Sommar så det stänker om det. Jag är inte särskilt förtjust i värme, men det är nog dags att samla ihop smågrisarna och se till att komma ut i den där solen.
Surkål och ödlor
-
Gäst
-
Lua
Den något sorgsna sagoberätterskan satt stilla och sippade på ett glas rött. Lugnet i huset var påtagligt, men redan inom en kvart skulle allt vara annorlunda. Huset skulle sjuda av liv, av körsång och av vänners glada skratt. Och i lugnet pockade de på. De karaktärer som givits henne och som så smått börjat tala till henne. Inledningsvis var de bara en grå massa, en gemensam skugga som viskade till henne, men nu hade de börjat kliva fram. En efter en utkristalliserade de sig och blev självständiga.
Vildvittran Janniloo kliver in på scenen med ett spädbarn vid varje bröst, en höna på ena axeln och en lila syren faststucken bakom örat.
Vildvittran: (syrligt) Dåligt med action i den häringa pjäsen. Hörru, sagoberätterska!! Du har en fantastisk start! Underbara karaktärer som intet annat vill än att dansa för din pipa. Sätt igång nu annars ska bloooooodet rinna....
Sagoberätterskan: - Det är tiden som fattas, kära vildvittra. Men nu ska det bli ändring. Flera av karaktärerna börjar bli otåliga. Ser du hur de står och stampar och väntar i kulisserna. Snart blir det oro i leden - kanske uppror och revolution.
Där avbröts sagoberätterskans och vildvittrans lågmälda samtal av dörrklockans pinglande. Fortsättning följer...
Kram Lua.
Vildvittran Janniloo kliver in på scenen med ett spädbarn vid varje bröst, en höna på ena axeln och en lila syren faststucken bakom örat.
Vildvittran: (syrligt) Dåligt med action i den häringa pjäsen. Hörru, sagoberätterska!! Du har en fantastisk start! Underbara karaktärer som intet annat vill än att dansa för din pipa. Sätt igång nu annars ska bloooooodet rinna....
Sagoberätterskan: - Det är tiden som fattas, kära vildvittra. Men nu ska det bli ändring. Flera av karaktärerna börjar bli otåliga. Ser du hur de står och stampar och väntar i kulisserna. Snart blir det oro i leden - kanske uppror och revolution.
Där avbröts sagoberätterskans och vildvittrans lågmälda samtal av dörrklockans pinglande. Fortsättning följer...
Kram Lua.
Välkommen vanna!
Päivi är inte alls så farlig som hon verkar, hon är faktiskt jättesnäll. O:)
Nu har jag hunnit smälta begravningen lite. Jag tycker det var så vackert och stämningsfullt och personligt i ordets bästa bemärkelse. Alla fantastiska sånginsatser, den underbara och kloka prästen, alla vackra blommor, all kärlek och all omtanke från och mellan människorna som bor i Stjärnsund - det tar jag med mig från idag.
Jag hann prata lite med prästen efter begravningen och jag tackade för en minnesvärd ceremoni. Han utstålar så mycket värme och lugn. Alla hans framträdande i pressen och i TV har präglats av just den värme och eftertänksamhet som jag nu fick uppleva live. Tänk att det finns så här fina präster! Svenska kyrkan borde lyfta fram dem så tror jag att flykten från kyrkan skulle vara ett minne blott.
Hemska tanke.
Jag uppdaterar oss. Det är inte själva jobbet du skyr utan att jobba utan uppskattning, eller hur?
Kram på er ödleskinn! Jannika
Päivi är inte alls så farlig som hon verkar, hon är faktiskt jättesnäll. O:)
Nu har jag hunnit smälta begravningen lite. Jag tycker det var så vackert och stämningsfullt och personligt i ordets bästa bemärkelse. Alla fantastiska sånginsatser, den underbara och kloka prästen, alla vackra blommor, all kärlek och all omtanke från och mellan människorna som bor i Stjärnsund - det tar jag med mig från idag.
Jag hann prata lite med prästen efter begravningen och jag tackade för en minnesvärd ceremoni. Han utstålar så mycket värme och lugn. Alla hans framträdande i pressen och i TV har präglats av just den värme och eftertänksamhet som jag nu fick uppleva live. Tänk att det finns så här fina präster! Svenska kyrkan borde lyfta fram dem så tror jag att flykten från kyrkan skulle vara ett minne blott.
Bra, bra! Belöning är aldrig fel men nu pratar jag om nåt heeeelt annat, nämligen att själv se till att få uppmärksamhet för det jobb du faktiskt gör. Och helst också lite positiv respons. Om folk (läs karlar i släkten) tror att mat hamnar på bordet i det närmaste av sig själv och att markservicen är försumbar kommer de inte heller att uppskatta den. Eller dig!kattklo skrev:(Idag satt jag i solen ett tag, jag hällde upp en iskall öl, jag kollade på barnmorskorna på SVT play, jag pratade snällt med mig själv.)
Jag uppdaterar oss. Det är inte själva jobbet du skyr utan att jobba utan uppskattning, eller hur?
Citerar min egen variant som jag dock mest använder på barn. Nåt säger mig att det funkar lika bra på vuxna karlar. 8)kattklo skrev:Och det är väl okej, men FABIAN vad lite det uppskattas och vad lite det MÄRKS jämfört med att fälla en 70-år gammal gran som skuggat halva tomten.
Typ Kolla vad mycket god mat jag lagat till er medan ni högg ner granen. Det tog jääääättelång tid faktiskt. Gissa hur lång? Hummelihum, giss, giss... Visst blev det gott? Jag tycker det blev jääääättegott! Här kan man också orera en längre stund om tillagningens alla olika delmoment så alla inblandade I GRUNDEN förstår vilket JOBB man lagt ner för att mätta deras magar. Inte anklagande eller martyrigt (det behöver man ju inte då) utan glatt uppskattande av sig själv.Du får helt enkelt själv uppmärksamma alla på det fantastiska arbete du utför i lönndom. Jag brukar berömma mig själv när ingen annan gör det. Kolla, jag har tömt diskmaskinen fast det inte är mitt jobb! Får jag ingen respons på det brukar jag tacka mig själv också, haha! MEN vad bra! TACK mamma! Det funkar bättre än man kan tro.
Kram på er ödleskinn! Jannika
-
Gäst
Med tanke på att jag tituleras som en s.k. "diplomerad" "SHN-kurare"
så måste jag bara få delge er dagens händelser.
12.00: Bebis Billing Bus skall sova middag. BBB är snorig som bara dennn
och lyckas inte komma till ro.
Olycklig och tröttgråter. Jag sätter på en skiva med klassisk musik så att hon kan ge sig själv en chans. Hon ger sig själv både en, två och tre chanser, men det blir bara "uhuhu, mamdddaaaaah".. av det hele.
12.10: går in till trött och ledsen Bebis för att se om jag kan underlätta på något vis. Det kan jag inte. Stoppar om, går ut med mjuk och kärleksfull ramsa.
12.20 trött-trött-tröttgråter.
Snorar. Gråter. VILL sova.
12.30 ute på vagnpromenad med Bus.
Som ligger i vagnen och njuter, dock inte sovande.
13.00 Tar upp en Bebis B Bus som inte sovit ett-smack.
resonerar "tidig kväll, klarar en dag utan middagsvila."
17.10 "Mammaaa... kaniiin... vaaagn..."
17.11 kanin + vagn. Tänker ge förutsättningarna för en snabb lur.
17.30 ingen som helst lur. Trött tjej får tidig kvällsbad. Med kanin. Vill inte bråka alls.
18.00 TröötBus lagd.
18.10 "uhuhu... mamddaaaahhh.. uhu.."
har höjt huvudändan, lagt in tallrik med rå lök samt öppnat fönster, dammsugit näsa och lagt i droppar. Vad mer kan jag göra? Går in stoppar om, lugnar, går ut, sätter på skivan.
18.20 "uuhuhu... mamdddddddddddh, uhu.."
18.21 ramsar lugnande
18.30 kan diskuteras vad jag tror att jag gör - står och stryker henne över ögonen som åker igen och hon är så trött nu att hon nästan svimmar - men så fort hon börjar djupandas så..
18.32 "mahammahuhuhu..."
går in och upprepar procedur från ovan...
18.40 manöverar in barnvagn i mörklagd rum, tjej i vagn, sätter i gång med kraft full vagning
18.45 tjej sover
20.30 flyttar över tjej till säng.
Jaaa... finns det något mer förutom höjd huvudända, rå lök och allt det andra jag gjort som kan underlätta för henne
Tips emottages tacksamt.
PS - Vanna: "inte faaali' snällll"
" jääätesnälll" 
12.00: Bebis Billing Bus skall sova middag. BBB är snorig som bara dennn
12.10: går in till trött och ledsen Bebis för att se om jag kan underlätta på något vis. Det kan jag inte. Stoppar om, går ut med mjuk och kärleksfull ramsa.
12.20 trött-trött-tröttgråter.
12.30 ute på vagnpromenad med Bus.
13.00 Tar upp en Bebis B Bus som inte sovit ett-smack.
17.10 "Mammaaa... kaniiin... vaaagn..."
17.11 kanin + vagn. Tänker ge förutsättningarna för en snabb lur.
17.30 ingen som helst lur. Trött tjej får tidig kvällsbad. Med kanin. Vill inte bråka alls.
18.00 TröötBus lagd.
18.10 "uhuhu... mamddaaaahhh.. uhu.."
18.20 "uuhuhu... mamdddddddddddh, uhu.."
18.21 ramsar lugnande
18.30 kan diskuteras vad jag tror att jag gör - står och stryker henne över ögonen som åker igen och hon är så trött nu att hon nästan svimmar - men så fort hon börjar djupandas så..
18.32 "mahammahuhuhu..."
går in och upprepar procedur från ovan...
18.40 manöverar in barnvagn i mörklagd rum, tjej i vagn, sätter i gång med kraft full vagning
18.45 tjej sover
20.30 flyttar över tjej till säng.
Jaaa... finns det något mer förutom höjd huvudända, rå lök och allt det andra jag gjort som kan underlätta för henne
PS - Vanna: "inte faaali' snällll"
-
Fjällfolket
Inne som hastigast och råkar springa på kvällens goding!
Tack för skrattet till go'nattet en känslofylld dag som denna Nancy.. nu ska jag ta min bok och krypa ner hos maken.......
Nattnatt

I löööv this woman!Nancy skrev:/LO skrev:Men alltså. Hur knäppt låter inte detta ??? Vad räknas till hälsokost? Vad är inte hälsokost?Tina-Stinas BM skrev: eftersom man inte skulle äta hälsokost under graviditeten.
![]()
![]()
![]()
/LOSom hjälp och stöd till alla gravida tänkte jag guida Er igenom alla de solklara råd kring kost och leverne som vi får tillhanda. Håll till godo:
Om du mår illa och lever enbart på mariekex de första månaderna är det ingen fara. bebisen tar vad den behöver.
Om du medvetet väljer att leva på enbart mariekex de första månaderna frigörs farliga miljögifter och bebisen tar skada.
Om du druckit alkohol innan du visste om att du var gravid räknas inte detta.
Om du dricker alkohol när du vet om att du är gravid är du oansvarig och skadar ditt barn redan vid små mängder.
Du bör äta en allsidig kost men utesluta feta produkter, söta produkter och för mycket produkter.
Om du utesluter feta produkter, söta produkter och för mycket produkter så BANTAR du och det är farligt för bebisen.
Om du får graviditetsdiabetes skall du äta mycket socker i form av pasta/ris/potatis/bröd/frukt. Om sockret inte tål detta skall du istället injicera insulin.
Du skall vara uppmärksam på icke-pastöriserade ostar, lufttorkat pålägg och rostastekt kött.
Du bör inte vara för fixerad vid ostar, pålägg och kött för det är inte bra att stressa.
Du bör äta fet fisk för att få i dig omega 3.
Du bör äta omega 3 som tillskott.
Du bör inte äta omega 3 som tillskott.
Du bör äta vitamineraltabletter.
Du bör inte förlita dig på vitamineraltabletter.
Du skall tänka på vad du äter och inte gå upp för mycket i vikt.
Du skall inte stressa över vikten under graviditet.
Du skall leva som vanligt.
Du skall dra ned på tempot och inse att en graviditet ställer höga krav på dig och din kropp.
Du skall även om du drabbas av prematura sammandragningar, svår foglossning, åderbråck, högt blodtryck eller andra typer av besvär inse att graviditet inte är någon sjukdom.
Om du drabbas av något av följande bör du för ditt barns skull dra ned på tempot och kanske vara sjukskriven.
Du skall inte tro att du kan bli sjukskriven hur som helst.
Om du behöver kejsarsnittas skall du vara medveten om att denna onfattande bukoperation inte på något vis inskränker på din förmåga att ta hand om hus och hem som vanligt och därför krävs således ingen sjukskrivning. Graviditet är INGEN sjukdom.
Du skall leva sunt, inte stressa, följa alla råd ovan men inte slaviskt för då riskerar du ditt barns hälsa.
Du skall lita på ditt sunda förnuft (om du har nåt kvar efter alla råd...)
Lycka till och njut nu av era graviditeter8)
Tack för skrattet till go'nattet en känslofylld dag som denna Nancy.. nu ska jag ta min bok och krypa ner hos maken.......
Nattnatt
-
Fjällfolket
Go´afton!
Sambon framför hockeyn och jag skulle ju läsa ut min spännande deckare men jag måste bara dela med mig av min härliga dag.
Sol, sol, sol och sol... 8) Maskrosor, gräsklippning och bullar och saft.
Barnens dag med kanotpaddling, gratis barnaktiviteter
och ännu mer bullar och saft... \:D/
God middag med mycket vitlök och vin. Kvällssol. Värme och kärlek...
Körslaget. Favoritkören vann och sonen, 8 år, upptäcker Musiken med mamma och YouTube.
{|= Han ber till sist om att få gå och lägga sig...
(Vilket äventyr det är att sitta med honom vid datorn och surfa runt i musikens värld. Han funderar och analyserar och det rycker i benen på honom när han hör något som han gillar. Favoriter just nu är Hammerfall... Gissa varför?
)
NU: Resten av vinglaset och sen deckaren och KANSKE tar hockeyn slut nångång... Tänderna borde borstas litet mer regelbundet!
Vissa dagar är livet riktigt, riktigt härligt!
Sambon framför hockeyn och jag skulle ju läsa ut min spännande deckare men jag måste bara dela med mig av min härliga dag.
Sol, sol, sol och sol... 8) Maskrosor, gräsklippning och bullar och saft.
Barnens dag med kanotpaddling, gratis barnaktiviteter
God middag med mycket vitlök och vin. Kvällssol. Värme och kärlek...
Körslaget. Favoritkören vann och sonen, 8 år, upptäcker Musiken med mamma och YouTube.
NU: Resten av vinglaset och sen deckaren och KANSKE tar hockeyn slut nångång... Tänderna borde borstas litet mer regelbundet!
Vissa dagar är livet riktigt, riktigt härligt!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
-
Gäst
Åh, vad det är kul att läsa i favvotråden
! Ni är så roliga och mysiga allihopa
.
Här kommer rapporten (varför skriver jag alltid RAPPROTEN minst tre gånger innan det blir rätt??) från lyckliga familjen:
Abbe är så fin. Anton är så glad. Föräldrarna är så lyckliga.
Abbe har inatt satt sin tredje enkla natt på rad! Av 7 möjliga. Jag vågar ana ett mönster
. Vi gör natt någon gång mellan 22 och 24. Sedan sover han till 8-8.30. Mat 2-3 gånger däremellan. Inget skrik, men när man börjar tro att det ligger en gris i spjlsängen vet man att det är dags för nattmål. Stön, stånk, oink, bök, låter det då
. Inatt dessutom ingen ersättning! Mjölken verkar räcka fint nu, även om jag fortfarande inte märkte när den rann till
. Fortfarande AJ, men bra mycket bättre. Jag vågar tro på att det blir lite amning för Abbe!
Igårkväll hade vi grillkväll med grannarna på gården. Fatta vad lyxigt det kändes, sitta pigg och fräsch, med en förutsägbar bebis i vagnen (jag visste att han skulle vakna runt 19.30), äta god mat och ha en lycklig två-åring som testade klätterkunskaper på diverse murar och staket.
Väl inne igen, i lagom tid till läggdags för Anton, sitter hela familjen i soffan och kollar på Pippi-film. Abbe vid bröstet, Anton lutandes mot mamman med vällingen, pappan snarkandes (:lol:) brevid. En liten stund vill Anton ha Abbe i famnen, och bröderna ser båda trygga och sköna ut tillsammans.
Jannika
, skickar lite extra kram till dig som är en så trygg famn för dina vänner i Stjärnsund.
Nancy
, mitt i prick!!
Det är SÅ härligt med sol och värme och bebisar och storebröder
Här kommer rapporten (varför skriver jag alltid RAPPROTEN minst tre gånger innan det blir rätt??) från lyckliga familjen:
Abbe är så fin. Anton är så glad. Föräldrarna är så lyckliga.
Abbe har inatt satt sin tredje enkla natt på rad! Av 7 möjliga. Jag vågar ana ett mönster
Igårkväll hade vi grillkväll med grannarna på gården. Fatta vad lyxigt det kändes, sitta pigg och fräsch, med en förutsägbar bebis i vagnen (jag visste att han skulle vakna runt 19.30), äta god mat och ha en lycklig två-åring som testade klätterkunskaper på diverse murar och staket.
Väl inne igen, i lagom tid till läggdags för Anton, sitter hela familjen i soffan och kollar på Pippi-film. Abbe vid bröstet, Anton lutandes mot mamman med vällingen, pappan snarkandes (:lol:) brevid. En liten stund vill Anton ha Abbe i famnen, och bröderna ser båda trygga och sköna ut tillsammans.
Jannika
Nancy
Det är SÅ härligt med sol och värme och bebisar och storebröder
Päivi - Nä, jag är helt säker på att du är jättesnäll. Och rolig. Och säkert väldigt snygg också.
Hur Jannika ser ut ser jag helt klart framför mig tack vare Luas underbara målning. Ser fram emot mer ifrån Sagoberätterskan.
K-ina - låter som en helt perfekt dag. Vad kul det låter med barn som blivit såpass stora små personer.
Var det du som kände att du var forumets enda dagisförespråkare? Här är en till. Jag har fått alla mina fördomar på skam sen Storpojken började. Vilka fantastiska människor vi träffade på där, och de ser verkligen till att han får, och ska vara, den Isak han är fullt ut.
Min gosse har lite av samma sorts specialegenskaper
som, du Päivi, nämnde att ni fått veta om er Kejsare.
JennyH - åh, här får man längtan efter både lite större barn och riktigt färska. Grattis till Abbepojken! Vilken fin start ni verkar ha fått.
Här sover fortfarande de två äldsta. Lilla fröken Fjanta tränar ålning med sammanbiten livsglädje och jag är inne på tredje koppen kaffe.
Hur Jannika ser ut ser jag helt klart framför mig tack vare Luas underbara målning. Ser fram emot mer ifrån Sagoberätterskan.
K-ina - låter som en helt perfekt dag. Vad kul det låter med barn som blivit såpass stora små personer.
Var det du som kände att du var forumets enda dagisförespråkare? Här är en till. Jag har fått alla mina fördomar på skam sen Storpojken började. Vilka fantastiska människor vi träffade på där, och de ser verkligen till att han får, och ska vara, den Isak han är fullt ut.
Min gosse har lite av samma sorts specialegenskaper
JennyH - åh, här får man längtan efter både lite större barn och riktigt färska. Grattis till Abbepojken! Vilken fin start ni verkar ha fått.
Här sover fortfarande de två äldsta. Lilla fröken Fjanta tränar ålning med sammanbiten livsglädje och jag är inne på tredje koppen kaffe.
Åh Lua!
Redan nu skrattar jag så tårarna rinner. Vi måste ha skrivit samtidigt så jag gick miste om din följetongsstart igår, det är jag lite ledsen för.
Nancy, du har på ditt eminenta vis blottlagt en av de vanligaste härskartekninkerna, nämligen dubbelbestraffning. Damn you if you do, damn you if you don't. Den är inte på något vis förbehållen män mot kvinnor utan kan användas åt alla håll tex BVC mot gravida.
Samtidigt kan jag tycka att det förtar all auktoritet. Vem kan lyssna på någon med så lite koll tänker jag? Då är det bättre att följa sin egen känsla, sin egen kropp och sin egen logik.
Min mamma är en förebild i frågan. Hon lyssnar artigt, svarar det ligger nåt i vad du säger (som för övrigt är en mycket bra replik i alla sammanhang) och sedan gör hon som hon vill själv efteråt.
Päivi, kan du inte hjälpa lillstintan
med vagning nu ett tag när hon är så shuuuk och avvänja när hon frisknat på sig? Det verkar ju funka bäst.
Jenny, vilken proffsmamma du är! Klart att du kommer få till amningen om det går så här bra redan.
K-ina, vad myyyysigt det låter! Idag har jag tänkt hinna vara ute lite mer i solen. Kanske peta ner de där fröna som ligger och väntar i boden? Jag ska höra med barnen.
Skulle behöva små kostymer till pojkarna inför bröllopet. Någon som har att sälja, låna ut eller avvara? En 6-åring och en 3-åring. Svarta finskor? (inte du Päivi!) 31-32 och 26-27 borde de ha till dess.
Kram Jannika
Nancy, du har på ditt eminenta vis blottlagt en av de vanligaste härskartekninkerna, nämligen dubbelbestraffning. Damn you if you do, damn you if you don't. Den är inte på något vis förbehållen män mot kvinnor utan kan användas åt alla håll tex BVC mot gravida.
Samtidigt kan jag tycka att det förtar all auktoritet. Vem kan lyssna på någon med så lite koll tänker jag? Då är det bättre att följa sin egen känsla, sin egen kropp och sin egen logik.
Min mamma är en förebild i frågan. Hon lyssnar artigt, svarar det ligger nåt i vad du säger (som för övrigt är en mycket bra replik i alla sammanhang) och sedan gör hon som hon vill själv efteråt.
Päivi, kan du inte hjälpa lillstintan
Jenny, vilken proffsmamma du är! Klart att du kommer få till amningen om det går så här bra redan.
K-ina, vad myyyysigt det låter! Idag har jag tänkt hinna vara ute lite mer i solen. Kanske peta ner de där fröna som ligger och väntar i boden? Jag ska höra med barnen.
Skulle behöva små kostymer till pojkarna inför bröllopet. Någon som har att sälja, låna ut eller avvara? En 6-åring och en 3-åring. Svarta finskor? (inte du Päivi!) 31-32 och 26-27 borde de ha till dess.
Kram Jannika
Jenny, visst är det myyyysigt med två juveler
Kan tänka mig att Anton är en tokstolt Storebror! Jag var också lite osäker med amningen denna gång då det var super struligt med Olle. Men det gick kanonbra i 2 månader och vi njöt
Ta hand om varandra!
Här strålar solen och jag ska på Gröna Lund med storebrors äldsta dotter. Hon har sovit hos oss sedan i fredags och vi har en riktig myshelg
Ha en underbar dag i solen 8) Vi ses ikväll!
Elle
Här strålar solen och jag ska på Gröna Lund med storebrors äldsta dotter. Hon har sovit hos oss sedan i fredags och vi har en riktig myshelg
Ha en underbar dag i solen 8) Vi ses ikväll!