Hjälp, nu grinar vi alla tre...

Skriv svar
karinpatring

Hjälp, nu grinar vi alla tre...

Inlägg av karinpatring »

Något har gått brutalt snett, i 4 dygn så har vår lilla tjej vägrat att sova på dagen. Hon skriker från de att vi lägger ner henne och idag hade min man verkligen bestämt sig för att inte ta upp henne men efter 2,5 timme (hon ska sova 1,5 timme) av skrik så blev vi ju tvungna :cry: :cry: När vi ramsar utanför dörren vilket han gjorde ett par gånger så skriker hon bara högre. Vad ska vi göra :?: Hur bryter vi detta hemska mönster :?: Vi är helt knäckta alla tre och känner oss som barnaplågare....
Snälla snälla ge oss lite vägledning :!:
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hjälp, nu grinar vi alla tre...

Inlägg av annawahlgren »

karinpatring skrev:efter 2,5 timme (hon ska sova 1,5 timme) av skrik - - - När vi ramsar utanför dörren vilket han gjorde ett par gånger så skriker hon bara högre.
:D Ett och ett halvt år vad jag förstår - förtrots inblandat förmodligen (finns trådar om detta).

Bortsett från det: ska hon "sova" 1,5 tim (och det viktigaste är inte att hon sover varje minut hon "ska"; det viktigaste är att hon har förutsättningarna) så ska hon inte ligga och skrika i 2,5 tim. Absolut inte :!:

Håll tiden, med högst marginalkvart (åt endera hållet).

Hon skriker "bara högre" tills hon fått för henne nöjaktigt besked. Därför kan man inte nöja sig med att ramsa "ett par gånger". Man måste se till att ramsan verkligen når fram till henne (utifrån förstås). Vi talar kommunikation och dialog här :wink: :D

Så öva upp ramsan bättre, effektivare, och odla konsten att lyssna - före, under (utan paus för den skull) och efter.

Öva på varandra :wink: :lol: Det är oslagbart. Den ena ska krångla ("skrika"), den andra övertyga. Och då menar jag ÖVERTYGA :idea:

Läs gärna krönikan Säkerhet är trygghet :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Oh, tack för snabbt svar :) men hua vad dumma vi känner oss som lät henne hålla på så länge :oops: :oops: vi tänkte att om hon bara fick somna av sig själv en gång så skulle vi kanske få slut på det hela, men det blev ju inte så bra, jag skäms....
Men nu ska vi öva ramsan, ordentligt :!:
Tack
Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, vi har också gjort så. Innan jag kom ihåg just det med att ge förutsättningarna... 8-[ Här fungerade det när vi var petnoga med förutsättningarna, dvs inte tumma på en enda sak. MASSA ute och han fick gå låååångt, en riktig march. Sedan lur för öppet fönster i mörkt rum. Bus innan läggning och musik på hela luren. Då vände det för oss, på det vanliga tre dagarna.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"