hur kan man bortse från forskning om psd??
OKEJ
Hej igen alla människor!! Jag kanske inte såg direkt att det var info och inte påhopp alla kom med!!!! Men kände mig en aning "som att jag inte skulle ha frågat detta" men jag har tagit till mig all info nu.Så nu vet jag helt enkelt varför... Ha det toppen alla
-
cillamamman
Efter att ha haft ett barn på mage ett på sidan och ett på rygg är min erfarenhet att det fungerar mycket bra även med barn på rygg och sida. Det handlar ju om vad man vänjer sig vid. Själv sover jag alltid på rygg-hur gör ni?
Givetvis måste barnen ha åtminstone en period med mycket magläge i vaket tillstånd för att komma framåt i sin utveckling (lära sig krypa). -låt barnen ligga på golvet både i mag och ryggläge. Även om de ligger på rygg så lär de sig ju ganska snart att vända sig om. Slipper de bara allt för mycket tid i babysitter hoppgunga och gåstol så löser naturen det själv.
Ang rekommendationer att inte sova tillsammans med barnet när de är riktigt små så har det funnits också i Sverige. När jag fick mitt senaste barn sas inget om det, vilket man gjort tidigare. Undrar varför man ändrat sig?
Min slutsats av denna diskussion är att låta nästa barn sova på rygg med andningslarm.
Givetvis måste barnen ha åtminstone en period med mycket magläge i vaket tillstånd för att komma framåt i sin utveckling (lära sig krypa). -låt barnen ligga på golvet både i mag och ryggläge. Även om de ligger på rygg så lär de sig ju ganska snart att vända sig om. Slipper de bara allt för mycket tid i babysitter hoppgunga och gåstol så löser naturen det själv.
Ang rekommendationer att inte sova tillsammans med barnet när de är riktigt små så har det funnits också i Sverige. När jag fick mitt senaste barn sas inget om det, vilket man gjort tidigare. Undrar varför man ändrat sig?
Min slutsats av denna diskussion är att låta nästa barn sova på rygg med andningslarm.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Hej!
Jag ville bara säga att jag tycker visst att man skall vara kritisk mot det som sägs och skrivs om barn och barnuppfostran (och allt annat för den delen också). Jag tycker att du gjorde rätt Tallo som slängde ut en fråga
. Ingen sitter på Sanningen...
Kram
Kristin
Jag ville bara säga att jag tycker visst att man skall vara kritisk mot det som sägs och skrivs om barn och barnuppfostran (och allt annat för den delen också). Jag tycker att du gjorde rätt Tallo som slängde ut en fråga
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
"Lämna -70 talet och följ med in i dagens moderna råd som de proffessionella ger", uppmanade mig en Petra Svensson i Gästboken, varifrån jag nu hänvisat de debattsugna vidare hit, till Samtalsforum.
Hennes sarkastiska inlägg (jag är ju varken barnmorska eller barnläkare eller eller eller...) fick mig att dra mig till minnes några professionella vetenskapligheter, som grasserat under enbart min livstid:
På 1940-talet var det modernt att operera spädbarn utan bedövning. De hade ju ingen känsel.
På 1950-talet var det modernt att hålla mor och barn åtskilda de första tre dygnen. Modern hade ju ingen mjölk.
På 1960-talet var det modernt att förskriva Neurosedyn åt oroliga gravida kvinnor. Barnen föddes undantagslöst missbildade.
På samma 1960-tal log barnen för att de hade magknip, och de var blinda som kattungar i bortåt ett år.
På 1970-talet var det modernt att tejpa glasögon på ett- och tvååringar för att de skulle se bättre i framtiden.
På 1980-talet var det modernt att droga spädbarn - vart femtonde under ett år - med neuroleptika (Theralen). Det är fortfarande modernt. Dosen är dubbel mot vad en heroinist som ska avgiftas får. Föräldrarna måste ju få sova!
På 1990-talet var det modernt att föreskriva amning i ett helt år. Allergierna hade ju formligen exploderat i omfattning, och mödrarna måste ta sitt ansvar! (De försvann inte. I stället tillkom en ny: mjölkallergi.)
På samma 1990-tal blev ryggläget modernt. En synlig och därmed pinsam biverkning blev plattskallen. Hjälmar som ska pressa tillbaka den runda huvudformen finns att köpa åtminstone i Amerika.
Nu, 2005, är det modernt att trots allt rekommendera magläge då och då för "krypträningens" skull. Den motoriska utvecklingen äventyras ju kanske annars, har man förstått. "Barn kryper inte längre. De börjar gå direkt!" var en "modern" utsaga som de professionella fick revidera.
Som så många andra
Trender och påbud kommer och går
De små barnen består
SOVA HELA NATTEN beskriver en tidlös metod att hjälpa små barn att sova som fungerar. De professionellas moderna råd i ämnet är två: 1. låt barnet skrika sig till sömns, 2. ge barnet nervmedicin.
Den "debattör" som känner sig manad att försvara detta, välkommen hit till Samtalsforum
Hennes sarkastiska inlägg (jag är ju varken barnmorska eller barnläkare eller eller eller...) fick mig att dra mig till minnes några professionella vetenskapligheter, som grasserat under enbart min livstid:
Som så många andra
Trender och påbud kommer och går
SOVA HELA NATTEN beskriver en tidlös metod att hjälpa små barn att sova som fungerar. De professionellas moderna råd i ämnet är två: 1. låt barnet skrika sig till sömns, 2. ge barnet nervmedicin.
Den "debattör" som känner sig manad att försvara detta, välkommen hit till Samtalsforum
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Gäst
mammamy skrev:Som utförligt medicinskt utbildad har jag tolkat Annas ställningstagande som inte riktat så mycket mot forskningen i sig, utan mot TOLKNINGEN AV RESULTATEN.
Att PSD är överrepresenterat i gruppen av barn som legat på mage, är ett statistiskt säkerställt faktum som jag inte tror Anna ifrågasätter i sig. Man kan utifrån de resultaten välja att antingen problematisera magläget och rekommendera ryggläget som en konkret lösning. Alternativet är att - som Anna gör tror jag - tolka resultaten så att barnen sover djupare när de ligger på mage och därmed löper större risk att drabbas av PSD av den anledningen. Problemet är då alltså att barnen sover djupare, vilket är nödvändigt för en god sömn, och en bra lösning kan då rimligen inte vara att tvinga alla barn att sova sämre, vilket de gör på rygg. Problemet bör angripas från andra håll, t.ex. genom att med hjälp av andningslarm detektera de barn som "somnar för djupt" och på så sätt avhjälpa problemet, utan att bestjäla barnen deras goda sömn.
! 8)
Ja, herregud vad man har trott sig veta under årens lopp
Det är verkligen så himla viktigt att komma ihåg det här, att det sunda förnuftet måste få råda. Professorer hit och dit....
nu när vi befinner oss i en så pass "modern" tid att vi törs ifrågasätta läkare, professorer, veterinärer eller vad det månde vara så varför inte göra det också? Särskilt när det finns anledning - eller åtminstone när det finns bra motargument eller blir synbara defekter av en åtgärd (läs platthuvud
).
Det sunda förnuftet beskrivs så bra så bra av Mammamy.
Say no more...
Det är verkligen så himla viktigt att komma ihåg det här, att det sunda förnuftet måste få råda. Professorer hit och dit....
Det sunda förnuftet beskrivs så bra så bra av Mammamy.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
japp, Mammamy, vill bara saga att jag tankte detsamma -- ditt inlagg ar helt mitt i prick!!!
Koncist och valformulerat! 8)
Det du skrev pa forra "PSD-traden" gar heller inet av for hackor...
:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
trevlig helg, alla!
maria
Det du skrev pa forra "PSD-traden" gar heller inet av for hackor...
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
trevlig helg, alla!
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:)
efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder