Först hade jag tänkt skriva generade smileysar men sen insåg jag att det ju inte är
generad jag känner mig. Jag är bara
glad och
tacksam. Som Leia skulle uttryckt det "jätte-jätte-jätte-gaaad" (ungefär glad till max).

Glad inte i första hand över det vackra innehållet i era ord utan för att ni tagit er
tiden och ansträngningen att formulera dem och sätta dem på pränt.
Tack. Och tack för att ni delar med er även av egna erfarenheter. Blir mycket ledsen och arg över de dumma kommentarer som även ni andra tyvärr drabbats av.
Kloka är ni allihopa. Ni fattar att jag inte gått här och gråtit hela förmiddagen enbart pga gravidhormoner. Historien är lång.
5 år var jag då jag insåg att jag var lite rundare än som ansågs gångbart. Sen följde 20 år av bantning inkl slängar av anorexi/bulimi som ändå resulterade i övervägande perioder av övervikt.
Vid 25 år tog jag tag i vikten ordentligt och runt 26 år hamnade vikten för första gången sedan jag var liten under 50 kg. Inte mycket kanske men kort till växten är jag och det var skönt att ha lite marginal.
Inte förrän jag var 33 år och väntade Leia passerade vågen 50-strecket igen.
Under de "smala" åren tog det lång, lång tid innan jag plockade rätt storlek i affären, innan jag slutade oroa mig för att nån släkting skulle kalla mig tjock, innan jag nattetid slutade drömma om mig själv som överviktig, innan jag slutade välja enbart mörka kläder eftersom de smalnar av siluetten...
Att sen vara gravid och snabbt gå upp en rejäl dos amningsreserv var inte helt okomplicerat. Orkade inte gå ned mellan graviditeterna så den där amningsreserven har hängt med nu till denna bebisen. Inte för att jag tror att heller hon kommer att ha nån glädje av den
Att jag ändå inte sjunkit igenom helt har varit att jag tyckt att tre graviditeter på raken liksom varit ett godtagbart "alibi" för att inte vara lika smal som innan. Jag har väl visst varit på min vakt men ändå inte identifierat mig som den där "runda" som i uppväxten.
Kommentaren igår kastade mig tillbaks över 10 år i tiden och på ett så kraftfullt sätt att jag varit helt knockad idag. Det där skyddspansaret jag så länge bar har jag de senaste 10 åren lärt mig att leva utan och det var mycket smärtsamt att tvingas ta på sig det igen. Ett fängelse.
Nu skall jag försöka hämta mig så gott det går och inte lyssna på den dumma rösten inombords som skuldbelägger varje tugga. För rösten tillhör ju i slutändan inte nån släkting utan kommer inifrån. Det går aldrig att helgardera sig mot omgivningens obetänksamhet (för det är nog egentligen sällan illa ment denna typ av kommentarer) men man kan jobba på sin egen förmåga att sålla och vara tacksam för det man har som är bra.
NU skall jag istället tänka på det som idag står för något verkligt stort, spännande och positivt -att Jennys lilla bebis kanske snart är i antågande

Åh
Jenny, om du visste vad nyfikna vi alla är och hur mycket vi tänker på dig

Kram till er alla från Nancy