Lång lång insomningssträcka..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
E

Lång lång insomningssträcka..

Inlägg av E »

Hej!
Vi kurade vår nu 13 månaders son för 6 mån sedan. Vår undran är hur vi kan eller om vi överhuvudtaget bör göra något åt det faktum att det tar honom 45-1 h att somna varje kväll. Han Har schemalagd sovtid 13.5 h per dag men i och med detta blir det i snitt bara 12.5. Vi tycker att han påverkas av detta genom att vara ganska trött... Han sover bara en g per dag men skulle då kunna sova mycket längre än de 1.5 h vi bestämt. Två sovningar slutade fungera vid ca ett år då han ej somnade in på em... Timmen på kvällen ägnar han åt att "prata", klappa händerna samt sparka lite i sängen och hoppa lite. Rummet är totalt mörkt. Vi gör det mesta enligt "regelboken" dvs skrattet till godnatten osvosv. Någon som kan hjälpa oss vidare? Det är svårt att söva honom borta eftersom det tar extra lång tid där.
Mvh E
KriMi

Inlägg av KriMi »

Hejsan!
Jag har inte haft riktigt ert "problem", om det nu är ett sådant?
Han verkar ju nöjd och förutsättningar att sova finns ju...
Men, jag skulle nog ramsa honom ändå. Dvs gå ut med ramsan x4 och sedan säga den med jämna (eller ojämna, beroende på vad han tar sig för där inne i mörkret :wink: ) intervaller. När jag säger den igen är det alltid x4 (tror att det är "enligt boken") och avpassat efter min tjejs humör dvs lite högre, mer taktfast om hon frågar lite irriterat eller mjukare men bestämt om hon ligger och grejar med annat. Till slut - icke att förglömma! - så ska den mjuka nästan sjungande bekräftelseramsan komma! Jag frågade nyligen om den själv och fick flera kloka svar att den icke är att förglömma!
All Lycka!
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"