Tjorv vid förmiddagsluren!
Tjorv vid förmiddagsluren!
Liten tjej- 5 månader. Schema som följande
7.00 frukost
7.45 sover 45 min
10.00 Äter
10.45 sova 2 timmar (här problemet är)
13.30 Äta
15.00 sova 1 timma
16.30 äter
19.30 äter och somnar
Sover ofta hela natten, brukar börja knorra vid 06.30 men ligger kvar i sängen till 7.00
Problemet är då följande, sover inte de hela två timmar som jag vill. Jag har lagt luren så här för att synka med storasysters fm sömn. Lilla vaknar flera gånger under den här stunden. Ibland somnar hon om själv men ibland börjar det med knorr för att byggas upp till regelrätt skrik. När det blir så kan jag inte få henne att lugna sej. blir tillslut så att jag måste ta upp henne för att skriket inte ska väcka storasyster. Försöker alltid först att bädda om henne, håller händerna över och ramsar. Är hon inte tillräckligt trött? Hur ska jag göra när det blir så?
7.00 frukost
7.45 sover 45 min
10.00 Äter
13.30 Äta
15.00 sova 1 timma
16.30 äter
19.30 äter och somnar
Sover ofta hela natten, brukar börja knorra vid 06.30 men ligger kvar i sängen till 7.00
Problemet är då följande, sover inte de hela två timmar som jag vill. Jag har lagt luren så här för att synka med storasysters fm sömn. Lilla vaknar flera gånger under den här stunden. Ibland somnar hon om själv men ibland börjar det med knorr för att byggas upp till regelrätt skrik. När det blir så kan jag inte få henne att lugna sej. blir tillslut så att jag måste ta upp henne för att skriket inte ska väcka storasyster. Försöker alltid först att bädda om henne, håller händerna över och ramsar. Är hon inte tillräckligt trött? Hur ska jag göra när det blir så?
-
ilindstrom
Hej och välkommen hit
Nä som du skriver såjag att sömnpassen ligger för tätt på förmiddagen. Det blir svårt att sova igen redan kl. 10.45 tror jag. Så här har mina barns schema sätt ut vid samma ålder (bara som ett tips):
7.00 vakna+ amma
9.00-9.45 sova
10.30 amma+puré
12.00-14.00 sova
14.00 amma
16.00-16.20 sova
16.45 amma
18.30 gröt och amma
19.00 sova
Hur ser storasysters schema ut
hälsningar
Ida
Nä som du skriver såjag att sömnpassen ligger för tätt på förmiddagen. Det blir svårt att sova igen redan kl. 10.45 tror jag. Så här har mina barns schema sätt ut vid samma ålder (bara som ett tips):
7.00 vakna+ amma
9.00-9.45 sova
10.30 amma+puré
12.00-14.00 sova
14.00 amma
16.00-16.20 sova
16.45 amma
18.30 gröt och amma
19.00 sova
Hur ser storasysters schema ut
hälsningar
Ida
-
Gäst
Det borde ju vara lagom, menar jag.... 2 timmar och 15 min mellan första och andra. :-k. Jag tycker snarare 2:an kommer snabbt på morgonen och att 2:an och 3:an ligger lite tätt. Det blir därmed en låååång kväll. Men det är ju som sagt var inte där det strular. Och jag förstår såväl att du vill synka med syskonets sömn, Emmalie. Du menar att äldre syskonet sover 2 pass fortfarande eller att middagssömnen ligger så tidigt?
Du ligger 15 min över dygnsschemat (15 timmar för en 5-månaders), men det kan du enkelt åtgärda genom att göra 1-timmaren på em till en 45:a istället.
Kan det inte vara maten då? Får du i tillräckligt inför en 2-timmarslur? Ute och åla på marken innan? Vara delaktig?
Lite funderingar...
-
Gäst
-
ilindstrom
-
Gäst
Vad jag menade, fast jag skrev lite knasigt först, var att det faktiskt ser ut att vara ganska lagom tid mellan lur 1 och 2, precis lika lång tid som i ditt schema, ilindstrom.ilindstrom skrev:Nä som du skriver såjag att sömnpassen ligger för tätt på förmiddagen. Det blir svårt att sova igen redan kl. 10.45 tror jag
Ville bara förtydliga så att inte du blir alldeles förvirrad, Emmalie...
-
ilindstrom
Precis så menade jag också. Kanse lite virrigt i min text. Det jag menade var att första luren kommer för tätt in på nattsömnen. Så jag rekommenderar också att du förskjuter den enligt det schemaförslag jag gav och har kvar intervallet mellan 1:a och 2:a luren. Så ska du se att det här löser sig 
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
-
Gäst
Tack för era svar!
Nädå ni har inte snackat bort mej
Ja alltså, så här är det. Storasyster sover sin lur (enda luren) redan vid 11.00 och då ca en och en halv timma. Jag brukar vilja att de sover samtidigt då eftersom det är enda tiden på dagen jag har för mej själv (lite ego
) Dessutom så är storasyster jättelättväckt så om lillasyster låter lite vaknar hon på en gång. De senaste dagarna har faktiskt gått lite bättre och jag har fått väcka lilla tom efter 2 timmar. Så det kanske håller på att lösa sej ändå...? Lilla vaknar nästan alltid vid 6.30-6.45 och ha henne vaken ända till 10.30 tror jag inte går. Hon brukar äta bra kl 7.00 men vid 10.00 målet inte lika bra, då brukar jag få truga lite. Kanske bidrar...? vad tror ni?
-
ilindstrom
Ja, så kan det vara. Om de små inte äter sig proppmätta inför en tvåtimmarslurs så kan de lätt vakna i skarvarna. Låter ju bra om det nu löst sig. Och du det handlar inte om att vara ego att ha sovlurarna samtidigt för de små. Det har jag också. Då kan jag själv vila, dricka te, läsa på forum osv. och är en glad mamma när de vaknar/vilat klart.
Hoppas ni nu fått ordning på sömnen
hälsningar
Ida
Hoppas ni nu fått ordning på sömnen
hälsningar
Ida
-
Gäst
Emmalie skrev:Nu har det helt spårat ur här igenVi körde en minikur för ett par tre veckor sedan och det gick jättebra (för bra?) lillan åt och sov, hela familjen var harmoniska och jag var glad. Nu har vi åter hamnat i en strulig tillvaro och jag har blivit den bitchiga satmorsan jag var så glad att slippa
Jag svär och gormar, lillasyster vägrar äta och vägrar sova och lever rövare tills storasyster vaknar och är ledsen och outsövd. Tillbaka på noll igen alltså. Finns det nåt sätt att komma på fötter igen? Känner mej mest bara trött och uppgiven... Lilla sover ändå ganska bra på natten ca 19.30-05.30 (vaknar tidigt) men sen är det som att hon inte behöver mer sömn under dagen.
-
Gäst
Hej igen!
Nu ska vi se... Först lite skäll och ajabaja...
Vaddå HAMNAT i en strulig tillvaro igen? En fungerande tillvaro är något man JOBBAR aktivt på, varje dag. Men ser till att det fungerar. det görs inte av sig själv, eller hur?
Har det hänt något speciellt som gjort att ni hamnat ur kurs?
Men nya tag nu, mamman! Bitchiga satmorsor gör ingen glad eller hur!?
Vi börjar med schemat igen då, för det är basen. Du måste ha ett väl uttänkt schema för mat och sömn som fungerar för hela familjen. Är det fortfarande detta som gäller?
Jag klipper in ilindstroms schemaförslag igen:
Kramar Tinis
Nu ska vi se... Först lite skäll och ajabaja...
Men nya tag nu, mamman! Bitchiga satmorsor gör ingen glad eller hur!?
Vi börjar med schemat igen då, för det är basen. Du måste ha ett väl uttänkt schema för mat och sömn som fungerar för hela familjen. Är det fortfarande detta som gäller?
Såklart att barnen ska sova samtidigt, men varför ligger storasysters lur så tidigt? Kan du tänka om och lägga båda barnen lite senare mitt på dagen? Då blir det lättare att får ihop lillans schema, för hon behöver verkligen sova 3 lurar på dagen ytterligare några månader.Emmalie skrev: 7.00 frukost
7.45 sover 45 min
10.00 Äter
13.30 Äta
15.00 sova 1 timma
16.30 äter
19.30 äter och somnar
Jag klipper in ilindstroms schemaförslag igen:
Och så här såg mitt ut:ilindstrom skrev: 7.00 vakna+ amma
9.00-9.45 sova
10.30 amma+puré
12.00-14.00 sova
14.00 amma
16.00-16.20 sova
16.45 amma
18.30 gröt och amma
19.00 sova
Hur går det med maten? Får du i henne något annat än bröstmjölk?Tinis skrev: 6:30 Morgon, Mål 1 (amning, vid 6 månader hemlagad gröt)
8-9:30 sova 1,5
10:30 Mål 2 (amning, smakis, vid 6 mån full portion puré)
12-13:30 sova 1,5
14 Mål 3 (amning, vid 6 mån pulvergröt här)
16-16:45 sova 45
17 Mål 4 (pulvergröt, vid 6 mån middagspuré här)
18:45 Nattslurk (Välling)
19:15 sova natt 11 tim och 15 min (hel natt infördes vid 5 mån)
Kramar Tinis