Efter att han kom hem från dagis och högt deklarerade att han hade ätit TVÅ
Men min sopp-repertoir består just nu av köttfärssoppa med potatis och morötter och varianten på denna - med överbliven tacoköttfärs
Så kom an bara! Era bästa recept!
PS: Pesto är lika bra som gremolata, om man inte orkar fixa det. Eller bara klippt persilja, också gott.Palsternacks- och jordärtskockssoppa med gremolata
4 personer
1/2 kg palsternacka
1/2 kg jordärtskocka
(vatten plus citron)
1 hackad gul lök
olivolja
salt och svartpeppar
2 hackade klyftor vitlök
1 msk socker
1 l hönsbuljong eller vatten
2 lagerblad
1 dl grädde
Sätt ugnen på 225 grader. Skala palsternackorna och skär i mindre bitar. Rosta dem i långpanna med lite olivolja och salt i cirka 20 minuter eller tills de har fått fin färg.
Skala jordärtskockorna och skär i mindre bitar. Lägg jordärtskockorna i vatten med lite citronsaft om du inte ska använda dem direkt. De blir bruna annars.
Fräs löken på medelvärme i en stor kastrull med olivolja, salt och peppar. Ha i vitlöken och de väl avrunna jordärtskockorna och stek i 3 minuter till. Häll i sockret på slutet. Häll på hönsbuljongen och lägg i lagerbladen. Koka upp och låt det hela sjuda i 10 minuter.
Ta ur lagerbladen. Lägg i palsternackorna. Mixa soppan slät med stavmixer.
Häll i grädden och smaka av med salt och peppar.
Häll upp i en soppskål och servera med gremolata.
Gremolata
1 dl bladpersilja
rivet skal från en citron
1 klyfta vitlök
1/2 dl olivolja
salt och peppar
Lite fusk är det allt med gremolata. Den får allt att smaka fantastiskt.
Finhacka persilja, citronskal och vitlök tillsammans.
Lägg i en liten skål och blanda med olivolja. Smaka av med salt och peppar.
Buljong kokar jag egen och fryser. Kokar även ner till fond och fryser i tärningar som sen läggs i låda. Bara att plocka "en näve" och slänga i grytan 8) lika enkelt som köpta buljongtärningar. Både godare och nyttigareEbbab skrev:Fast har du någon grund att utgå från? Någon buljong eller liknande?Fjällfolket skrev:Här är soppa = kylskåpsrens
Mina soppkunskaper är små![]()