Somnar lessen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Fanny_carlsson

Inlägg av Fanny_carlsson »

Vi fixade även skarven med tillläggning och ramsa. Vaknade sedan glad och go. :D

Den underbara pappan har byggt sandlåda i dag. Till helgen skall den fyllas och sedan skall det handlas en massa bilar. Vet inte vem som tycker det är roligast. :wink:

Har en fundering? Vi har varit på öppna förskolan några gånger och hon tycker det är roligt. Hon tycker nog att det är lika roligt att busa ute på gräset. Behöver så här små barn träffa andra barn? Våra vänner har äldre eller yngre barn så det blir inte så ofta som hon träffar andra barn i samma ålder. Hon kommer börja hos dagmamma till hösten. Räcker det :?:
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Fanny_carlsson skrev:Har en fundering? Vi har varit på öppna förskolan några gånger och hon tycker det är roligt. Hon tycker nog att det är lika roligt att busa ute på gräset. Behöver så här små barn träffa andra barn? Våra vänner har äldre eller yngre barn så det blir inte så ofta som hon träffar andra barn i samma ålder. Hon kommer börja hos dagmamma till hösten. Räcker det :?:
Visst kan ni gå på öppna förskolan, kanske mer för er skull än för tösens :wink: :!: HON har inget behov av att träffa andra barn ännu, först vid tre års ålder börjar barn leka MED varandra, innan leker det bredvid varandra...
Mina barn har varit hemmabarn tills de blivit 3-4 år, och vi har besökt ÖF kanske 10 gånger allt som allt under alla år, det har räckt gott och väl för oss...
Precis som du säger så är naturen bästa lekplatsen, och att gå in och sätta sig i en lokal den här årstiden bär mig emot. Så var ute och njut ni, och nu får ni egen sandlåda också, som hon säkert kommer att älska!

(Härligt att långluren satt! Bra jobbat :thumbsup: )

:heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fanny_carlsson

Precis vad jag ville höra :D

Jag tror inte sambon har några behov att sitta och sjunga i grupp och prata barnmat m m. :wink: Han busar hellre i trädgården om det bara kan sluta regna.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Fanny_carlsson skrev:Precis vad jag ville höra :D

Jag tror inte sambon har några behov att sitta och sjunga i grupp och prata barnmat m m. :wink: Han busar hellre i trädgården om det bara kan sluta regna.
:lol: :lol:
Jag håller med sambon din :wink: !
(här väntar vi på att det ska sluta SNÖA :shock: ...)

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fanny_carlsson

Här är nästan allt bra. Vill bara ha lite råd.

Jag tror att vår lilla tjej får nya tänder. Lite grinig, dålig i magen och äter lite mindre än annars. Sambon säjer att hon vaknar mitt i skarven och är hysterisk. Han gav henne välling och då år hon 1,5 flaska.

Kan det var så att hon äter lite lite eftersom det gör ont?
Kan vi ge henne välling efter maten innan hon skall sova middag?
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Fanny, roligt att höra av er!

Visst kan ni ge välling om hon ätit dåligt, och gärna en alvedonsupp också innan hon ska sova!

Kram Mia
Fanny_carlsson

Tack för snabbt svar. :D

Liten fråga. Vi har haft dagluren inne i sängen efter problem med sovning i vagnen. Skall bort i helgen. Lite orolig för sovningen :oops:. Skall jag ta med resesängen eller tror du att jag kan få henne att sova i vagnen. Vet att en varg behöver jagas bort. Snälla hjälp mig.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Ska ni vara borta mer än en dag, så ta med resesängen! Ett tips kan vara att låta henne sova i den några pass hemma!
Ska ni bara bort över dagen, så ta vagnen! Och då är det inte hela världen om det inte blir fullt sovpass, för en dag pallar de!

Kram Mia
Fanny_carlsson

Hej igen!
Det är bara över dagen så vi tar vagnen och hoppas på det bäste. Har köpt ett mörkt nät till vagnen. Skall även ta med en filt.

Ringde hem och tipsade om vällingen. :D
IDA 070201
Fanny_carlsson

Hon äter bra men slukar ändå en halv och i bland en flaska med välling. Vilken lite kulmage hon får. :lol: Kanske det är tänder och att hon växer mer tillfälligt.

Nu har vi fixat långluren igen. I går fick sambon väcka henne. :D
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:lol:
Vällingmagar är så gulligt :heart:
Skönt att långluren funkar bra igen - bra jobbat!
Fanny_carlsson

Hemma hos är allt toppen. I går gick hon själv till sängen efter maten och när hon lyftes upp gosade hon ner sig i kudden och somnade. UNDERBART!!

Jag har en fråga. Vet inte om detta är ett problem. Vår lilla tjej är lungt och gillar att gå runt och greja och plocka med saker. Detta inget problem. Nu till frågan. Vi var hos kompisarna förra helgen. De har ett yrväder på snart 2år. Hon ryckte allt ur händerna på vår tjej och gapade m m. Efter en stund blev det för mycket för vår tjej och hon skrek hysteriskt. Hon fick lite panik. Detta har hänt förr när det är gapiga och bråkiga barn. När hon skulle sova gick hon till dörren. Hela kroppen sa HEM :oops: Dagen efter när vi kom hem och släppte ner henne på gräset hemma var det som hon blev lättad. Hon kvittrade av lycka att i lugn och ro upptäcka världen. :D

Vad skall vi göra. Skall vi låta det va eller skall vi öva med henne. Öppna förskolan m m. Hon kommer börja hos dagmamma i höst. Behöver vi öva innan eller kommer hon att lära sig där. Hon är inte så kaxig utan backar hellre.
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så glad jag blir för din trevliga rapport, ni har varit så duktiga :heart: !

Oroa dig INTE över din lugna flicka!!!
Och du behöver inte "träna" med henne heller, hjälp henne om/när liknande händer - sitt med henne på golvet, och visa i handling hur man gör, jag bryr mig inte om det är andras barn :wink:
"Titta, man tar fint, och så ger man något tillbaka, titta vad GLAD hon blev då" och så visar man, gärna med handen om handen. Kan vara bra för andra föräldrar att se hur man kan lösa konflikter utan att skrika nej och ajabaja :wink: :!:

Visst kan ni gå på ÖF om ni vill, men det är inget alls som behövs! Barn är inte mogna att leka MED varandra förrän de är tre år, innan leker de bredvid varandra, så det är inget behov hon har nu!

Jag tror det är bra att ni valt dagmamma istället för dagis, tempot hos dagmamma brukar vara lugnare och det är itne så många barn! (Jag vet att några här på forumet ligger i startgroparna för att bli Barnaboksdagmammor, kolla in "istället för dagis" så kanske du hittar nåt intressant :!:

Kram på er i värmen, nu ska jag ut till mina tjejer som ligger i plaskpoolen och njuter :D
Fanny_carlsson

Tack än en gång för att du tar dig tid att svara. :heart:

Dagmamman kommer ha tre små. Hon har hund så det kommer bli mycket promenader. Känns bra. Hon har egen trädgård så ute kommer de vara mycket. Hon har sängar till alla. Detta passar oss bra eftersom det inte funkar med vagnen för oss. Hon har lite senare schema än vi har. Lunch vid 12. Funderar på att ändra schemat i sommar. 20-8 natt i stället för 19-7. Kan det bli svårt tror du ?
IDA 070201
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag har inte svarat i din tråd tidigare men gör det nu :D

Det kommer gå jättebra att ändra hennes schema. Det gör man hela tiden de växer så detta är inget undantag.

Att ändra nu under sommaren är en utmärkt ide. Då får ni en timme längre ute också unde härliga sommarkvällar.

Det ni kan göra är att bara ändra hela timmen från en dag till ena annan. Eller köra med att förlänga vakentiden 15 minuter under några dagar. Det beror på lite om hon är en kvällstrött liten en eller om hon klarar en hel timme rakt av? Ni kanske får räkna med lite tidigare uppvak den första tiden men det ger med sig. Hon är ju inställd på att vakna 07.00 så det sitter i kroppen ett tag.

Lycka till.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "