Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh, det här är så spännande.
Jag är, som ni ju säkert vet, i alla fall Jannika ;) , extremt skeptisk, men jag funderar t.o.m på att gå en utbildning. Inte för att jobba med frågan utan bara för att få veta mer.

Det kommer troligen inte att hända, maken skulle skratta på sig, men tanken...

Och nu lite debatt ;) ...

Att stjärnor och planeter kan påverka oss känns ju faktiskt inte omöjligt. Sedan på vilket sätt och när kan man ju givetvis fundera över... Men bara månen påverkar ju jorden dagligen med ebb och flod - och säkert en massa annat också.
Men nummer - DET är jag verkligen fundersam över. Det är en ganska ny företeelse i människans historia. Skulle det vara så att vi valt det decimala systemet för att det påverkar oss? Några koncervativa västerlänningar har ju fortfarande kvar 12-system (vad det nu kan heta) med tum, fot och annat...
Och jag skulle tro att det fortfarande finns kulturer som inte använder siffror alls. Påverkas de ändå?

Alltså, ni behöver inte diskutera, det är på skoj - i alla fall för mig :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mycket intressant, Lotta! :)

Att månen påverkar oss, det är väl ändå fakta :?:

barnmorskorna påstår på fullaste allvar att det föds fler barn under fullmåne... :roll:

poliserna menar att fler brott begås under fullmåne...

och hur är det med oss kvinnor och våra månadscyklar :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika skrev:Hej Jenny!

Hoppas att du får en bebis i maj för att jag är född i den månaden. Det är en bra månad att ha kalas i.

Jander
Hej Jander! Vad kul att du skriver till mig! :D

Ja, det verkar superskönt att ha kalas i maj, soligt och vårigt! Jag har födelsedag en vecka innan julafton, då är det inte så varmt direkt. Och nästan alla i min familj fyller år i november eller februari, då är det också kallt och mörkt... Så jag hoppas också att bebisen kommer i maj (eller kanske i slutet av april!).

Tänk om den kommer på samma dag som du har födelsedag! Det skulle vara kul, tycker jag!

Hälsningar Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vill du snabbanalysa min lilla flock också, Jannika? :oops: :D Du har ju redan berättat lite om mina högenergibarn.... Men sammansättningen? Jag och maken? Överhuvudtaget maken?? 8)

Maken: 720817 (kl 00:04 säger han :wink: )
Jag: 740123
Sonen: 031122
Dottern: 070322

Kramar på lördagkvällen :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag fick precis reda på att jag har namnsdag idag! :D och det har min man också! :shock: Vilka är oddsen på det då... :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika skrev:Tack Fjällan! Jag ska kolla inpacket senare. Gävles vatten är stenhårt, iaf för mig. jag är torr som fnöske här, det led jag aldrig av i Stockholm. Jag kan inte trappa ner tvättandet, det kliar som hell då. Och jag använder bara Urtekram och Tea tree-schampoo.
Jannika!!
Tea tree-olja är ju jätteuttorkande! Det skulle inte jag använda i håret, faktiskt. Känns som det skulle bli som fnöske... Speciellt ihop med hårt vatten. Det vet jag verkligen hur det är. Är ju uppvuxen i Malmö och jösses vilken läskigt torr hud man får. Göteborgs vatten är bra mycket bättre!

Det finns ju också en metod som går ut på att inte tvätta håret alls. Eller ja, man tvättar det, men inte med schampoo utan bara med balsam utan nåt visst ämne i (silikon? mineralolja? minns inte...). Metoden sägs ge det torraste hår lyster! Min syster har precis satt igång med det, och håret ser ju inte direkt torrt ut. Rätt så fett faktiskt :lol: .
Läs mer här, om du orkar:
http://www.lockig.se/?q=node/8

Fjällmor, var det du som skrev om surödle-fest nästa vårvinter? Jag är med!! Låter strålande och alldeles alldeles underbart! Anton har stora planer på att bli alpin mästare nästa vinter (tittar på skidinstruktionsfilmer på datorn, och free radicals på dvd :roll: ), så om han bara får öva lite först i Åre hos fastrarna så stajlar han gärna lite uppe hos er sen! Om du menade att vi skulle vara hos er :oops: ?

Ikväll har jag fått någon slags energiöverväxel och har gjort lasagne, musli och nu står två danska rågbröd och väntar på att skjussas in i ugnen. Plus att tvättstugan jobbar för fullt :shock: . Är det våren, tro??

Kram Jennypenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

... jag menar på tal om siffror och så... :P att jag och min man har namsndag på samma dag... det måste väl ändå betyda någonting... :-({|=
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det finns ju också en metod som går ut på att inte tvätta håret alls. Eller ja, man tvättar det, men inte med schampoo utan bara med balsam utan nåt visst ämne i (silikon? mineralolja? minns inte...). Metoden sägs ge det torraste hår lyster!
Brorsan var i Indien i tre månader för en härrans massa år sedan. Hade då relativt långt hår. Han gjorde så då. Han sa att det tog några veckor, men sedan blev håret normalt. Han sköljde det varje dag, men utan schampo - och hade inget balsam heller, bara vatten.

Nu för tiden tvättar han bara håret om han behöver för att det blivit skitigt. Och han är snickare så det behövs ju med jämna mellanrum, men inte i onödan, om man säger.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jannika skrev:ms Sophie, din tonårstjej har Månen i väduren. Känslomässigt entusiastisk men inte världens bästa tålamod. Handlingsinriktade, de känner sig trygga när de kan agera. Får de inte utlopp för sina spontana sidor kan de bli irriterade och stingsliga. Tävlingsinriktade men har man Solen i junfrun kan man ha undertryckt den sidan. Hon är en blandning av tjänstvillighet/hjälpsamhet och självhävdelsebehov. Inte helt lätt att pussla ihop i känsliga tonåren men en bra motor att ha som vuxen. Många Sol-jungfrur kan bli helt kropps- och hälsofixerade i tonåren på ett sätt som inte är bra för dem. Håll uppsikt.

Lillfia har nog Månen i vågen. Känner sig trygg av att ha koll på det sociala spelet. Behöver mycket intellektuell stimulans.
Men jösses! :shock: :lol:
Jag SKRATTADE högt för mig själv när jag läste det du skrev om stora tjejen! Det stämmer på pricken!
Hon har samma tålamod som mig... dvs. inget :lol:
Och så det där med blandning av tjänstvillighet/hjälpsamhet och självhävdelsebehov. Så exakt på pricken rätt!
Tack och lov (än så länge) så är det inte mer än "vanlig" tonårsfunderingar runt kropp och hälsa från hennes sida. Men vi har helt klart märkt att hon behöver mycket stöttning (indirekt då hon gärna drar sig undan och har attityden att allt är bra om man frågar henne direkt) från oss.

Lillfian behöver intellektuell stimulans som du skriver. Frågar om allt, vill veta - behöver veta om allt.
Vad menar du förresten med att hon vill ha koll på det sociala spelet?

kan säga att efter detta så längtar jag efter mer... men vem ska jag börja med :lol:
Hm... stora tjejen fyller ju tonåring i september, kanske kan hon uppskatta ett eget horoskop för henne?! Hm... borde hon gilla... eller är det bara jag som gillar tanken :roll: :wink:

TACK Jannika! :heart: :heart: :heart:

ps. Förresten, är lite nyfiken på maken som är så "fel" jämfört med den bild av skorpioner som jag har.
Jannika

Inlägg av Jannika »

JAAAA! Suödle-träff! Vilken BRA idé! Jag är på. :D

Jenny, det låter som det är bebis på gång?!? Extraenergi brukar vara ett gott tecken... 8)

Nu ska jag pussa småshettisar snart och återkommer med alla astros.

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jisses va ni kacklar, hinner inte meeed!!! :lol: :roll: :wink:

nu ska jag träna (jo!!! \:D/ ) återkommer...

Pöss :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Heja Fjällmor! Hoppas träningen gick bra!

Visst är det väl vår på riktigt nu? Jag är knallröd i ansiktet efter två dagars utevistelse, ingen jacka behövs och alla har solglasögon! :D

Extraenergin tog slut, utan att någon bebbe tittade ut. Jag förbereder mig på några veckor till. Bebisen har också börjat röra sig lite mindre...hmmm...starkt (?) nu. Den känns lite mjukare liksom och svagare. Undrar om den är förkyld, eller bara har fått lite mindre plats? Mitt i natten tror jag det beror på all brieost och ädelost och rökt fisk och torkad skinka man inte fick äta, men som jag ätit rätt mycket av :oops:.

Kan ju planera nästa vårvinters surödleträff medans jag väntar på bebbe :cool:.
Kom-ihåg-lista:
:arrow: snö
:arrow: massor av sol
:arrow: barn och kompisar och föräldrar och skratt osv :D
:arrow: varm choklad
:?: måste vi ha surkål? går det bra med ost istället?
:arrow: röda kinder och snöbollsfight (enligt Veras regler!)
:arrow: MAT!

Imorgon ska Anton gå till tandläkaren för första gången. Han har noga förhört sig om vad hon heter. Marianne. Marianne bor tydligen i Antons vägg :shock: , men hon är väldigt snäll. SÄger Anton. Som gärna vill sitta i den lustiga stolen, men är lite skeptisk till det här med gapandet inför främmande. Ska bli roligt att se hur det går imorgon :D. (I själva verket ska han nog bara få slicka på en pinne för bakterieprov, som de tydligen gör på alla två-åringar här i området - men jag ska ändå kolla om han inte kan få sitta i lustiga stolen.)

Tjo. /Jenny
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

LO skrev:Brorsan var i Indien i tre månader för en härrans massa år sedan. Hade då relativt långt hår. Han gjorde så då. Han sa att det tog några veckor, men sedan blev håret normalt. Han sköljde det varje dag, men utan schampo - och hade inget balsam heller, bara vatten.
Syster frisören säger att folk generellt tvättar håret alldeles för ofta, och att folk som klagar på problem med klåda i hårbotten nästan alltid blir bättre av att trappa ner tvättandet.
Många som behandlar mjäll har oftast torr hårbotten och inte svamp (tänk vilka miljövinster man skulle kunna göra där).

Syster frisören tvättar själv sitt hår en gång i veckan och då ska man veta att hon tränar sig görsvettig tre-fyra gånger i veckan. Hon sköljer endast håret med vatten, och hon ser skitfräsch ut :D !

Men man bör inte gå från att tvätta varje/varannan dag till en gång i veckan, utan förlänga tvättuppehållen med en dag när det har stabiliserat sig. Och komma ihåg att balansen är lätt att sabba genom att slänga in ett par dagar med tvättning emellan de vanliga gångerna.

Om ni undrar så jobbar jag just nu med att förlänga mina tvättintervall. Jag tvättar just nu var tredje dag så jag har en bit kvar, så jag borde inte snacka så mycket om vad andra borde göra... :oops:

Surödlefest låter ju hur mysigt som helst! Särskilt i fjällen... även om jag tillhör dom som helst inte ställer mig på ett par skidor (mycket traumatiska barndomsminnen kring det)
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ebbab skrev:Surödlefest låter ju hur mysigt som helst! Särskilt i fjällen... även om jag tillhör dom som helst inte ställer mig på ett par skidor (mycket traumatiska barndomsminnen kring det)
Jag kan garantera att man inte behöver åka skidor. Det närmsta jag var på min visit var en skotertur upp på en liten topp för att få se utsiktetn. Trygg och säker bakom Fjällfar.
Annars var det rumpan (och ibland ryggen ;) på en renfäll i en snöhög. Hur gött som helst.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men, jag kan vara skidlärare :cool: !
Vilka anmäler sig till skidskolan? Det är alltså utförs det gäller, inte på längden. Där skulle jag nog behöva lite skidskola själv :lol: . Ja, inte för att jag direkt är proffsig på skidor, men jag gillar att ge folk känslan av skidåkningen. Det är ju så kuuuul att åka skidor. Nu har jag inte åkt på läääänge, förutom en vecka i Bydalen förra året. Nästa gång jag lyckas bli gravid hoppas jag att det inte inkräktar på någon skidsäsong :!:

Anton har redan anmält sig till skidskolan! Ebbab har en hedersplats om du är sugen!

Vi håller oss till snälla gröna flacka backar, så ingen behöver vara rädd :wink:.

(Fjällmor, finns det några skidbackar där du bor? Kan ju vara bra att veta... :lol:)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"