När kom de första orden?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sarika

När kom de första orden?

Inlägg av Sarika »

:D Hej på er alla :D
Är nyfiken på när era barn sade sitt första riktiga ord?

Vår lilla Vilma (som för den delen inte är så liten längre) har den senaste veckan börjat göra andra ljud än vanligt. Och idag så sa hon "pappa" och sen "mamma" självklart inte helt kristall klara ord men både jag, min man och mormor tyckte att det var väldigt tydligt. Nu är ju inte vi opartiska :D men stolt blir man i alla fall. Hon har pratat "mamma" och "pappa" hela dagen.

Nyfiken på era små pratare :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

För ett par månader sedan tyckte vi också att Vera sa i alla fall pappa (babba). Och bampa (=lampa).

Nu har hon massa ljud för sig, men säger mest dä, dä och pekar. Inga ord alls längre...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Saga hon började säga päpä så fort hon såg pappa när hon var 7,5 månad ungefär. Vid 8 månaders ålder sa hon även mämä i rätt sammanhang...
Nu använder hon de bägge "orden" ofta och har utökat med "tittö" när hon pekar, och "doh" vad hon än gör... Hon är inte tyst så ofta :lol: och det är så häfigt med tanke på att hon alltid förut varit så... "försynt" :D
Sarika

Inlägg av Sarika »

man får med andra ord njuta så länge det varar och låtsas som att hon vet vad hon säger..... :D :D :D :D :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D Självklart vet hon vad hon säger, du tror väl inte hon ägnar sig åt rappakalja? :wink: :lol:

I det "förra" forumet startade jag en poll (åå kan det var möjligt :roll: :wink: ) om just detta, eftersom min syster då fått för sig att Saga sagt mamma klockrent :!: Det hör till saken att Saga inte var mer än kanske fem månader :lol:
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Anton säger nu 11 månader gammal mamma, pappa, titta och där.. Pekar vilt på allt mest hela tiden.

Har ännu inte lyckats klura ut tex lampa men det kommer nog vilken dag som hellst.

Annars har hans kominukation förrändrats markant dom senaste veckorna. Vill han tex ha något så pekar han först på den och sen på mig eller pappa.
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
LivsMamma

Inlägg av LivsMamma »

Liv, som är 9 månader, har sagt mamma i några veckor och började nu i veckan säga pappa (inte helt klockrent alltid dock). Förutom att kalla mig mamma (särskilt då hon är ledsen) så säger hon nu mamma, mamma så fort hon fått syn på något hon vill ha. Som i dag i affären t ex, då en kvinna som var före oss i kön hade ett stort verktyg av något slag i handen och trollungen började sträcka sig efter det och ropa mamma, mamma..... :oops: Verkar nästan som att jag ger henne allt hon pekar på ju... vilket absolut inte är sant!!!!

Sen har hon också ett ljud för sig som låter som "titta", fast på portugisiska, och det säger hon mest hela tiden, särskilt när hon får något nytt och spännande att titta på och/eller leka med. Men jag betvivlar att det är medvetet, det är nog mest bara ett ljud hon tycker är skoj att göra.
Mamma till trollungarna Liv, 040303 & Erik, 080105.
Bor i Portugal.
Fido

Inlägg av Fido »

Förut när jag hörde talas om barn som pratade vid 7 mån så sa jag bara -jaha, och tänkte du ljuger. Tills jag fick bevisat motsatsen, en bekants flicka som tydligt sa både mamma, pappa,klocka osv
En del barn är tidiga med talet, tydligen.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"