Nattningsproblem för 10 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kif

Nattningsproblem för 10 månaders

Inlägg av Kif »

Hej alla. Vi är en familj som för några veckor sedan påbörjade en SHN-kur på våran lilla tjej på 10 månader. Vi har haft goda framsteg från dag ett och nu sover lillan i princip hela natten. Vaknar hon går det lätt att söva om henne med ramsan. Sömnen dagtid fungerar också helt ok förutom vissa bekymmer ibland med eftermiddagssömnen som många gånger bara blir 45 minuter.
Vårat schema är som följer: sova natt 19-07. Frukost 07.30. Sova fm 09-09.45. Lunch 11.00. Sova em 12.30-14.00 (funkar inte alltid). Äta mellis 14.30. Äta middag 18.00 och sedan i säng igen 19.00.

Vårat stora problem är nattningen. Ofta är lillan trött när det närmar sig läggdags och lite grinig. Vi försöker att göra henne glad och det fungerar med blandat resultat. Tro mig, vi gör ALLT för att göra henne glad. Alla säkra kort som får henne att skratta högt. Snabbt placerar vi henne i sängen, solfjädrar och går ut men sen börjar helvetet. När vi går mot dörren börjar hon skrika och inom en liten stund har hon varvat upp och lyssnar inte på ramsor över huvudtaget. Skriken pågår mellan 30-50 minuter och det GÅR bara inte att få henne att lyssna. Ibland somnar hon in, vaknar efter 45 min och blir hysterisk igen. Därefter brukar hon dock sova resten av natten utan problem. Vad ska vi göra för att undvika denna hjärtskärande hysteri som inleder nattningen? I början av kuren lyssnade hon bra men nu verkar hon inte lyssna alls... just vid nattningen. Ena natten skrek hon i 2 timmar innan vi gav upp och fick gå in. Inte är det meningen att hon ska skrika sig till sömns varje kväll?? Vad kan vi göra?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Självklart är det inte meningen att lilla fröken ska skrika 2 h på kvällen =;

Det första jag funderar på är att em luren inte alltid funkar och hon hinner bli över trött tills kvällen, så om du provar med att skuta fram em luren med 30 minuter, så sover hon förhoppningsvis hela den när hon hunnit bli mer trött, och är då också förhoppningsvis piggare till kvällen. Märker ni att övertröttheten börjar smyga kan man även lägga upp till 30 minuter tidigare den kvällen för att förhindra att det blir hysteriskt.

Sen är det så att detta kan ha blivit en vana att skrika innan läggning och då måste den brytas. MYCKET skratt innan läggning, och som jobba med bekreftelse ramsan just för att få sista ordet, hon ska vet djupt nere i själen att du vet vad du gör, du har koll på läget. Så våga lita till ramsan, avsluta med bekräftelsen och ha is i magen. Att gå in bekräftar bara hennes värsta farhågor, att hon inte alls är säker i sängen, du måste ju tydligen ge henne ditt fysiska beskydd, rädda sig den som kan, här är man inte trygg! Typ. :roll:

Här kommer även annna fantastiskt krönika och trygghet och säkerhet: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Äter hon bara 4 mål mat under dagen? Ingen kvällsslurk?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kif

Inlägg av Kif »

Hon äter fyra STORA portioner mat/gröt under dagen, hon absolut vägrar välling men ibland går det att få i henne lite ersättning just innan läggdags. Jag tror inte att det är maten som är problemet, vi sköt fram middagen en timme för att hon ska äta närmare läggning just eftersom hon inte vill ta flaskan längre. Idag har jag tagit fasta på tipsen om att lägga eftermiddagssömnen en halvtimme senare och hon vaknade - efter trettio minuter och somnade inte om. Hmm. Jag tycker dock att det var ett bra tips som jag ska jobba mer på. Jag ska även prova på att lägga henne tidigare ikväll och se om det hjälper. Något annat?? Hur gör ni för att få trötta barn superglada just vid nattning?

Tack för all hjälp, ni är verkligen gulliga allihopa :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen vill jag först och främst säga. :heart: :D

Du har fått mycket bra tips från duggan. Om jag var ni skulle jag pröva att lägga henne mellan 15-30 minuter tidigare på kvällen precis som duggan säger. Jag tror att ni har en övertrött unge och därför kan hon inte komma till ro. Vad säger du om det? :roll:

Som tips på roliga saker här hos oss:

flyga flygplan ner i sängen
prästens lilla kråka
leka tittut under handuken
prutta på magen
ta tag i barnets fötter och cykla dem i luften

kommer säkert på mera saker om jag funderar en stund till :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kif

Inlägg av Kif »

Hej och tack för välkomnandet :)

Kvällen var värre än vanligt. Jag förstår givetvis att det beror på att e.m-luren blev katastrofalt kort (30 min). Jag la henne halv 7 men redan då var hon så trött att hon bara grät och grät och grät. Det tog 50 minuter av ramsor och ett blöjbyte (bajs) innan hon somnade och under den tiden hann hon varva upp sig själv otaliga gånger. Givetvis är hon övertrött, och då hjälper inga flygplan/prästens lilla kråka/lekar/bus i världen, HUR mycket jag än försöker och försöker och försöker. Men tack för tipsen, jag ska använda dem. Det känns i alla fall som om jag har identifierat problemet och det är eftermiddagssömnen. Tanken är att hon ska få 90 min och jag ska from nu lägga henne 13 istället för 12.30. Det har faktiskt hänt att hon sovit hela 90 minutrarna, men ändå hunnit bli galet trött på kvällen. Hon är en mycket aktiv tös dagtid kan tilläggas, hon vill inte missa nånting. Precis som sin mamma i samma ålder :)
När hon väl somnat för natten så sover hon UNDERBART bra, hon har gått från 15-20 uppvak per natt för tre veckor sedan till 0 (vaknar hon nu så somnar hon om av sig själv inom ngn minut). Hur tacksamma och överlyckliga vi är över det går nog inte att beskriva i ord! Det är bara eftermiddagarna och kvällarna som behöver jobbas på som sagt.
Tack för peppen!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Helt rätt att en övertrött liten inte går att få att skratta. jag funderar lite :-k kanske att du skulle ge henne en femminutare på eftermiddagen om hon blir för trött. Vad tror du? :roll:

Ida

www.sovgott.net
Kif

Inlägg av Kif »

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra det. Jag har ju inte provat, men det krävs garanterat ett heeeeeelt projekt att få henne att somna på eftermiddagen när allt är som roligast...men det är kanske värt ett försök. Eller många...

Tilläggas kan att hon har svårt för att somna i vagnen. Morgonluren går bra i vagn eftersom den bara är 45 min lång, men på em måste vi ha henne i spjälsängen om hon ska sova 90 min, annars vaknar hon efter 30, max 45 och omöjligt att söva om igen. Så för att ge henne en femminutare skulle jag behöva lägga henne i sängen och ramsa och det kommer bli protester protester. Jag tror att det skulle resultera i att hon ligger och tjurar i en timme och det liksom inte blir någon vettig powernap...
Kif

Inlägg av Kif »

...Men jag kommer att prova imorgon ändå. För det låter ju som precis vad hon behöver, om hon bara lyckas somna!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du kan inte gå en prommenad på eftermiddagen och att hon somnar fem minuter under den?

Ida

www.sovgott.net
Kif

Inlägg av Kif »

Jo, det kan jag absolut! Det blir kullerstenarna i gamla stan imorgon e.m. Perfekt. tack.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

Ida

www.sovgott.net
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välommen, säger jag också :D

Du har fått bra tips och råd. Men några saker vill jag kommentera.

Håller ju med alla om att hon med största sannolikhet är övertrött på kvällen. Här skulle jag stenhårt försöka satsa på att eftermiddagsluren funkar! Det är inte alls ovanligt att så stora damer inte alls trivs att sova länge i vagnen. Det är lite trångt och då lätt att vakna till i skarven.
Så satsa i en vecka (minst) att ha henne i sängen.
Vill man "fuska" lite och hjälpa till att sova hela luren, så mörklägger du rummet. Det gör att synintrycken försvinner även dagtid och det blir ointressant att ens öppna ögonen om hon skulle vakna till efter 45 minuter.

Sedan är det dags att bryta mönstret på kvällen. Backa bandet och se till att hon är lugn när ni lägger henne (skratt är inte helt nödvändigt för övertröttisar, det kan lätt bli en kamp, som i detta läget är rätt onödig.)
Jag tycker också att ni en kväll ska återgå till andra kurnatten. Alltså gå in vid lite kris. Det behöver inte vara kris i stor stil. Ge henne möjlighet att komma till ro själv om hon skriker upp sig, men låt det inte gå för långt.
Buffa och/eller solfjädra henne LUGN! ramsa ut. Upprepa om det behövs, men avvakta en stund. Ge henne chansen, men gå in innan hon blir för uppspelt.
Detta är för att bryta mönster, inte något som ska upprepas kväll efter kväll, såklart. Sedan ska ramsan ta över igen! Övertygande, lugnande och trygg, med tryck!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kif

Inlägg av Kif »

Tack för alla tips. Eftermiddagsluren (la henne kl. 13 och hon sov inom tre-fyra minuter) blev 75 minuter lång vilket är framsteg. Dock var det absolut omöjligt att få till en femminutare på eftermiddagen, hon är inte van att sova den tiden och vad vi än gör så slutar det i en kamp där jag känner att hon mest slösar den lilla energi hon har kvar... men om hon nu kan sova bättre på eftermiddagen så ska en kortis lite senare förhoppningsvis inte behövas. Så till själva nattningen. Vi la henne vid 18.30, då hon var märkbart trött men absolut med på våra lekar och bus! Pappa lekte krokodil på golvet och lillan skrattade så hon kiknade. Underbart. Denna kväll fick vi väldigt många arga frågor i en kvart efter att vi la henne, men hon lyssnade bra på ramsan och sov efter 15 minuter. Vi är jättenöjda med framstegen och fortsätter på samma sätt. Att vi får till eftermiddagssömnen känns som det absolut viktigaste då det så uppenbart är den som sätter käppar i hjulet på kvällen. Återkommer imorgon kväll med ny rapport :)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt!
Bra jobbat!
Femminutare tas till när ungen håller på att somna av sig själv, när det likom inte går att hålla vaken.

Jag tycker att det viktiga är att hellre jobba in schemat och utnyttja marginalkvart (halvtimme) när det behövs. Skulle ni vara ute och promenera och hon inte kan hålla upp ögonen, så låt henne sova i fem minuter och väck sedan.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"