Försvunnen Engla!
Hej kära vänner!
Har precis mejlat med Lisa. De är OK och har fått uppbackning med markservicen från släkten. Lisas dotter, som var bästis med Engla, är naturligtvis helt förstörd och hennes lite äldre son som oavbrutet letat sen försvinnandet har också tagit väldigt illa vid sig. Samtidigt gör vissheten det möjligt att sörja och det är bra. Allas känslor har varit på paus innan de fann flickan.
Nu väntar de på besked om kroppen så de kan börja planera begravningen. Engla ville bli artist så det blir show i hennes anda enligt mammans önskemål.
Imorgon kommer i tidningarna ett, enligt Lisa, fantastiskt vackert brev som Carina och de närmaste har skrivit där de uppmanar människor att inte låta det mörka ta över utan försöka föra Englas ljus vidare. Hon uppmanar till förståelse och kärlek.
Lisa är djupt imponerad över familjens vilja att se det positiva och deras arbete med att dokumentera frivilligarbetet så att det kan komma andra föräldrar till godo om det, gud förbjude, händer igen. Vilken styrka.
Jag tror att Englas död, paradoxalt nog, kommer leda till mycket gott.
Kram Jannika
Har precis mejlat med Lisa. De är OK och har fått uppbackning med markservicen från släkten. Lisas dotter, som var bästis med Engla, är naturligtvis helt förstörd och hennes lite äldre son som oavbrutet letat sen försvinnandet har också tagit väldigt illa vid sig. Samtidigt gör vissheten det möjligt att sörja och det är bra. Allas känslor har varit på paus innan de fann flickan.
Nu väntar de på besked om kroppen så de kan börja planera begravningen. Engla ville bli artist så det blir show i hennes anda enligt mammans önskemål.
Imorgon kommer i tidningarna ett, enligt Lisa, fantastiskt vackert brev som Carina och de närmaste har skrivit där de uppmanar människor att inte låta det mörka ta över utan försöka föra Englas ljus vidare. Hon uppmanar till förståelse och kärlek.
Lisa är djupt imponerad över familjens vilja att se det positiva och deras arbete med att dokumentera frivilligarbetet så att det kan komma andra föräldrar till godo om det, gud förbjude, händer igen. Vilken styrka.
Jag tror att Englas död, paradoxalt nog, kommer leda till mycket gott.
Kram Jannika
Åh... Det tror jag också Jannika! Jag tänkte på det igår när jag såg din vän Fredrik på TV. Han berättade om hur stämningen och känslorna är i Stjärnsund just nu och beskrev så fint hur man arbetat tillsammans och svetsats ihop. Jag tänkte: Det här är Englas gåva till vår värld! 
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
-
mrs.mormor
mrs.mormor här
Hade försökt hålla allt på avstånd på jobbet och så. Men igår eftermiddag när jag kom hem brast det, när de på våran radiokanal spelade Tryggare kan ingen vara... tillägnad Engla.
21.00 var min balkong fylld med levade ljus. Många många tankar har jag skickat till Engla och de anhöriga. Det blir liksom lite extra nära när man känner någon, mormor Åsil och jag är ju mormödrar och mammor båda.
Varje människa har en uppgift här på jorden. Även om tiden här på jorden råkar vara för en timme, 10 år eller 100 år.
Jag tror att Englas uppgift var att se till att vi alla stannar upp och börjar tänka och känna. Inte rusa fram och tänka på oss själva och matriella ting. Att vi skall ta fram det positiva, generösa, medmänskliga, humanistiska, glada osv...... i oss var och en.
Ur detta kan det även komma en DNA bank som kan hjälpa till så att detta aldrig skall hända igen.
KRAM TILL ER ALLA
Hade försökt hålla allt på avstånd på jobbet och så. Men igår eftermiddag när jag kom hem brast det, när de på våran radiokanal spelade Tryggare kan ingen vara... tillägnad Engla.
21.00 var min balkong fylld med levade ljus. Många många tankar har jag skickat till Engla och de anhöriga. Det blir liksom lite extra nära när man känner någon, mormor Åsil och jag är ju mormödrar och mammor båda.
Varje människa har en uppgift här på jorden. Även om tiden här på jorden råkar vara för en timme, 10 år eller 100 år.
Jag tror att Englas uppgift var att se till att vi alla stannar upp och börjar tänka och känna. Inte rusa fram och tänka på oss själva och matriella ting. Att vi skall ta fram det positiva, generösa, medmänskliga, humanistiska, glada osv...... i oss var och en.
Ur detta kan det även komma en DNA bank som kan hjälpa till så att detta aldrig skall hända igen.
KRAM TILL ER ALLA
mamma till Sophie - 73 och Anna - 74
mormor till Alexander -95, Amanda - 04, Tintin -05
mormor till Alexander -95, Amanda - 04, Tintin -05
Så fint brevet är skrivet, personlig och vackert. De verkar vara så otroligt starka. Hoppas att de får all hjälp de behöver och att de kan med tiden lära sig att leva med allt fruktansvärt som har hänt dem. Det är en berg och dalbana som heter duga men kroppen klarar av så extremt mycket mer än vad man kan föreställa sig. Antagligen är vi rustade på så vis för att vi ska orka stt leva vidare för de andra som behöver oss tex syskon.
Vill åter igen skicka all styrka till Englas familj och till alla de andra som förlorat ett eller flera barn. De behöver den.

Vill åter igen skicka all styrka till Englas familj och till alla de andra som förlorat ett eller flera barn. De behöver den.
Mamma till Älsklingen
060501 i mitt hjärta. Godbiten
070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta
090414
Man kan undra var Gud är...
Men om inge tar illa upp, så vill jag visa er mitt favorit-dikt. Det ger lite tröst, om än lite...
(Säg till om det tas illa upp, då ber jag moderator ta bort den)
Jeg låner dere to en stund et barn jeg har, sa Gud.
Hold av henne mens hun er på jord, og gråt når hun får bud
om å reise hit til meg igjen! Det kan gå tjue år, seks eller sju,
men til det skjer, la henne få gode kår.
Hun bringer smil og glede med, og blir hennes opphold kort,
Så lever minnene som sol og puster sorgen bort.
Hun kan ikke få bli for godt, på jord kan ingen bli.
Men hun har litt å lære der, før turen er forbi.
Jeg så rundt hele jorden etter en lærer god,
Og fremst blant kvinner og blant menn, der så jeg dere to.
Vil dere gi all kjærlighet til denne lille venn
Og ikke hate meg når jeg skal ta henne hjem igjen?
Jeg synes jeg hørte dem si, skje din vilje, Herre Kjær!
Vi gleder oss til barnet ditt om sorgen enn blir svær.
Vi gir henne ly og kjærlighet den tid du, Herre, vil,
Og takker deg for lykken vår så lenge vi er til.
Og kaller englene på henne før noen tenkte, så
Skal vi stå rak i sorgens stund, og prøve å forstå!
Vel, forstå...
Men dikten är vacker, särskillt det om att hon bringer ljus och glädje... Det är ju precis det Englas mamma säger.
Men om inge tar illa upp, så vill jag visa er mitt favorit-dikt. Det ger lite tröst, om än lite...
(Säg till om det tas illa upp, då ber jag moderator ta bort den)
Jeg låner dere to en stund et barn jeg har, sa Gud.
Hold av henne mens hun er på jord, og gråt når hun får bud
om å reise hit til meg igjen! Det kan gå tjue år, seks eller sju,
men til det skjer, la henne få gode kår.
Hun bringer smil og glede med, og blir hennes opphold kort,
Så lever minnene som sol og puster sorgen bort.
Hun kan ikke få bli for godt, på jord kan ingen bli.
Men hun har litt å lære der, før turen er forbi.
Jeg så rundt hele jorden etter en lærer god,
Og fremst blant kvinner og blant menn, der så jeg dere to.
Vil dere gi all kjærlighet til denne lille venn
Og ikke hate meg når jeg skal ta henne hjem igjen?
Jeg synes jeg hørte dem si, skje din vilje, Herre Kjær!
Vi gleder oss til barnet ditt om sorgen enn blir svær.
Vi gir henne ly og kjærlighet den tid du, Herre, vil,
Og takker deg for lykken vår så lenge vi er til.
Og kaller englene på henne før noen tenkte, så
Skal vi stå rak i sorgens stund, og prøve å forstå!
Vel, forstå...
Men dikten är vacker, särskillt det om att hon bringer ljus och glädje... Det är ju precis det Englas mamma säger.
En jättefin dikt som jag tror är helt i Carinas anda. Hon är en mycket andlig människa som inte ser döden som ett definitivt slut.
Lilla Englas resa hit till jorden blev krokig och är ett mirakel att hon överlevde bara den. Nu har hennes avfärd från jorden antagit mirakelskepnad också. Många har hjälpts åt, strävat, samarbetat. Ännu fler har engagerat sig och skickat kärlek i tanken till denna lilla flicka. När hon väl tog sitt sista andetag måste hon ha mötts av alla dessa kärlekstänk och sända ljus. Hon kan inte ha varit rädd en sekund när hon passerade till den andra sidan. Ljuset måste ha varit överallt och runtomkring. Det finns en sån kraft i kärleken.
Vila i frid lilla unge.
Och tack Dixie.
Lilla Englas resa hit till jorden blev krokig och är ett mirakel att hon överlevde bara den. Nu har hennes avfärd från jorden antagit mirakelskepnad också. Många har hjälpts åt, strävat, samarbetat. Ännu fler har engagerat sig och skickat kärlek i tanken till denna lilla flicka. När hon väl tog sitt sista andetag måste hon ha mötts av alla dessa kärlekstänk och sända ljus. Hon kan inte ha varit rädd en sekund när hon passerade till den andra sidan. Ljuset måste ha varit överallt och runtomkring. Det finns en sån kraft i kärleken.
Vila i frid lilla unge.
Och tack Dixie.
Hej igen!
Idagh har jag varit hos mina vänner i ett bedövande vackert Stjärnsund. Där börjar isarna smälta på sjön Grycken, tussilagosolarna lyser överallt och solen strålande från en klarblå himmel.
Jag vill bara puffa lite för att Lisa och Fredrik skrivit en så fin sång till Engla. Den blev så uppskattad av Englas familj att de ville att fler skulle få ta del av den. Så nu finns den (snart?) att ladda ner gratis på tidningarnas hemsidor och om man vill kan man skänka valfri summa till Englas minnesfond istället. Så hade iaf familjen Swahn tänkt sig det.
Dessutom vill jag vidareförmedla något som polisen tydligen tagit upp med de närmaste. När något sånt här händer kan det trigga igång andra knäppisar, så i upp till åtminstone tre månader efter en sån här händelse bör man vara lite extra vaksam. Kan vara bra att veta...
Kram på er! Jannika
Idagh har jag varit hos mina vänner i ett bedövande vackert Stjärnsund. Där börjar isarna smälta på sjön Grycken, tussilagosolarna lyser överallt och solen strålande från en klarblå himmel.
Jag vill bara puffa lite för att Lisa och Fredrik skrivit en så fin sång till Engla. Den blev så uppskattad av Englas familj att de ville att fler skulle få ta del av den. Så nu finns den (snart?) att ladda ner gratis på tidningarnas hemsidor och om man vill kan man skänka valfri summa till Englas minnesfond istället. Så hade iaf familjen Swahn tänkt sig det.
Dessutom vill jag vidareförmedla något som polisen tydligen tagit upp med de närmaste. När något sånt här händer kan det trigga igång andra knäppisar, så i upp till åtminstone tre månader efter en sån här händelse bör man vara lite extra vaksam. Kan vara bra att veta...
Kram på er! Jannika
http://www.aftonbladet.se/nyheter/engla ... 2279261.ab
Därifrån kan man gå in och lyssna på Englabarn.
Kram Jannika
Därifrån kan man gå in och lyssna på Englabarn.
Kram Jannika