Måste kvällsslurken ersättas?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sömntutan

Måste kvällsslurken ersättas?

Inlägg av Sömntutan »

Hej!

Både Tuva o jag börjar tröttna på kvällsslurken... Vissa kvällar vill hon inget ha alls o andra bara lite grann för att fylla på efter gröten. Om jag slutar med kvällsslurken måste jag ersätta den m ngt annat då? Eller senarelägga gröten? Hon äter mkt bra i samband med alla mål. Älskar sin gröt o äter alltid upp! Saken är den att jag tidigare försökt ge henne välling, hade varit enkelt o smidigt ex vis när man är på resande fot eller som nu istället för bröstet på kvällskvisten. Men lilla damen har tidigare vägrat välling i alla former o från både pipmugg o nappflaska. Ska jag prova m välling igen? Eller klarar hon att sova utan kvällsslurken. Märker att hon är jättehungrig på morgonen de morgnar då hon har struntat i bröstet kvällen innan.

Tuvas schema
8.30 Amning plus gröt
10.30-10.50 Förmiddagslur
12.00 Varm lunch plus fruktefterrätt
13.30-15.00 Middagslur
15.00 Varm middag plus fruktefterrätt
17.15-17.25 Eftermiddagslur
19.00 Gröt
20.15 ca Påfyllnadsamning/kvällsslurk
20.30-08.30 Sova natt
Mamma till Tuva född 070707, SHN-kurad 080206.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad säger hon om du ger gröten redan 18.00 eller 18.30?

Av ren nyfikenhet undrar jag varför du valt att ha middagen redan 15.00 och gröt senare och inte tvärtom tänker jag. :-k

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Liv har klarat sig bra utan kvällsslurk, hon äter middagen rätt sent istället. Hon ammades till för en månad sen, men jag har knappt haft någon mjölk de senaste månaderna så det var inget mättande. Välling ville hon inte ha men jag har väl inte envisats heller.
Hon har fyra mål:
8.00 frukost
12.00 lunch
15.30 mellanmål
18.30 middag
20.00 sover hon
Hon äter mycket på alla målen. Verkar stå sig bra, hon är nöjd och glad emellan om inget annat strular. Men du märker väl om du provar om det passar din dotter eller det blir för få mål för henne med fyra.
Sömntutan

Inlägg av Sömntutan »

- Duggan: Vi äter ofta 15.00-målet annanstans än hemma o då har det känts lättast att ha med sig burkmat. Plus att gröt känns mera "inför kvällen". Svaret är alltså att det bara blivit så. :)
Tidigare än 18.30 är hon aldrig hungrig, får gröten ngn enstaka gång 18.30 om hon är hungrig pga att hon kanske ätit lite sämre vid 15.00-målet.

- Susanneethel: Hur gammal är Liv? Vad får hon till de olika målen?
Mamma till Tuva född 070707, SHN-kurad 080206.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om jag fick rådda fritt i ert scham skulle jag göra så här:

8.30 Amning plus gröt
10.30-10.50 Förmiddagslur
12.00 Varm lunch plus fruktefterrätt
13.30-15.00 Middagslur
15.00 Varm middag plus fruktefterrätt Mellis. Grötburk/mellisbägare eller välling
17.15-17.25 Eftermiddagslur
18.00 Gröt Middag
20.15 ca Påfyllnadsamning/kvällsslurk
20.30-08.30 Sova natt

Om hon inte äter lagad mat 15, så kan hon säkert tänka sig att äta middag lite tidigare, varför det kan gå ner en skväll amning vid 20? semper har skitbra grötar på burk. Goda som tusan anser de flesta under två år... :shock: :lol:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Liv är 11 månader.
Frukost brukar vara smörgåsar, pålägg, pulvergröt, gurka eller nåt, ibland ägg men det är hon inte så förtjust i. Hon älskar bröd och rån och majskrokar :shock: , kunde nog äta ett helt paket om hon fick.
Lunch är burkmat eller sånt jag gjort själv plus lite plockmat, annars äter hon inte om hon inte får något att äta själv. Hon verkar bli mätt på en burk, till nästa mål.
Till mellanmål brukar hon äta en tallrik havregrynsgröt med banan eller annan frukt och kanel. Plus något att plocka med.
Middag är lika som lunch. Hon brukar äta i minst en halvtimme, så det är bara en timme till läggdags när hon är klar. Ibland byter vi plats på mellanmål och lunch så hon äter gröten sist. Det verkar inte göra någon skillnad.
Innan hon lägger sig får hon dricka vatten så hon inte är törstig.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"