Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh vad bra Vanna - du är med och spinner... 8) (Låter spännande liheterna mellan våra söner!)

Jannika - oroa dig inte, jag är inte särskilt svart alls, trots allt myllande i trädgårdslandet. Precis inkommen från bastun, faktiskt. Exlusivt uppvärmd för våra små sonrungar (ja, ni fattar... :roll: ) - det gör alltid susen!

Lillaste hjärtat har sovit idag mellan 09.10 (Mamma... pupu.. vaunu... = mamma... kanin... vagn...) och 11.00 :shock: därefter fick hon mat och bastu, trodde aldrig hon skulle vilja vila till tolv som hon brukar men nädå, 12.10 gnugg i ögonen var det. Vi tog en stillsam vagnpromenad, varpå jag stod och drog lite lättsamt i vagnen till sjag såg ögonen rulla ihop sig, varpå jag gick. Nu ligger hon där - vaken och nöjd - och viftar på tårna och pratar med Pupu. Kan man göra. också ett sätt att vila sig.

Jenny - det låter helt klart som proffsamning, tycker jag, lycklig är Abbe! 8)

Elle - ta vara på soldagarna, var är glasburken? Så kan vi alla kollektivt plocka fram lite solsken typ i November... :P

Nancy - om det är damnd if you do damnd if you don't som gäller :roll: så kan du ju bara plocka dina favoriter och förklara för Gud sen att du gjorde som du blev tillsagd. Varje gång. :D :roll:

K-ina - bullar :?: VILKEN bra idé... :P Tack!
K-ina

Inlägg av K-ina »

vanna skrev:K-ina - låter som en helt perfekt dag. Vad kul det låter med barn som blivit såpass stora små personer.
Var det du som kände att du var forumets enda dagisförespråkare? Här är en till. Jag har fått alla mina fördomar på skam sen Storpojken började. Vilka fantastiska människor vi träffade på där, och de ser verkligen till att han får, och ska vara, den Isak han är fullt ut.
Vanna! Jo... Det var jag det... :lol: Inte för att jag tror att jag är ensam, men kanske litet trött på allt negativt om dagis... Jag har skriver inte så mycket om dagis på ett tag eftersom att jag har så bra erfarenheter... folk kan tro att jag skönmålar och överdriver det positiva! Jag förstår att folk inte kan tro mig! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jenny! UNDERBART med syskongos eller hur?

Här kommer en liten dagis och syskonreflexion - i kombination:
Slutade tidigare i fredags för att överraska barnen och för att komma iväg på vårmarknad. Hämtade först Axel på fritids och sedan åkte vi tillsammans till dagis för att hämta lillebror. Jag gick in först och letade efter barnen och fröknarna bakom huset under de blommande fruktträden. Så såg Gustav oss och han rusade i full fart mot mig och jag gjorde mig beredd för en TIGERkram... Döm om min förvåning när han rusade förbi mig i full karriär och kastade sig i storebrors armar... :D Fröken dök upp och skrattade åt min litet snopna min. Medan fröken och jag stod och pratade gick syskonen in och hämtade Gustavs saker och Axel såg till att Gustav tvättade av sig litet lek-smuts. Senare på marknaden så promenerade de två, hand i hand, tre meter framför mig hela tiden och gick runt och tittade på allt roligt och DYRT... :roll: :roll: Vad gjorde mamma? Höll mig i bakgrunden och njöt av självständiga och ansvarstagande barn... Syskon som ryker ihop och skriker ibland men som oftast är varandras allra, allra bästa vänner. :heart:

Idag har solen fortsatt att skina och vi valde att skippa utflykter och picknickar... Det blev cykeltur till kiosken för att inhandla glass som enda tur. Lillebror har grävt sig smutsig i sandlådan. Var det liiiitet för mycket av solkrämen kanske? :shock: Storebror har tillbringat timmar vid pianot för att öva på sina egna kompositioner.

PÄIVI!!! Hur GÖÖÖR man när man inte är så pedagogisk av sig och samtidigt vill hjälpa sonen vidare i pianospelandet. Jag har lärt honom de första sidorna i Agnestigs röda bok så han har koll på Spanien, spanien och Till Paris... Men detta räcker INTE för Axel. Han vill göra Musik! Således komponerar han egna melodier och lägger ackord (de han redan lärt sig) och sjunger till... (på engelska :roll: Han har googlat fram några sångtexter och satt ihop olika ord till sin egen Engelska låttext... 8) ) Hans kompositioner skulle behöva några toner till och nått ackord också... (tycker iallafall mamma och pappa - och kanske grannarna också???) Ska jag fortsätta med gamla Agnestig eller bara låta honom plinka på? En opedagogisk mamma med en rätt trist musik... dödar det kreativiteten och glädjen tro? :?

Jaha... Då började spelandet igen... :roll: :lol: :!:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

åh vad härligt Jannika med en liten som vill komponera eget! :D

Jag skulle (och strunta i pedagogiken - den kan döda det mesta... :roll: )

:arrow: ge honom ett alldeles eget, riktigt notblock att skriva ner den egna kompositionerna i

:arrow: visa honom fler ackord

:arrow: hjälpa honom i textletandet om han behöver ha hjälp

:arrow: uppmuntra honom att spela upp sina låtar och vara noga med att berömma hans musikalitet och kreativitet - sak samma hur låtarna låter... :wink:

:arrow: se till att pianot är välstämt och tillgängligt: har han en bekväm egen pianostol/pall att sitta på :?:

:arrow: om du själv kan noter - vilket du verkar ju kunna - så kan du ju visa vad tonerna till hans melodier heter och hjälpa honom/uppmuntra honom till att skriva ner dem. Så att andra också kan spela hans kompositioner! :D Ta in teorin den vägen. :)

Alltså: :-({|= Utgå ifrån hans intresse - det han har nytta och intresse av att lära sig. :wink: Så ska du se att kompositionsglädjen bidrar till långt mer komplicerade låtar en "till paris!" :D

PS - jag hörde på ett program idag som hette "små kompositörer" el. liknande på radions P2. Riktigt bra små kompositioner av barn i alla möjliga åldrar! :o Kanske ett lyssningstips.. :?:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tack Jannika!
VIsst är det så.
Det är till mycket min far som lockar fram det bästa och det sämsta i mig. Det är löjligt hur mycket jag låter mig påverkas och hur liten daddys girl jag förvandlas till om jag inte ser opp! [-X
Gablex

Inlägg av Gablex »

Hej alla goa surödlor!

Kan man vara annat än överlycklig efter en dag som denna? Med sådant väder menar jag! Och vattkoppor som är på tillbakasprång! HURRA!

Lua, snacka om teaser! Vilken cliffhanger! I can't wait! Fast jag känner ett visst behov av att förtydliga min roll: Amazonkvinna, alltså krigarkvinna. INTE kvinna med Amazon (Volvo)... :roll: :roll: :roll:

Vanna, här är en till med liknande pojkbassilusker! Min storprins är snart 10. Dessutom kan jag meddela att Päivi ÄR snäll. Och smart. Och snygg! (Hon hade dessutom den goda smaken att gifta sig med min lillebror :wink: ).

Själv har jag i helgen knäckt (hoppas jag!) ett problem som jag funderat på i några månader. Därav min eufori, kanske... Jag funderar på att lägga till en rad på mitt visitkort:

All this and brains too

Vad tycker ni om det? Det låter väl lagom modest? :lol: :lol: :lol:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex

Inlägg av Gablex »

Och så glömde jag faktiskt bort att tacka er som peppade mig innan. TACK. Det värmde ohyggligt och var precis vad jag fiskade efter :wink: :D
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Får man svära här?
Eller det vet jag att man får. Vi har just upptäckt en vattenläcka i pannrummet :twisted: :evil: :roll: :( :evil: FAAAAAN!

Det känns inte som att det var det vi behövde just nu. Det behöver man ju aldrig, men det är ju så surt :roll: - ja, även i pannrummet. Gick in där och skulle hämta något och tyckte att det luktade unket.
Maken upptäcker senare att det sprutar vatten ur ett litet litet hål i ett rör. Nu har vi hängt upp en hink och kopllat till en slang som leder vattnet ner i brunnen. Så vi gör inget mer idag.

Verkar trots allt som att saker och ting har klarat sig. Bara en gammal garderob som sugit åt sig vatten, men det som var i garderoben verkar inte fuktigt. Har ställt in en luftavfuktare, får se hur mycket vatten den suger ur stället och om det tar slut. Annars får vi väl ringa försäkringsbolaget som får komma och mäta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
K-ina

Inlägg av K-ina »

Päivi skrev:åh vad härligt Jannika med en liten som vill komponera eget! :D
:D Det har Jannika säkert också... men nu var det JAG som hade en star-wannabe... 8) :wink: En grabb som redan nu funderar över om Axel kan vara ett bra artistnamn eller ej. Och HUR man lägger ut sin egna musik på Myspace... :lol:

Tack för GODA råd Päivi!
Jag ska köpa notblock och hjälpa honom att få ner noterna... JAG vill gärna ha den första kompositionen kvar! Var handlar man ett sånt om man inte har någon musikaffär i närheten och sällan har ärenden till stan? Nätet?
Pianot finns i vardagsrummet och han stänger in sig och spelar. Välstämt... :? Skulle ringa pianostämmaren när vi hade köpt det i fjol men jag har tyckt att det är OK. Då vill jag tillägga att mitt gehör inte är att skryta med... Kanske jag borde ringa? :?

Nu ska jag kolla upp P2 och se om jag hittar radioprogramet du hörde!

Kram på dig! (och alla andra!)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

#-o HUR lyckades jag läsa så fel :?:

F-låt K-ina! :roll: Men jag tänkte på rätt pojke i alla fall, medan jag skrev:

AXEL :!:

bra artistnamn också. 8)

Notblock borde gå att köpa via nätet som allt annat! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

försiktig glädjerapport:

- 7 cm i midjan på 2,5 vecka

:-({|= \:D/

mer smör i kaffet :!:

8)

/Fjällmor (som vat tvungen att mäta 2 ggr för jag inte litade på vad jag såg :oops: )
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :D =D> =D> =D>

HEJA FJÄLLMOR :!:

Och Gablex - TACK för så rara, vackra ord! :D Blir ju helt rörd... :cry: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: :o :D

Det här är bara såååå fräckt! MÅSTE dela med mig! :P

Här på förmiddagen kommer Sofia till mig och säger "potta" och jag placerar henne på pottan. Det produceras inget. Tjugo minuter senare komer hon snorig och gåtande till mig och säger "baajsig" hur tydligt som helst. Jga skyndar henne till pottan igen. Och när bajset kommer så säger hon igen "bajsig" så hon verkligen FATTAR vad det rör sig om! :shock:

Hur skall jag göra nu? Skall jag bara ta bort blöjan från henne och konstatera att hon kan säga till :?: Det är ju inte riktigt första gången som detta händer... :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:evil: Stövlar in sur och tvär men det är ju inte erat fel...:heart: Ser storligen fram emot fortsättningen på Luas drama och tycker att Gablex skall uppdatera sina visitkort. Kan tyvärr inte råda Päivi ett smack gällande pottor men heja på K-ina om hon vill stimulera barnen till musikaliska övningar.

Tycker synd om /LO och gratulerar Fjällmor till tappade centimeter. Kramar om Jannika bara sådär och hälsar glatt till ammande Jenny och till alla jag glömt att nämna.

Surar gör jag för att jag inte får någon bra hjälp med kost/vikt och det tär i längden.

Säger som Arnold: I´ll be back... 8)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej alla vanliga ödlor och extra sura ödlan Nancy! :heart: Hur mycket hjälp behöver du då? Det känns som om du har rätt bra koll själv, eller?

Attans otur, LO, men ni verkar ju ha damage control. Jag fick en flashback till när vår panna bröt ihop mitt i en köldknäpp när svärfar skulle bo i gästhuset. Han var lite kall på morgonen. :oops: Jag ringde ett ex som startat firma i branschen och trodde att jag skulle ha nåt för det. Närå, det kändes snarare som om han kryddade på lite extra.:shock: Så mycket för de åren ihop... :lol:

Päivi, jag har inga snabba barn i bajs- och blöjfrågor och kan inte konsulteras i pottfrågor. JAG orkar inte ens försöka men det verkar ju som Sofia sköter det där rätt bra väl? När det kommer till dylikt lever jag efter devisen Var sak har sin tid. De två största har mer eller mindre bestämt själva. Milo är nog lite på gång att släppa blöjan nu till sommaren, vi får se. Men heja Sofia! :D

Gablex, vi saknar dig! Klart jag fattade att det var krigaren och inte bilen du menade. :roll: Självklart! Även jag har all this and brains too. :lol:

Härligt med Axels spirande musikkarriär K-ina! Jag förstår att du är malliga mamman. :D

Kram till katten! Hur går det med lilla bebben?

Och kram till Jenny(Fetad.) Hur går det med lilla bebben?

Var är Lua? Va? Va? Va? Del två? Va? Va? Va?

Kram på er Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"