa på i barnaboken om 8-månadersångesten.
Det var ju ett tag sen den stora killen var där så minnet sviktar lite här :)

/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Vi finns ju här för frågor, råd och stöd! Any time!

//Malin
AnS

Inlägg av AnS »

Idag lyckadees jag få Oscar att somna om till 06.40. Han vaknade första gången 4.50, nästa 05.30, sen 06.00 och till slut 06.40. Han somnade 18.50 igår. Så nu när jag gick med stora killen till dagis vid 8.45 tänkte jag ju att han skulle somna som efter mitt schema, men det ville inte han. Han somnade här hemma nu vid 9.20.
Han är ju van vid att vara vaken ca 2.5 timmar mellan sina sovpass. Ska jag försöka lägga schemat efter det eller kan det kanske sätta sig med 8.45 när vi börjat kura :?:
Är nämligen perfekt om han kan somna 8.45 när vi går till dagis för sen när nästa pass är så kan jag ta en promenad innan hämtning på dagis igen vid 13 och då ska han vakna lagom att vi hämtat Gustav. Bor på 4:e våningen utan hiss så lite svårt att gå upp innan sovtiden är slut.
/Anna
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej AnS!

Jag skulle hålla mig till schemat minst två veckor innan jag utvärderade det. Jag tror att schemat kommer att sätta sig när den lille gossen vant sig vid att sova. Vad tror du själv om det? :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
AnS

Inlägg av AnS »

Jag var inne lite på det med men kände att jag var tvungen att fråga.
Tror att det kan sätta sig.
Idag vaknade han 07.00 och sov nästa pass från 9 till 9.45 fick väcka honom annars hade han nog gärna sovit mer :) .

Började med första natten nu ikväll. Gick bättre än jag kunde hoppas på.
Gick in och la honom glad i sängen 18.55 kl 19.13 sov han :D . Ställde en eller två frågor bara. Än har han inte gjort några ljud ifrån sig. Får se hur resten av natten blir.
/Anna
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Väntar med spänning på rapport :D

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
AnS

Inlägg av AnS »

Han sov gott fram till 03.10 sen tog det ända tills 4.30 innan han sov igen.
Kände själv att vargen kom in efter ett tag. Där av det långa uppvaket. Fick inte till buffningen ordentligt var ganska trött själv :(
Sen vaknade han nästa gång 06.10 men låg bara och pratade var inte arg eller ledsen lät honom vara vid 6.30 började han bli arg. Gick in och la tillrätta började buffa och han blev vansinnig :shock: . Det visade sig att han hade bajsat tyckte inte om att få det upptryckt i rumpan :) .
Lugnade honom och gjorde morgon 06.45.

Håller nu på schemat i dag. Tar nya tag inför kvällen. Här ska sovas och det gott. Ska inte låta vargen komma in i natt. Nu är det ju meningen att ramsan ska ta över mer. Vargen får det svårare att ta sig in om man håller sig utanför dörren.

/Anna
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :D

Ida

www.sovgott.net
AnS

Inlägg av AnS »

Här har vi haft en händelserik natt. :)
Började lägga en glad kille 18.50 sov 19.03.
Vaknade första gången 19.42 ramsade x 6 bekräftelse. TYST :o
Nästa gång var 20.49 Ramsa x 4, tillrättalagd, ramsa x 4 bekräftelse. 22.43 ramsa x 4 tyst. 01.40 ramsa x 4 tyst. 02.45 ramsa x 4 tyst. 03.35 ramsa x 8, buffade ramsa x 4 beräftelse tyst. 5.02 ramsa x 4, buffad ramsad buffad ramsad inget hjälpte blev lite för mycket trafik där :( . Tyst 6.23. 6.25 ramsa x 4. 6.30 ligger och pratar. Gjorde morgon 6.45 idag igen.
Så här många uppvaknande utan att somna om själv har han aldrig haft. Men det är väl bara för att allt är nytt....

Känner att det har gått jättebra i natt ramsan tog klockrent fram till kl 5. Vet inte vad som hände. Fick lite hjälp känsla, han kommer inte att somna nu för nu går pappa upp och börjar skramla i köket. Rummet vi kurar i ligger vägg i vägg med köket och det är inga väl isolerade väggar i denna lägenheten.
Så bättre attityd i morgon om han vaknar vid den tiden.

/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Dom vanliga råden för tidiga morgnar efter kuren:

1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Se alternativ 3, där står det att man ska gå upp och göra husljud, så att den ömme faderna kliver upp pch lever om vägg i vägg är absolut ingen nackdel. Då visar han i handling att han vaktar för vargen därute, det hör du väl lilla gossen :wink:

Trygghet och säkerhet - krönika: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"