Tjorvig flaskmatning.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Matve

Tjorvig flaskmatning.

Inlägg av Matve »

Jag har en tjej som idag är fyra veckor och nu behöver jag lite råd från er här.

På kvällarna(oftast) så blir det alltid strul vid andra omgången mat, hon spänner sig, gnäller, spottar ut, vrider sig mm. Det verkar som om hon har magknip, men så fort jag tagit bort flaskan så är händerna där och hon suger på dom som om hon är hungrig men sätter man dit flaskan igen så är det samma visa.

Rapar gör hon bra.

Napp vill hon inte heller ha i dessa lägen. Nu blir det ju lite tråkigt eftersom hon kanske inte får i sig tillräckligt för att natten ska bli helt bra.

Oftast håller "tjorvet" i sig från sextiden till tiotiden.

Har inte kommit igång med SM än men planen är att det ska bli.

Är det någon här som gett ersättning och som varit med om samma sak eller har råd att ge om hur ma kan lösa problemen.

Undrar även hur tidigt ni låter barnen ligga på mage under vakentiden.
Mvh Malin
:heart: :heart: Ellen 050528 37+1 och Anna 080322 37+3 :heart: :heart:
Matve

Inlägg av Matve »

Gör ett tillägg, hur gör ni för att hålla era pyttesmå(typ 4 v) vakna :?: Min tjejja vill bara äta o sova och bara vara vaken korta stunder. Inget jag gör fungerar.
Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Matve och välkommen! :lol:

Om du inte har BB så rekommenderar jag att verkligen köper den. I den står faktiskt allt om just "kvällstrasslet" :wink:

Det vanligaste sättet att få lite bättre bukt med dessa kvällar är att lägga i vagnen för en "powernap" på 20 min eller buffa till en kor lur i händelsernas centrum på 20 min. Detta brukar också göra att man kan fortsätta mata på.

Ang. hålla vaken så kommer ni att komma dit snart, det är jag säker på. Lider ni inte av "nattklubb" så behöver du ju inte hålla vaken så värstans mycket, annars är naken de hetaste tipsen på att hålla någon vaken.

Hur långt gick du i graviditeten innan hon föddes? Vilken vecka, funderar på att "korrigera" åldern? Det kan faktistk vara så att ni är inne i ökningsperioden man har vid 3 veckor och därmed den "egentliga födseln" som du också kan läsa mycket mer om i BB. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Matve

Inlägg av Matve »

Tack för ditt svar!
Jag skrev nog lite för snabbt :oops: för efter att jag postat inlägget så hittade jag massor med trådar i ämnet..
Ja jag har oxå funderat lite åt det hållet eftersom hon är född i v37+3 så hon är ju lite tidig(enl ul, enl mej 38+3)
Idag har jag börjat iaf att föra journal över mat och sovtider och det har hållt sig till 1,5 - 2 helt av sig själv så vi kör väl på i lugn takt tills det börjar strula :wink: :wink:
:wink: [/u]
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej vad bra! Jag klistrar ändå in "Mina favoritlänkar" till dig. Då kan jag nog även rekommendera "lucines" tråd som du kommer att hitta där. Den är kanon!

Har du sen fler frågor så fortsätt bara ställa dem i denna tråden, även om rubriken inte stämmer så bra. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Matve

Inlägg av Matve »

Tack för hjälpen TorsMamma :bananas:

Här kommer en fråga med en gång.
Min tjejja vill inte ligga på mage på dagarna, är inte ett dugg intresserad av något jag hittar på för att hon ska uppskatta det, hon bara gnäller och kräks :(
Vad göra?
Sttrunta i magläge på dagen i någon v eller två tills hon blir lite större och kanske mer intresserad av omgivningen.
Nätterna går jättebra på mage.

Mvh Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen :lol:

Jo det där med magläget känner vi igen. :D

Här kommer en länk med "magtrivsel tips". Tricket med riktigt små brukar vara att de behöver ligga på "hög höjd" och inte på golvet. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239

Sen klistrar jag in ett svar från Hege ang. magläget och inte trivas.
Hege skrev:Hej Stellas mamma
De säger att deras barn inte "gillar" att ligga på mage
Ja, den har jag hört några gånger...

Jag klipper in en sak som jag skrev i en tidigare tråd :

När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?

Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.

Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?

Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.

Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!

Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!

Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)

Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)

Det kan du ju informera lite om nästa gång du möter på "-mitt barn vill inte..." Vaddå vill inte??

Kram, Hege
Hoppas du hittar något som funkar. VI hörs!
Tor 2006

Matve

Inlägg av Matve »

:) Haha ja så är det nog.
Tycker bara att det är svårt att hitta ett bra underlag, kan ju ine slänga upp en gammal bäddmadrass på diskbänken :wink: är ju rädd att hon slår sönder vackra näsan utan lite mjukare underlag ](*,)
Tack ännu en gång!
Återkommer om(när) fler frågor dyker upp.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du är välkommen! :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"