Filmjölk
Filmjölk
När kan man börja ge filmjölk? Min dotter är 6 månader nu och inte sådär jätte förtjust i havregrynsgröt. Så tänkte kanske prova med lite filmjölk istället. Hon är väldigt hungrig och matglad av sig, men kan vara ganska kräsen.
3-barnsmamma till 1 pojke 050418, 2 flickor 060720 och 071101
-
Fjällfolket
Kolla in i den klistrade recpttråden och se om du inte hittar några alternativ
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Hojta annars!
/Fjällmor
Hojta annars!
/Fjällmor
-
TorpSara
Här kommer jag med nyheter. Kalcium-järnkonflikten finns bara kliniskt. Det är idag bevisat att mjölk INTE hämmar det reella upptaget av järn i kroppen. Man vet rätt lite om mekanismerna för järnupptag, men efter mycket forskning har man sett att kroppen tillgodoser sig med järn i lika hög dos trots att man dricker mjölk.Puffis skrev:inte förrän vid ett år, tror jag. Lite mjölk kan man ge till gröt eller så, men tyvärr hämmar mjölkprodukter järnupptaget, och järn behöver de små.
Men man ska ändå vara sparsam med mjölk i början, vid tio månader är tarmen helt färdigutvecklad för att bryta ner komjölksprotein i större mängd. Barn tål dock mjölk redan dessförinnan, och vid halvåret kan det gå ann med feta syrade mjölkprodukter. Jag bjöd på turkisk yoghurt med fruktpuré eller gräddfil med fruktpuré från halvåret drygt.
Annars finns ju köpesgröt, och de brukar gå hem bra, har du testat det?
Även Sempers "burkgröt" är ett trevligt mellanmål, finns från 6 månader. Det är ingen gröt i egentlig mening, men ett toppenmellis tyckte vi här hemma.!
Alltså, ersättning, välling och gröt som är gjord på komjölk, är mjölkproteinet behandlat där så att det är mer lättbrytbart?
Att jag undrar är för att jag ger min minsta vanlig havregrynsgröt utrörd med ersättning. Jag har funderat på att byta ut ersättningen mot vanlig mjölk men tvekar än så länge (hon är sju månader nu).
Köpegröt och köpevälling är ju berikat med järn. Jag har tänkt att det är för att mjölken i dessa vällingar och grötar enligt den gamla
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
-
TorpSara
Jo, precis som du skriver är de produkterna lite processade. Järntillskottet är just för att många småbarn har ett relativt lågt järnvärde. En tumregel är att de flesta barn far väl av ett berikat mål om dagen. Naturligtvis är det inte nödvändigt för alla, men som sagt är det relativt vanligt med järnbrist hos barn som inte äter berikade produkter. (I Danmark har de droppar med järn, som våra AD-droppar, det vore praktiskt tycker jag)