Känner mig lite konfunderad.
Först har våra dagslurar (fm och em) inne krånglat vid insomningen. Han somnar, men har varit jätteledsen och börjat gråta bara han ser botten på vagnen. Tycker dock att det har blivit bättre sen vi infört en liten skratta-innan-kur och övergått från solfjäder/ramsa til vagnande igen (så sparsamt som möjligt).
Sonen har blivit 7 mån och vi skulle dra ned från 15 tim till 14,5 tim sömn. Vilket jag tror kan funka egentligen det är mer sammansättningen som haltar - kanske? Grejen är att han i en dryg veckas tid haft stora problem med förmiddagarna.
Schemat ser ut så här:
7.00 Morgon
9.00 Sova 45 min
12.30 Sova 2 tim
16.45 Sova 20 min (nyligen ändrad)
19.30 Natt
Nu blir han oftast trött redan vid 8.30...vi får kämpa till marginalkvart. (Undrar om han kanske legat vaken före morgon utan att låta något?)
Vid 9-luren sover han oftast bara 35 minuter. Är sedan trött redan vid 11.15-11.30, alltså en hel timme tidigare än planerat.
Vi har inte gjort något särskilt, inte haft besök, bara varit hemma. Marginalkvarterna räcker, som ni ser, inte! Eftermiddagen funkar fint!
Vad göra
Vi har de två senaste dagarna lagt honom kl 12, men även det har varit kämpigt.
Låta honom sova till 7.30
Är det vanligt att de kan få perioder när sömnbehovet ändrar sig så här pass markant?