Hjälp med min döva dotter!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lenaisabella

Hjälp med min döva dotter!

Inlägg av lenaisabella »

Hej!
Jag är så ledsen på mig själv.. jag orkar inte ha det så här.
Lite bakgrund..
Min dotter Nadja, född döv är nu 22 månader ja alltså snart 2 år! Och hon har så svårt att komma till ro. Hon är det mest bestämnda barnet jag sett!
När hon somnar däremot så vill hon gärna sova klart..vilket ofta kan betyda 2,5 h Detta gör att hon absolut inte vill sova när det är nattdags..
En ond cirkel..
Ja sen så har vi gett upp detta med att hon ska sova själv..
Hon har varit panikslagen hela tiden och nu så tuppar hon av när hon skriker och det är sååå läskigt så ja..hon slipper..och ligger mellan oss.
Detta är inte det stora problemet..hon skulle gärna få sova hos oss om hon bara sov..?
Men allt detta skyller vi på hennes dövhet..säkert fel men hon har liksom aldrig kännt den här grundtryggheten som mina andra barn.. 13 och 7 år..+ sambons pojke på 11.
Jag skrev här på forumet för något år sedan om våra problem men hela grejen med ramsan och så fungerar ju inte när hon är döv..

Nu frågar jag igen..och jag ber er verkligen..hjälp oss..
Vi vill ju att hon ska må bra och det känns verkligen inte så nu..

Vänliga hälsningar Lena
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!
Visst ska det gå att få ordning på er lilltjejs sömn. Vi kanske får vandra oss bort liiite från den regelrätta SHN, men även små döva tjejer kan känna trygghet och ro i sin sömn.

Vi börjar med det lätta:
Hur ser era dagar ut? Mat, sömn utomhus?
Hur ser sömnen och läggningarna ut nu?
Språk?
lenaisabella

ja...

Inlägg av lenaisabella »

Nadjas dagar är på två vis..min sambo jobbar skift vilket gör att dagistiderna skiftar..men..

vecka 1
väckt kl 6.30
sova middagslur 12- ca 14
somnar på kvällen mellan 20.15 till 21.00

vecka 2
vaknar 7.15-7.30
sover middagslur 12-13.30
somnar på kvällen 21-22 eller 22.30 om det vill sig illa

helger är det helt upp och nervänt..
vaknar vid 7.15
sover middagsluren 15-16.30 eller till 17
vill aldrig gå och sova..somnar vid 22-23 tiden..

Hon sover mellan oss föräldrar..
När hon läggs så ligger vi brevis henne och låtsas sova..
Mat är inte direkt hennes favorit grej men vissa dagar äter hon mycket bra.
Språk..ja hon har ju teckenspråk och så är hon CI opererad, vilket betyder att hon har inopererade hörapparater som hon kan höra ljud med.
Dessa sitter fast med magneter och ramlar bort om hon lägger ner huvudet (har försökt ha dem på vid läggning)
Hon är ju dessutom inte ännu så förtjust i att bära dem..vilket gör att hon sliter bort dem..

Hon är däremot väldigt bra på att röra sig..klä på sig osv..klättrar..

Lena
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ok, då har vi förutsättningarna. Hon går på dagis på vardagarna som jag förstår det.
:arrow: Hur VILL du ha det?
Vad är ert mål med frökens sömn, förutom att öka på mängden? Hon sover rätt många timmar förlite, så det behövs definitivt åtgärdas, men i övrigt?.
lenaisabella

sover hon för lite?

Inlägg av lenaisabella »

Att hon skulle sova för lite har jag nog inte tänkt på..hon är ju väldigt vaken och pigg jämt..
Jag själv behöver inte heller så mycket sömn, inte mina andra barn heller..däremot min sambo..haha han sover så fort han kommer åt.

Det som jag mest funderar över är ju att det tar så lång tid att få henne att somna, och att hon ska känna denna tryggheten i att sova.

Vår nattning är inge speciell, pyamas på , borsta tänderna och sen i säng.
Välling får hon och sen kollar vii nån bok eller tecknar en sång typ imse vimse spindel..
sen så släcker vi och då blundar jag och hon bör då somna..
om det är en bra dag.

Dåliga dagar då funkar inget..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Hoppar in här! :)

Mina tankar går så här:

:arrow: om hon nu gillar att sova länge på dagen och är lite svårväckt tycker jag att ni kanske kunde fundera på elva timmars-natt? Och så låta henne ha en längre middagsvila! Om hon sover natt exempelvis från 20.00 - 07.00 (slänger fram ett förslag efter att ha tittat på era tider i tråden) så skulle hon gott kunna sova två timmar mellan säg 12 - 14.00.

:arrow: först och främst: "spika" tiderna för natt, morgon och middagsvila. Med en kvarts marginal. :)

:arrow: När det gäller nattningen - inför skrattet till godnattet. :) Det brukar ge rätt så mycket när det gäller att bryta gamla mönster och också när det gäller att lägga ett avslappnat barn.

:arrow: När det gäller SHN till äldre barn brukar ju Anna rekommendera att man skall sitta SYNLIG utanför barnets dörr. I ert fall tror jag det är extra viktigt.

Jag funderar på ifall du kan "ramsa" på teckenspråk... :roll: Dvs under själva kurens gång - när du nu sitter där på din stol ser du att lilla livet är på väg upp ur sängen. Du visar "god natt!" och om hon inte lägger sig ner då haffar du med en gång, för tillbaka till sängen, solfjädrar lugn (eller vad det nu är du har bestämt dig för) och där efter går med ett tydligt tecken: "god natt." Nästa gång du ser att hon är på väg upp visar du tecknet FÖRST, tänker jag. :roll: Stiger hon ändå upp gör du som innan.

Uppvak mitt i natten kan du ju inte ramsa. :? Vad skulle jag då göra, i din sits? In och lugna, varje gång lite kortare med tanken att du skall UT därifrån, och därefter teckna "god natt" innan du går. Då får du ha ledljus i hallen eller något så hon ser ditt tecken.

Det måste ju bli lite mera trafik tänker jag, i och med att du inte kan ramsa. Men du kan lugna i sängen. Du kan ha attityden av lugn säkerhet.

Mannerheims barnskyddsförbund har ju en "tassmetod" som inte innehåller någon ramsa. :roll: Här är min svenska översättning av den:

1. När barnet gråter innan den somnar eller på natten efter att ha vaknat, lyssna i första hand på gråten; är den kallande eller trötthetsgråt som avtar för sig själv?

2. Om barnets gråt stegrar, gå till barnet och placera en stadig hand ömt på barnet. Håll handen på plats tills barnet lugnar sig, men inte så länge att barnet somnar.

3. Om gråten stegrar, stryk barnet med kännbara, taktfasta rytmiska drag. Axlarna, ryggen och gumpen passar bra till detta. Om barnet fortfarande inte lugnar sig, lyft henne i famn och håll henne upprätt mot din egen bröstkorg. När barnet har lugnat sig, lägg tillbaka henne i den egna sängen, men håll "tasskontakten" ( ) ett tag till.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:

du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.

Att uppfylla ömhetsbehovet på dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.

Ifall barnet somnar exempelvis under amningen, väck henne ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är i en välkänd plats, där hon somnade.

Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar det nya när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa känna in de nya rutinerna.

En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Grundtankarna är ju lika med SHN tycker jag: barnet skall lugnas i sängen. Man skall själv ha den där lugna, självklara attityden. Fasta rutiner. Lyssna på barnet och lär dig de olika slags gråt som barnet har och vad de betyder.

Tror att du kanske kan börja här! :) Jag vet inte om "teckenramsan" egentligen har någon annan funktion i mina tankegångar än att du med kurens gång skall få henne att lägga sig ner bara av att hon ser ditt tecknande av "god natt" vilket säkert kan tecknas med barsk, mjuk, självklar, glad eller vad du vill attityd. :wink: Det heter ju ändå att kroppsspråk är allas huvudsakliga språk till 90 %!

Oj vad långt det blev! :)
lenaisabella

Ja tack!

Inlägg av lenaisabella »

Ja detta var nånting att bita i..hehe
Ska fixa runtomkring saker så som en säng.
Och ja jo detta var bra.. känner mig peppad!
Lena
Gäst

Inlägg av Gäst »

Heja! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "