Hjälp, varför fungerar inte ramsan längre??

Angela

Hjälp, varför fungerar inte ramsan längre??

Inlägg av Angela »

Hej, nu behöver jag hjälp igen. Min Alex har börjat vakna runt 05 och ramsan tar inte alls. Han vaknar och gallskriker man hör att han är irrirterad och arg (han är ju så klart super trött). Har läst runt här och det verkar vara vanligt vid deras ålder att nåt händer men vad ska man göra?

Vi (4 st) sover i samma rum och han lägger sig nu med ett leende på läpparna (tidigare skrek han bara) och sover hela natten till just kl 05 istället för 07.30, så ni förstår att det är inte bara grannarna som är tokiga utan alla i vårt hushåll vaknar. Vi har mörkläggningsagardiner men man ser ändå allas siluetter så ja han ser oss men tidigare har vi ändå kunnat ramsa från sängen (han ligger vid vår fotända). Vi är helt slut och ganska frustrerade, vad innebär klockan som jag har läst om och hur ska man göra???
Tar emot ALLA tips med glädje
Tack /Angela
Mamma till Chrippa 11, Emma 3 & Alex 1.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där! :D

Nu ska vi se. Vi börjar med schemat och totala dygnssömnen. Sover han ett eller två pass på dagen? Totalen ska vara 13,5 timmar och det kan vara läge att gå över till EN lur per dag nu (1,5 eller 2 timmar beroende på nattens längd). Nu tycker jag det börjar bli superkänsligt för nattsömnen om det blir för mycket dagssömn.

Kan ni skärma av honom med draperier? För det ÄR bättre att han inte ser er.

Väcklarklocka är ett suveränt verktyg, tycker jag. Man tar bort kopplingen mellan skrik och morgon. Om ni konsekvent väntar på att klockan ska ringa innan det händer någonting på morgonen så kommer han snart att fatta att det det här med morgon inte är upp till honom utan att det bara är att vänta in det där magiska pipet. Men då måste ni verkligen låta INGENTING hända innan dess, och det kan absolut ta några dagar.

Vad händer med 3-åringen när lilleman börjar hojta sådär tidigt? Vaknar hon? Händer det något där? Hon ska försås inte heller börja prata och "göra morgon" så att lillebror förleds att tro att det är dags att hitta på skojigheter. Kan hon i så fall kanske sova hos äldsta barnet under någon vecka för att ta bort lillebrors morgonuppvak...?

Vissa bemöter tidiga uppvak med en sk pangramsa, dvs man slänger iväg en ramsa x4 i upplysande syfte och sedan inget mer. JAG har inte gjort så då jag tyckte det snarare sparkade liv i det lilla barnet än lugnade. Så när jag införde klockan så införde jag också totalignorans av uppvak efter kl 04. Möjligtvis kunde hon få sig en klassisk liten musiksnutt om hon fastnade alldeles.

Vad tror du om detta?

Kram Tinis
Angela

Inlägg av Angela »

Hej Tinis,
Tack för ditt svar. Vi har faktiskt tänkt att sätta upp en skena med tex gardin emellan så att han inte ser oss så det kommer säkert att ske snart.
Ja hans schema fungerar ganska ok och vi har faktiskt märkt att sovpasset på förmiddagen inte gäller längre utan han sover då 1,5-2 tim på em istället (förut 45 + 45 min). Men detta gällde innan han började vakna vid 5-5.30. Nu sover han också på fm MEN endast om vi är ute med vagnen annars sover han bara i 15-20 min på fm och 1,5-2 tim på em men bara i vagnen (sova hemma dagtid har inte fungerat alls bra). Måste säga att när han vaknar oavsett tid så vet storasyster att hon inte ska prata eller synas förrän vi har visat vad som gäller och hon är så duktig på det men hon är så trött för hon väcks också av honom.

Nu kommer vi till klockan, så här har jag uppfattat det rätta mig gärna så jag gör det rätt;

Man tar en klocka (mobilen kanske) och sätter den på 07.30 då han ska upp enligt schema (sova 19.30, vakna 07.30) och väntar tills den ringer. Hit verkar det logiskt MEN om jag ska ignorera honom när han vaknar runt 05 betyder det att han ska gallskrika tills klockan ringer??? Kan berätta att det räcker att han öppnar munnen och grannarna bankar men hammare :? så detta verkar inte så trevligt, hur ska jag göra tycker du?? Vi kanske ska bo på landet under dessa dagar??!!

/Angela
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Här skulle jag styra upp järnet nu. Inte låta honom bestämma om/hur/när det ska sovas på dagen. Bestäm er för hur dagarna ska se ut och följ det! Du ska inte kompensera det förtidiga uppvaket på morgonen med att ge extra dagssömn, då cementerar du problemet. Eftersom han strular som han gör så tycker jag du ska införa en lur, 1,5 eller 2 timmar (beroende på nattens längd, 11,5 eller 12). Du kan behöva underhålla lite extra där på förmiddagen om han är van att sova då.

Jo, precis rätt uppfattat med klockan. Alltså, han ska INTE ligga och vara ledsen, men däremot kanske lite småförbannad, uttråkad, less... vad vet jag. Bestäm dig om du vill ge pangramsa eller inte, men gör det i så fall konsekvent varje morgon direkt vid uppvak. Invänta sedan klockan.

Ok, jag förstår att grannarna är ett problem. Det hindrar ju er i er attityd också förstås. Har ni möjlighet att åka till landet och göra en liten kur vore det suveränt. Lägg honom då i eget rum om möjligt. Det kommer underlätta ännu mer.

Kan det vara något? :D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Vilka fina svar Tinis gett! Måste bara få sura lite på de där grannarna, hur oförstående kan människor få bli :?: :evil: På allvar alltså, bankar de med hammare mitt i natten? :shock: Om ni inte har möjlighet att åka till landet, så skulle jag gå över till grannen och förklara läget. Berätta att nu har ni bestämt er för att en gång för alla få ordning på vargtimmen, men att det kräver tolerans i några nätter. Belöningen blir ju sedan sött sussande människor till 7.30. Be dom sova med öronproppar i värsta fall!

:D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hallå i kvällssolen!
Jag vill säga dig att du är kalas som tar ta gi det här och vill ändra på situationen, det är guld värt! Jag kämpade som en tok innan jul och jag kan lova dig, när man är mitt uppe i det känns dte tungt och motigt, men gud vad det är skönt när man märker resultat. Rom byggdes inte på en dag, det kan vara klokt att ha med sig. För ibland saknas tålamodet, jag vet.
Jag vill också pusha för väckarklockan. Den är MAGISK. Kl 07 ringer den hemma hos oss och DÅ är det morgon, ingenting innan dess. Vi har en väckarklocka som står utanför rummet o när den tjuter går oftast pappan in och gör GLAD morgon, drar upp gardinerna. Pips det eller gnälls innan, får de vara...attention först kl 07 och det har de anammat.
Jag vet av egen erfarenhet att barn sover otroligt gott efter mkt uteaktivitet, och att de får röra sig mkt på dagen. Mkt mat och social delaktighet - hur ser den ut?
Har stora tjejen (äldsta)eget rum som hon kan låna ut ett par dagar, kanske hon kan sova inne vid er - är det tokigt det? För jag tror att det är viktigt för gossen att vara allena vid kurningen.
Berätta mer hur det går och hur du tänker! Vi finns på forumet! :wink:
Kram!
Angela

Inlägg av Angela »

Hej igen o tack för alla svar :D
Idag har vi varit uppe sen 04.50 o hans röst kapacitet är enorm o grannarna märkte det på en gång.... de bor i huset brevid så det är en annan fastighet extremt lyhört alltså. Det tråkiga nu med situationen (ska beklaga mig lite) är att min käre make i sin trötthet vid tidpunkten bara blir så förbannad på vår son, som om Alex skulle göra det här med flit (vilket jag inte tror på, rätta mig om jag har fel!) så jag får ingen hjälp med detta. Då får jag ta sonens tidiga morgon samt makens sura och rätt otrevliga beteende, känns ganska surt faktiskt :evil: (förslag på hur han ska kuras :lol: ) ok nu till ALEX;

Eftersom min make inte vill att vi åker till landet (kommer inte dit utan bil) så får vi be storebror att låna ut sitt sovrum och kura där kanske. Ska klockan stå utanför rummet?? Hur fattar barnen detta med klockan egentligen?

Ok så då ska jag göra följande;

- Alex ska låna storebrors sovrum och vi ska ha en klocka utanför rummet som
ringer 07-07.30.
- Vi kör en pangramsa 1 gång när han börjar gnället/skriket sen ignorera honom tills klockan ringer. Morgon börjar med ett leende!
- Hur ska jag bete mig när han låter ledsen då?

Han sover ett pass efter lunch som är kl 11.15 på ca 1,5 tim. Inatt sov han bara 10 tim så han kommer att vara trött. Sen ska vi vara ute och aktiveras så han är ännu mer trött på kvällen. Kommer bli en låååååång dag idag!

Hur länge kommer jag behöva köra detta??

Så hur låter detta för er kunniga här i forumet :)

Tack 8-[
Gotlandsmamma

Jättebra att du ställer MASSOR av frågor - forumet är till för det, att fråga, fråga och fråga tills man känner sig säkrare och har en bra attityd av att det här kommer gå BRA. Tro på din son, att han kommer fixa det här!
I början hade jag inte fasta tider för dagslurarna. Men det är klokt att skriva ner ett schema för hur dagen ska se ut. Det blir lättare för ALLA. När ska han äta, när ska han sova osv. Håll det benhårt. VÄCK efter ex 1.5 tim på dagen, inte mer eller mindre. Många i min närhet tyckte jag var konstig som väckte mitt barn, men det är ju jag som ska leda mitt barn, och sover han för mycket drabbas nattsömnen. Visa vägen.
Jag hade inte hller bästa stödet från min man, jag fick köra själv, men efter ett tag fattade han vinken o tyckte att det verkade bra och pålitligt. Skeptisk var förnamnet, men han såg ju att det hjälpte. Det tar mkt på krafterna i början o man måste vara stark, men du fixar det med hjälp av forumet också. Tanka kraft härifrån!
Min kille på 2 år fattade väckarklockan på 2 dgr. Vi pratade om den innan, visade den o berättade att i morgon ringer klockan o då kommer mamma/pappa och väcker dig. Han fick trycka av knappen...en del har den inne i rummet o en del utanför. Smaksak.
Ramsar ni vid läggning? Vid vargtimmen, mellan 04-06 kan det vara okej med EN pangramsa, inte mer. Bifogar länk till min tråd, här kan det kanske finnas nåt matnyttigt för er.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14325
Kram på dig goa mamma!! :wink:
Gotlandsmamma

:arrow: Bestäm er, ska klockan ringa 07 ELLER 07.30. Inget mitt emellan. Var konsekvent. :D :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du har fått så bra stöd av Gotlandsmamma här, men jag vill bara kommentera lite till jag också (speciellt om bråkiga makar som jag kan hetsa upp mig lite över :wink: ):
Det tråkiga nu med situationen (ska beklaga mig lite) är att min käre make i sin trötthet vid tidpunkten bara blir så förbannad på vår son, som om Alex skulle göra det här med flit (vilket jag inte tror på, rätta mig om jag har fel!) så jag får ingen hjälp med detta. Då får jag ta sonens tidiga morgon samt makens sura och rätt otrevliga beteende, känns ganska surt faktiskt (förslag på hur han ska kuras
Såklart inte sonen har något ont uppsåt med det hela. Han undrar ju vad som gäller här i världen! Ni ska besvara det i handling. Maken föreslår jag att du hanterar såhär: Gör klart för honom vad du tror på, hur det hela ska gå till (förklara väckarklockan, pangramsa (eller inte), osv osv). Kräv inte att han ska vara MED på det hela, men kräv att han ska inte ska vara EMOT. Att jobba emot är helt oacceptabelt om man inte har en bättre idé eller något konstruktivt att bidra med. Han kan väl få vara sur då på sin egen kammare, men kräv att han accepterar det du gör. För göra det själv får du nog om han nu har den attityden :wink: Ge maken öronproppar och säg åt honom att sova så gott så tar du hand om det hela. I gengäld tar han lite extra ansvar under dagen/kvällen så att du får vila då. Skulle det funka?

Utmärkt att låta lilleman låna storebrors rum. Pakta med dom äldre barnen och berätta att NU ska vi lära lillbror att sova. Under tiden får folk sova på lite ovanliga platser.

Synd att ni inte kan åka iväg, jag tror er oro för grannarna är dåligt för attityden. Men hellre ett par morgnar med rejält skrik och att det sen försvinner, eller hur? Men då gäller det att ni inte går in och "gör morgon" i förtid heller!!!

Och så mörkläggningen.. har ni koll på den?

Kram!
Angela

Inlägg av Angela »

Hej Gotlandsmamman o Tinis, tack för era svar känns härligt med gehör!

Tänkte bara berätta lite om vår vardag. Vi har fasta rutiner (väcker oxå sonen exakt vid klockan så jag har oxå hört kommentarer!) sen jag började kura Alex för nu ca 1,5-2 mån så alla mattider, sovtider och aktiviteter är gjorda efter hans schema vilket passar oss super inga konstigheter. '

Vi kommer att tejpa fast svarta soppåsar över fönsterna samt gardiner i storebrors rum för att få maximal mörker. Kommer använda mobilen som väckarklocka som jag först tänkte ha utanför dörren men det kanske är bäst att ha den i rummet, vet inte hur viktigt det är ni kan väl kommentera om detta vad ni tycker är bäst. Hur ska jag förklara för Alex om väckarklockan han är ju bara 1 år och 2 mån...????

Storebror kommer att sova borta torsdag så då ska vi börja kur nr 2 har jag bestämt. Min man kommer helt enkelt att få infinna sig i mina beslut som hitills bara varit possitiva, inga gnäll accepteras.

Måste få bekräftat (lite trött i huvudet idag) skulle jag bara ramsa första gången han vaknar runt 05 och sen helt ignorera hans skrik tills klockan ringer ELLER ska jag ramsa varje gång han vaknar fram tills klockan ringer?

Tack snälla mammor :D
Gotlandsmamma

Hur har dagen varit?
Har du hunnit läsa på nåt?
Vad händer i vargtimmen nu? Känner du dig säkrare o har rätt attityd?
Hur går det med maken?
Tänker på dig! Du är stark, det känner jag det!
Kram :wink:

Ps...hur har du tänkt dig schema för era dagar, vill du berätta så kan vi ge förslag!

Min Josef som är 14 mån sover 19.30 - 07 (vaknar oftast tidigare men ligger o pillar sig i naveln, är tyst med andra ord, på dagen sover han 12-14, ibland 1.5 tim o då är sovklar. Han får 13.5 tim/dygn. Likadant för min stora! :!:
Gotlandsmamma

Vi skrev visst samtidigt.

Skönt att du bestämt dig för en dag då blir kurstart, perfekt.
Låter kalas med sopsäckarna, för becksvart ska det vara. Jag förstår inte folk som bara har persienner. Görljust ju. He he. Jag köpte mörkläggningsgardiner på Jysk.
Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag minns ej hur jag gjorde vid vargtimmen, men jag tror att jag i början gav en ramsa...tyst en stund o sen gnäll - ramsa igen...men det som var jobbigt var att killen blev så jäkla ilsk av ramsan, typ som att står du där o inte kommer in till mig...så då fick jag tips från Tinis att AVVAKTA o sakta men säkert köptes det. Nu kan han pipa till vid 05 men har lärt sig att somna om SJÄLV o stör inte oss andra.
Har du läst nåt i min tråd? Där står det mer om hur jag gick tillväga o bl a om samsovning som är superb! Många tror att barn väcker varann, men i mitt fall har det bara varit till deras fördel. Sover mkt bra ihop.

Prata på om väckarklockan, tro att han fattar, kanske det är en god idé att köpa en riktig klocka som han hålla i och få chans att trycka av. Inne i rummet eller utanför, haka inte upp dig på det, bara bestäm dig, det spelar ingen roll i sammanhanget.

Din kära make ska vara glad över att ha en sådan motiverad o engagerad fru! :wink: :!:
Gotlandsmamma

Sök på fler inlägg om tidiga mornar, pangramsa och klassisk musik (som kan användas om barnet skriker för tidigt). Det finns massor. Ja ghar läst så ögonen blödddddde. Hm!
Tänk framåt - ni kommer vara där, då sorken sover tills klockan ringer, det kommer...en dag kommer ni få väcka honom o den känslan är obeskrivbar. Men jäklar vad man INTE får ge upp under resans gång. Se det som en process. Jag är såå glad o tacksam för allt pepp jag fått! Och jag är så glad för din skull, att du hittat hit! Välkommen ÄR du! :heart:
Angela

Inlägg av Angela »

Hej Gotlandsmamma,

Det tog mig ca 1 tim att skriva tidigare inlägg :) när småbarnen läggs återstår läxor med storebror och däremellan makens funderingar, pust nu kanske jag hinner med forumet :lol:

Vi vaknade 04.50 idag (har inte sovit nåt än) det var tufft och dagen lång. Idag har jag varit stenghård mot Alex så han sov endast mellan kl 10.30-12. Sen har vi haft massa aktiviteter och han har varit på väg att somna flera ggr men hindrat honom. Får se hur han sover inatt. Vi ska börja imorgon torsdag med att lägga honom i storebrors rum och morgonen efter börjar jag med klockan, har några funderingar om du har tid och lust :wink:

Tack och kram från Angela
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"