Vi skulle minska sömnen men behovet har ökat marka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Vi skulle minska sömnen men behovet har ökat marka

Inlägg av Mindy »

Hej! :D

Känner mig lite konfunderad. :?
Först har våra dagslurar (fm och em) inne krånglat vid insomningen. Han somnar, men har varit jätteledsen och börjat gråta bara han ser botten på vagnen. Tycker dock att det har blivit bättre sen vi infört en liten skratta-innan-kur och övergått från solfjäder/ramsa til vagnande igen (så sparsamt som möjligt).

Sonen har blivit 7 mån och vi skulle dra ned från 15 tim till 14,5 tim sömn. Vilket jag tror kan funka egentligen det är mer sammansättningen som haltar - kanske? Grejen är att han i en dryg veckas tid haft stora problem med förmiddagarna.
Schemat ser ut så här:
7.00 Morgon
9.00 Sova 45 min
12.30 Sova 2 tim
16.45 Sova 20 min (nyligen ändrad)
19.30 Natt

Nu blir han oftast trött redan vid 8.30...vi får kämpa till marginalkvart. (Undrar om han kanske legat vaken före morgon utan att låta något?)
Vid 9-luren sover han oftast bara 35 minuter. Är sedan trött redan vid 11.15-11.30, alltså en hel timme tidigare än planerat.
Vi har inte gjort något särskilt, inte haft besök, bara varit hemma. Marginalkvarterna räcker, som ni ser, inte! Eftermiddagen funkar fint!

Vad göra :?:
Vi har de två senaste dagarna lagt honom kl 12, men även det har varit kämpigt.
Låta honom sova till 7.30 :?:

Är det vanligt att de kan få perioder när sömnbehovet ändrar sig så här pass markant?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Hej!

Märkte ni på sonen att han sov för mycket? För på dig låter det som att ni ändrar något som fungerat bra. Jag tycker inte att man behöver minska på sömnen bara för att han nått en viss ålder om man inte märker att det behövs, dvs att han kanske är svår att lägga/tar längre tid på sig att somna/vaknar för tidigt etc. Sånt som visar på att han sover för mycket. Om ni trots det vill att han sover mindre så tycker jag ni ska härda ut för det tar några veckor för många barn att lära om sig att vara vaken lite längre och sova annorlunda tider. Hoppas det löser sig och att ni får svar från några med barn i samma ålder. Min son är 14 månader så jag kommer inte riktigt ihåg hur det var vid 7 mån.

Kram /Åsa
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Jag hade väl en teori om att det kanske var därför för- och eftermiddagslurarna började krångla (vilket de gjort ett par veckor, kanske mer när jag tänker efter). :? Har hursomhelst tänkt att jag inte skulle ändra för snabbt utan se om det var något som gick förbi.
På eftermiddagen behöver han inte sova mer än 20 min. Han fixar den delen av dagen galant. Det är förmiddagen fram till middagsluren som är problemet.

Det känns som om han, när det gäller fm, är tillbaka på 4-månadersstadiet när han bara orkade vara vaken 1,5 timme i stöten. :roll:

Jag tror iofs att det "händer" mycket för honom just nu rent utvecklingsmässigt och kanske är det något sådant som spelar in?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag hade väl en teori om att det kanske var därför för- och eftermiddagslurarna började krångla (vilket de gjort ett par veckor, kanske mer när jag tänker efter). :? Har hursomhelst tänkt att jag inte skulle ändra för snabbt utan se om det var något som gick förbi.
På eftermiddagen behöver han inte sova mer än 20 min. Han fixar den delen av dagen galant. Det är förmiddagen fram till middagsluren som är problemet.

Det känns som om han, när det gäller fm, är tillbaka på 4-månadersstadiet när han bara orkade vara vaken 1,5 timme i stöten. :roll:

Jag tror iofs att det "händer" mycket för honom just nu rent utvecklingsmässigt och kanske är det något sådant som spelar in?
mammamy

Inlägg av mammamy »

Halloj Mindy!
Har ni en hoppgunga? När lille E saggade ner efter någon timmes vakentid på morgonen var hoppgungan alltid ett vinnande koncept. En stunds jazzande i den (oftast ensam framför en spegel) och han var pigg och på hugget igen och höll sig vaken fram till nästa lur. Detta var suveränt innan han lärde sig krypa, ni roar han sig bättre på egen hand och gungan behöver bara tillgripas när han har en dålig dag. När han börjar bli saggig nu lägger jag ner en kudde på golvet åt honom och oftast lägger han då ner huvudet en liten stund med tummen i munnen och vilar lite :heart: , guud så bedårande de kan vara de små!! Ett annat knep som kan fungera är att sätta sig med barnet i famnen och läsa en bok eller sjunga lite tills de tagit igen sig en smula och då går det bättre sen igen.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Mindy!

När jag tänker efter har vår son också en liten nedgång i humöret under vakenpasset på morgonen (fast då får man också ha i åtanke att han nästan aldrig sover ända fram till god morgon och har oftast varit vaken i minst 30 min innan vi plockar upp honom). Han är superpigg den första timmen (kryper järnet :D) och sedan dalar det (ca 1,5-2 h efter han alltså vaknat). Då brukar det vara dags för min dusch och att vara i badrummet är alltid kul. Efter min morgontoalett är det dags för hans mellanmålsgröt och därefter är det inte långt kvar till den korta fm-luren 09.30.

Jag håller med mamman som skrev att man inte ska ändra på sovtiderna bara för att en "tabell" säger så. Jag avvaktar och ser om plutten visar på mindre sömnbehov t ex genom långa insomningstider, gråt, tidiga uppvak, DÅ kommer vi att ändra sovtider.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej Mammamy! :D
Tack för tipset! Nej, vi har ingen hoppgunga...jag har ibland vid såna här tillfällen tagit upp honom på axlarna och hoppat själv :oops: :lol: framför spegeln. Det är jättekul och får ungefär den effekt du beskriver. En hoppgunga vore kanske något? :-k
Läser bok eller titta på TV :oops: får honom också att varva ned lite. Han har så otroligt svårt att komma till ro på dagtid just nu och det är ju säkerligen därför han ber om hjälp och frågar vid dag-läggningarna också.

Hur stora hål blir det förresten i taket, av hoppgungan alltså? :roll: (Vi har nämligen nytt) Antar att man måste ha rätt rejäla fästanordningar....

Simon varken sitter eller kryper ännu och verkar allmänt frustrerad nu igen efter en bättre period på 2-3 veckor. Just nu känns det som om vi använder marginalhalvtimmar...och det är förstås ingen exemplarisk lösning. :?
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Tips! Införskaffa en Bumbo-stol! Vi har en som vi sätter på diskbänken så att lilla skrutt är mitt i händelsernas centrum och ser allt spännande som händer. Att diska & laga mat är jättekul att titta på! (Fast man får hålla brutal-koll, så att dom inte ålar sig ur stolen och dunsar i golvet....)
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag har redan fått tipset om Bumbo-stol av JH, men tack i alla fall! :lol:
Det var verkligen en höjdare! Vi använder den många gånger om dagen.

Jag börjar tro att det kan vara början på en tidig 8-månadersångest? :? (Jag vet att man inte ska söka fel och orsaker jämt men.... :roll: ) För han är verkligen klängig och mammig just nu vilket han inte brukar vara.
Annars kan det helt enkelt vara att det händer så mycket för honom nu. Idag kröp han! Visserligen en kort, men mycket målmedveten sträcka. :lol:
Sen har han börjat hålla stenhårt i saker och blir mycket arg när man föreslår byte mot något annat. Han gråter på skötbordet och ensamleken funkar inget vidare.
Nåväl, det är väl bara att ta det coolt och köra på Attityden. Det som känns så himla synd är det här att det inte går att hålla schemat riktigt pga tröttheten. Jag vill ju så gärna att allt verkligen ska vara som vanligt just nu när han funderar ( :?: ) över tillvaron.
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Ah! Sorry... missade att du redan fått det tipset. Hos oss funkar det även att gå till parken... vi var först där både i lördags och söndags. :lol:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ja, fast det kunde inte du veta. Fick tipset i en annan tråd för ett bra tag sedan. :D
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hålet i taket blir inte nån jättekrater direkt, vi har en singelkrok från bygghandeln som man skruvar in i ett hål av diametern 8 mm kanske, tålde enligt etiketten en massa kilon iallafall. Ganska smal sak att spackla igen hålet om man inte har reveterat tak åtminstone, vi har 100 år gammalt gropigt trätak. 8) Kolla in ev hoppgunga på blocket, de brukar säljas för mellan 50-200 spänn begagnade, om inte nån bekant har nån vill säga. Hoppgungan funkar fortfarande på lille E när han är sur, fast han lärt sig krypa. Han var dock möjligen lite gnöligare just innan han lärde sig, så kanske är även extragnölet hos er ett uttryck för stor vilja men bristande förmåga? Kör på som vanligt, det passerar! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
ia

Inlägg av ia »

Hej Mindy!
Tankte bara tipsa om att dte finns hoppgungor som man faster med en bygel eller vad man ska saga, om dorrposten! Sa det behovs inte nodvandigtvis borras hal i taket. Vi hade en san och de ar verkligen helt suverana! Valj en modell som gungar mjukt och fjadrande. Vi testade en som var lite for stum och huvet akte runt lite for mycket med den tyckte vi.
Lycka till!
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"