Sova-dag-rutiner + schema för 14 månaders ön
Sova-dag-rutiner + schema för 14 månaders ön
Har sedan vår dotter var 10 mån kört hela-natten-kuren med bra resultat förutom att hon för det mesta bara sover 10 timmar per natt. Läggning 19.30, ska försöka tidigarelägga läggningen. Undrar om rutinerna inför dagsömnen ska eller får likna nattningen? Ska rummet mörkläggas så gott det går, samma nalle, kudde och täcke, samma musik, samma ramsa förutom byta ut ordet natt? Hur förbereda innan lägger henne i sängen för att hon ska veta vad som komma skall? Busa och skratta som vid nattningen? OK lägga i sängen eller förstör det nattningen? Hur lång är dagkuren? Kan man lägga i vagn när kuren väl fungerar om man behöver åka nånstans? Lyckas inte med det längre, för mycket intressanta saker ute. Har försökt hitta dessa svar i Sova-hela-natten boken. Önskar ett schemaförslag för 14 månaders. Verkar trött vid 9.30-10.00 samt efter lunch. Vi brukar äta middag kl 18.00 då pappa kommer hem. Vill gärna att vår dotter ska äta tillsammans med oss. Pappa brukar gå upp kl 6.00.
Hälsningar Siriellen
Hälsningar Siriellen
Vi gör det kolsvart på natten, men på dagarna låter vi det vara dagsljus i rummet när han sover. Han har samma gosekanin som på natten, men han ligger på ett överkast på sängen och har en tunn filt på sig istället för täcket. Jag vill att han ska veta när det är natt och när det är dag.
Du kan ha samma ramsa (utan ordet natt) eller du kan ha en annan ramsa. Vi har på dagen: "Vila nu och sov så gott" och på kvällen: "Godnatt, godnatt och sov så gott"
Visst ska han ligga i sängen även på dagen, vagn ute fungerar också bra. Om det finns för mycket att titta på i vagnen kan man lägga ett skynke eller en liten filt över sufletten så att det skärmar av intrycken.
För oss tog det lite längre tid innan daglurarna fungerade än natten, men det är nog olika hur lång tid det tar.
Du kan ha samma ramsa (utan ordet natt) eller du kan ha en annan ramsa. Vi har på dagen: "Vila nu och sov så gott" och på kvällen: "Godnatt, godnatt och sov så gott"
Visst ska han ligga i sängen även på dagen, vagn ute fungerar också bra. Om det finns för mycket att titta på i vagnen kan man lägga ett skynke eller en liten filt över sufletten så att det skärmar av intrycken.
För oss tog det lite längre tid innan daglurarna fungerade än natten, men det är nog olika hur lång tid det tar.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
Tack för ditt svar Mia75!
Använder ni er av hemliga påsen och ensamlek för 1-åringen på morgonen i spjälsängen? Har försökt lite grann med hemliga påsen men älsklingen vill oftast inte bli lämnad ensam. Ska jag ramsa då också samma eller annan ramsa för att lugna henne? Fast ni kanske inte använder er av ensamlek i spjälsängen på morgonen.
Använder ni er av hemliga påsen och ensamlek för 1-åringen på morgonen i spjälsängen? Har försökt lite grann med hemliga påsen men älsklingen vill oftast inte bli lämnad ensam. Ska jag ramsa då också samma eller annan ramsa för att lugna henne? Fast ni kanske inte använder er av ensamlek i spjälsängen på morgonen.
-
mammajenny
Hej!
Sonen, nu 15 månader, har sedan någon månad detta schema:
07 morgon
välling och morgontoalett för stora o små (välling får bara sonen
)
0830-0930 social delaktighet, jobb helt enkelt
:diskmaskin, bädda, dammsuga m.m.
0930- ca 1045 ensamlek i spjälsängen, bara underlakanet kvar och ljust i rummet!
1130 lunch för alla
1230-14 sova
mellis
1430- ca 17 utomhus, lek och ärenden m.m.
17 social delaktighet, laga mat
18 middag för alla
lek och bus!
bad
nattslurk
19 - 1930 (beroende på dagsform) natt
Till natten har vi såklart skrattet till gonattet,ända fram till nattslurken. Ingen nedtrappning.Sovrummet är ordentligt mörklagt när vi går in.
På dagsluren har vi prövat oss fram, för oss funkar det bäst med lite dunkelt rum (brukar ha mörkläggningsgardinerna halvt fördragna), ligga ovanpå täcket med tunn filt, nallen på plats. Precis innan vi lägger för dagsluren kör vi en kort nedtrappning, 5-10 min i soffan med en bok, det hjälper sonen att komma till ro.
Vad gäller din senare fråga om ensamlek så finns det jättebra trådar med tips på hur man hanterar frågor/missnöje när den pågår. Du kör ingen ensamleksramsa på samma sätt som vid nattning, jag brukar däremot säga glatt "ses om en stund!" när jag går ut. När det kommer protester så stannar jag utanför dörren och pratar högt och tok-käckt tills de slutat och intresset för leksakerna tagit överhanden. Men som sagt, kolla efter utförligare svar!
Lycka till
Sonen, nu 15 månader, har sedan någon månad detta schema:
07 morgon
välling och morgontoalett för stora o små (välling får bara sonen
0830-0930 social delaktighet, jobb helt enkelt
0930- ca 1045 ensamlek i spjälsängen, bara underlakanet kvar och ljust i rummet!
1130 lunch för alla
1230-14 sova
mellis
1430- ca 17 utomhus, lek och ärenden m.m.
17 social delaktighet, laga mat
18 middag för alla
lek och bus!
bad
nattslurk
19 - 1930 (beroende på dagsform) natt
Till natten har vi såklart skrattet till gonattet,ända fram till nattslurken. Ingen nedtrappning.Sovrummet är ordentligt mörklagt när vi går in.
På dagsluren har vi prövat oss fram, för oss funkar det bäst med lite dunkelt rum (brukar ha mörkläggningsgardinerna halvt fördragna), ligga ovanpå täcket med tunn filt, nallen på plats. Precis innan vi lägger för dagsluren kör vi en kort nedtrappning, 5-10 min i soffan med en bok, det hjälper sonen att komma till ro.
Vad gäller din senare fråga om ensamlek så finns det jättebra trådar med tips på hur man hanterar frågor/missnöje när den pågår. Du kör ingen ensamleksramsa på samma sätt som vid nattning, jag brukar däremot säga glatt "ses om en stund!" när jag går ut. När det kommer protester så stannar jag utanför dörren och pratar högt och tok-käckt tills de slutat och intresset för leksakerna tagit överhanden. Men som sagt, kolla efter utförligare svar!
Lycka till
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Vår 14 månadersson sover 12 timmar natt och en och en halv timme på dagen i vagnen. Det är attityd av självklarhet som gäller för att han ska sova i vagnen. Märkte att det var olika för mig och pappan. Jag kunde lägga honom i vagnen och gå en sväng och sonen somnade på två minuter medans pappan fick promenera längre med honom och ha honom sittande tills han blev jättetrött! Så... om ni vill ha barnet sovandes i vagnen - ha attityden.
Till schemat då, vårt schema ser ut som följande:
08.00 Morgon
08.30 Välling
11.30 Lunch
12.30-14 Sova (ute i vagnen oftast)
14.30 Mellanmål
16.00 Middag
19.00 Välling
20.00 Sova
Om vi vill att han ska klara sig lite längre så att han ska äta senare ger vi honom mer mellanmål, kanske en macka eller så oxå kanske vi måste lägga mellanmålet närmare 15.00 istället.
Hoppas du fick lite tips.
Till schemat då, vårt schema ser ut som följande:
08.00 Morgon
08.30 Välling
11.30 Lunch
12.30-14 Sova (ute i vagnen oftast)
14.30 Mellanmål
16.00 Middag
19.00 Välling
20.00 Sova
Om vi vill att han ska klara sig lite längre så att han ska äta senare ger vi honom mer mellanmål, kanske en macka eller så oxå kanske vi måste lägga mellanmålet närmare 15.00 istället.
Hoppas du fick lite tips.
Tack för era svar ÅsaK och mammajenny. Jättebra förslag på scheman och ensamlek. Dessutom bra med tips om delaktighet. Funderar bara på hur man gör det säkert för små barn att sitta på diskbänken. De är ju så kvicka och hinner kanske både bränna sig, skära sig och ramla ner om man väldigt kort vänder bort blicken! Fast ni kanske inte låter era små sitta där som Anna W gör. Det hörs annars att ni är upplärda i hennes anda. Härligt att se att andra också tycker att den är bra.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022