strul med dagsluren

Skriv svar
asaeri

strul med dagsluren

Inlägg av asaeri »

Hej,

Jag undrar lite ang dagsluren, min kille är 26månader och det är tänkt att han ska sova 1,5 eller 45 min.
jag lägger honom vid 12 men han somnar nästan aldrig förens 12.45 och då låter jag honom sova till 13.30, ibland somnar han inte alls.
HAn har oxå börjat ta av sig blöjan eller så kastar han ur madrass och hela rubbet ur sängen, så vi måste in och lägga i madrassen igen.
Hur ska man bemöta det? Jag har väl sagt till honom att man inte får kasta ur madrassen eller ta av blöjan men det kanske blir värre av det, då kanske han bara tycker att det blir kul?
Frågan är oxå om det är dags att ta bort dasluren helt? HAn sover 12 timmar natt, men vaknar ibland tidigare, men ligger nöjd kvar och pratar lite.

Känner oxå på mig att snart tar han och hoppar ur sängen ( ligger i spjälis fortfarande). Han har hittills inte gjort det som tur är, fast om han kommer på att göra det så är det igen match för honom att komma över.

Ja det var en del frågor , hoppas att någon kan svara.
Mamma till William född 060301 i vecka 33+5 pga tidig vattenavgång. Kurstart 13/10-06, och till en liten Elin 071224 i vecka 35+1. Kurstart 5/7-08.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan det vara dags att kapa lite på dagsömnen. Ge du förutsättningarna, ibland sovs det ibland inte. Jag tycker att det verkar likna skarven mellan en och två daglurar en del, ibland behöver man sova, ibland inte. Vissa kapar natten 30 minuter. Det finns många trådar om du söker.
Här är en... http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15557

Om han kastar ut allt så tycker jag att du antingen inte kastar in det igen eller så lägger du bara tillbaka allt i sängen. Utan att bädda. 8) EN gång. Inte så mycket ord, det gör ingen verkan som du märkt.

Blöjan, tja en UPnGo (brukar vara svårare) eller body utanpå?

Ta inte ut urhoppningarna i förtid, det är inte alls alla barn som gör det, även om alla kan...
asaeri

Inlägg av asaeri »

Tack för svaret.

Jag fotsätter att lägga honom så får han sova om han är tött helt enkelt.
Och kastar han ur madrassen så lägger jag tillbaka den max 1gång.

Och ang urhoppning så ska jag sluta tänka på det, ´det händer när det händer :) OM det händer.

//Åsa
Mamma till William född 060301 i vecka 33+5 pga tidig vattenavgång. Kurstart 13/10-06, och till en liten Elin 071224 i vecka 35+1. Kurstart 5/7-08.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra! :D :thumbsup:
Olava

Inlägg av Olava »

Hej Åsa!

Storebror sov i spjälsäng fram till strax före jul. Han hoppade inte ur sängen en endaste gång. Kom aldrig på hur han skulle göra. Han försökte ett par gånger, men gav snabbt ut.
Det är samma nu. I växasängen. Han hoppade ur två tre kvällar i början. Sen efter det händer det bara på morgnarna att han kommer trippande, ofta när klockan ringt, även tidigare. Vi gör ingen större affär av det, mer än när klockan ringer inne på hans rum, påpekar att han ska vakna nu. Det tycker han är lite roligt.

Ha det gott! :wink: //olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
asaeri

Inlägg av asaeri »

Hejsan igen,

Nu har det hänt, han "ramlade" ur sängen och slog sig. Jag rusade in och tröstade honom, när han lugnat ner sig sa jag att han skulle sova en stund till och att han inte skulle klättra ursängen igen "för då kanske du slår dig igen", var det rätt eller fel?
Hur ska jag göra nu? Är det bättre att skaffa en vanlig säng och lära honom att sova i den, eller hoppas på att han inte klättrar över igen?

Han ligger alltid nästan 1 timme innan han somnar, har läst att man kan korta natten så att man fortfarande kan ha kvar dagsluren.
Vi har 19-07 och vilan 45 eller 1,5 beror på om han har hoppat över att sova några dagar.
Kan jag korta natten 1 timme och han får sova 1,5 på dagen
Eller är 19.30-7 och 1.5 på dagen bättre?

Hoppas på svar

åsa
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"