3 år och vill inte sluta med blöja

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

HEAL

Inlägg av HEAL »

Oj, idag har det inte gått något vidare :( . Började med kiss i sängen imorse, men det var inget ledset över det som väl var.

Under dagen har kisset hamnat i byxorna vid tre tillfällen, vilket känns som ett bakslag med tanke på att det innan dess inte varit en olycka på 1,5 vecka. Men så kanske det kan vara :?:

Kom att tänka på det Anna W skriver i BB att barnet själv alltid ska ta initiativet, men det kanske gäller kisseriet? Så vi bestämde oss för att pröva det idag. Alltså inget toabesök efter frukosten. Däremot har hon själv sprungit några gånger under dagen för att försöka, men inget har hänt. På kvällen har det sett ut som om det varit på väg flera gånger och då har jag tagit med henne till toa för att försöka bajsa, men inget har hänt. Läggningarna drar ut på tiden varje kväll för att hon vill försöka och försöka. När hon väl sätter sig på pottan eller toan (blöjan har hon inte velat ha) är det som om nödigheten försvinner. Vi läser och läser och hon hoppar upp och ner och försöker inte det minsta - vet inte om hon ens vet hur hon ska göra. Hon vill inte vara ensam inne på toa heller.

Laktulos får bli nästa steg.

Hoppas det går bra på dagis imorgon. De ska ut på långpromenad hela förmiddagen :? .
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej HEAL!

Två steg framåt, ett steg bakåt, du vet! :D
Kom att tänka på det Anna W skriver i BB att barnet själv alltid ska ta initiativet, men det kanske gäller kisseriet? Så vi bestämde oss för att pröva det idag.
Mmmm, men nu är det väl så att ni har tagit bort blöjan UTAN att hon självmant har bajsat på toan eller pottan, eller?
Har det trasslat till sig tror jag man måste in och hjälpa till, för blir det en ond cirkel med förstoppning, smärtsamt bajsande osv, så fixar inte barnet det själv.
HEAL

Inlägg av HEAL »

Ja, det är ju så sant. En gång för flera månader bajsade Tilda på eget initiativ på toan, men sedan aldrig mer så det räknas ju knappast.

Vi körde helt på ditt recept i morse och då valdes blöjan. Det försöktes och försöktes och försöktes men det var nog väldigt hårt igen. Hon provade tom med blöjan på toan för att slappna av i musklerna. Men efter ett tag gav vi upp. Nu är hon på dagis och jag hoppas det går bra, känns lite olustigt, men tjejerna där är toppenbra och jag har snackat med dem. Laktulos är inhandlat!

Tack för alla tips och råd :D :!:

Mvh Frida
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fortsätt rapportera, HEAL!

Hoppas ni får ordning på det hela!
HEAL

Inlägg av HEAL »

Vi har inte haft några mer förstoppningar den senaste veckan :D . Vi kör på lactulos och Tilda bajsar i blöjan morgon och kväll och ibland en gång mitt på dagen dessutom :shock: :lol: . Och det har gått superbra på dagis med.

Hon får alltid valet och väljer då blöjan. Det är väl bara att köra på så här och så hoppas på att hon någon gång i framtiden väljer pottan eller toan :wink:

Tack för hjälpen!!!!

//Frida
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra! Skönt att höra. Jag LOVAR att hon kommer välja pottan/toan snart. Först ska det bara sluta göra ont och sluta var något laddat och trotsbart. Sen ska ni få se! :D

Kram Tinis
HEAL

Inlägg av HEAL »

Det har gått fortsatt väldigt bra utan blöjan och inga mer förstoppningstendenser. Bajseriet sker i blöjan, men häromkvällen när mannen min bytte blöjan på lillebror kom Tilda springandes och sa att hon skulle kissa och bajsa på pottan. Hon blev tydligen ganska förvånad själv när hon såg vad som hamnat i pottan. Sen skulle det ändå göras lite extra i blöjan. Ett stort steg framåt :!:.

Jag har en undran om kisseriet. Tilda håller sig väldigt länge. Hon kan gå från att hon kissat när hon vaknat kl 07 till 12.30, dvs 5,5 timmar. Då brukar jag leda henne till toa och säga att det är dags att kissa, vilket hon gör utan protester.
:?: Jag har inte velat låta henne gå längre än så utan att kissa. Är det dumt av mig att lägga mig i?
:?: Om jag inte går in och styr upp, hur länge ska jag låta det gå? Det kanske är svårt att ge ett exakt svar, men en hint räcker.

I dagsläget har vi lite rutiner för när det kissas: på morgonen innan frukost, innan läggning på kvällen, innan längre biltur, innan handling i affär, innan längre promenad. Men jag har ju Anna Wahlgrens ord ständigt i bakhuvudet att man inte ska lägga sig i överhuvudtaget.
:?: Motverkar jag att hon lär känna sina signaler genom att be henne kissa dessa tillfällen?

Det känns väldigt, väldigt skönt att det funkar så bra som det gör och att det gått så smidigt :D .

Mvh Frida
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

HEAL skrev: Jag har en undran om kisseriet. Tilda håller sig väldigt länge. Hon kan gå från att hon kissat när hon vaknat kl 07 till 12.30, dvs 5,5 timmar. Då brukar jag leda henne till toa och säga att det är dags att kissa, vilket hon gör utan protester.
:?: Jag har inte velat låta henne gå längre än så utan att kissa. Är det dumt av mig att lägga mig i?
:?: Om jag inte går in och styr upp, hur länge ska jag låta det gå? Det kanske är svårt att ge ett exakt svar, men en hint räcker.

I dagsläget har vi lite rutiner för när det kissas: på morgonen innan frukost, innan läggning på kvällen, innan längre biltur, innan handling i affär, innan längre promenad. Men jag har ju Anna Wahlgrens ord ständigt i bakhuvudet att man inte ska lägga sig i överhuvudtaget.
:?: Motverkar jag att hon lär känna sina signaler genom att be henne kissa dessa tillfällen?

Det känns väldigt, väldigt skönt att det funkar så bra som det gör och att det gått så smidigt :D .
Vad skönt att det går bra!
Angående kissandet så undrara jag varför du vill lägga dig i? Vad oroar dig?
Från frukost till lunch är ingen extrem tid, utgå från dig själv. Hon har mindre blåsa naturligvis, men dricker och äter också mindre. Fortsätt att skicka henne till toaletten om du vill, men du kan ju också ha lite is i magen och lita på att hon vet. För det gör hon! Hon KAN ta ansvar för sitt eget kissande, om du låter henne göra det.
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej!

Jaa, varför vill jag lägga mig i?

Dels för att jag inte vetat om det varit farligt att gå för länge utan att kissa. Men på den punkten ska jag ta det iskallt idag och se vad som händer. Utgår jag från mig själv så är det ju så att jag springer på toa stup i kvarten, men så dricks det ju en hel del kaffe och vatten, och Tilda dricker inte så mycket.

Vad gäller toabesök innan affärsbesök, bilresor etc så är det för att jag vill förebygga olyckor - praktiskt. Det är ju så jag själv gör. Men jag funderar över om det är bättre för Tilda att få lära sig känna efter själv först och bli riktigt säker på det hela och lämna det praktiska med rutiner till framtiden, eller? Jag tycker ju att det är lite meckigt om det ska hittas en toa nånstans när lillebror är med också. Ofta är ju offentliga toaletter inte så fräscha och det är helt enkelt svårt att hantera två barn på en gång så att det inte pillas på allt läskigt - jag har lite bacillskräck :roll: när det gäller sånt.

//Frida
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ingen fara med tiden. Naturen brukar fixa det där bra. Vi kan ju sova hela nätter utan att kissa! :D

Visst är det praktiskt att gå på toa innan man ska ut. Det är ju en bra rutin också, så ett påpekande, i all enkelhet, kan ju funka. Typ: "Nu ska vi åka snart, så du kan ju passa på och kissa om du vill."
HEAL

Inlägg av HEAL »

Det har funkat jättebra att låta bli styrandet av när det kissas :D . Ungefär samma tid som jag brukar säga att det är dags att kissa (12.30) har Tilda själv kommit på att hon behövt gå, utan minsta vink från mig.

Men jag fortsätter med rutinen att kissa innan vi ska iväg någonstans - förutom om vi bara ska ut i trädgården eller hälsa på någon som bor nära.

Tack för bra svar :!: :heart:

Mvh Frida
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"