Dr Brown nappflaska - wide neck eller standard

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
rebekka4

Dr Brown nappflaska - wide neck eller standard

Inlägg av rebekka4 »

:?: Har ett tvåmånder gammalt bröst/flaskbarn. Vill testa Dr Browns flaskor men bor i Köpenhamn och kan inte skaffa dem här. Därför:

Känner någon till en webshop som skickar utomlands? Babayland har webshop med skickar bara inom Sverige.

Och: skall jag välja wide neck eller standard???? Svårt att fråga sig fram på webshoppen... :?

Tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!!
Jag använder Wide neck, tycker dom andra är knöligare då nappen är så liten.

Tyvärr känner jag inte till någon webshop som skickar till Danmark från Sverige.

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack Tessan... Josefin har varit van vid en mycket liten smal napp på sin nappflaska - men blir ju också ammad... har testat med Avents flaska och de har ju en som liknar Wide Neck... Tycker inte att hon är jättebra på att ta dessa... Usch vad svårt det blev när man inte bara kan köpa en och testa i och med att de inte förhandlas här så vill man ju pricka rätt från början istället för att köpa 5 fel flaskor...

Ja, ja - nu får jag se om jag kan sova lite till innan hon vaknar igen 8)

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

LaQ

Inlägg av LaQ »

Hej!

Här är en till som använder Dr Browns flaskor. Wideneck! Helt klart! Så mycket smidigare att ha i pulvret för ersättningen eller vällingen och mycket enklare att diska. Dock använder jag inte längre Dr Browns egna nappar till utan det går bra med andra widenecknappar (dock inte Aventnapparna). Vi kör med MAM Ultivent-nappar.

Både Dr Brown och MAM finns att köpa på 1klass webbshopp. De har riktigt bra priser på det mesta OCH de skickar inte bara inom Sverige utan även till de nordiska grannländerna. https://www.1klass.se/E-handel/
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Perfekt. Tack för adress till webshop!!
:D :D :D

:? :? Kan dock fortfarande inte bestämma mig för om det skall vara standard eller wide neck... Som sagt tycker jag att hon är dålig på att suga på Avents nappar - munnen sluter liksom inte runt ordentligt utan glipar i sidorna. Och som sagt - hon är van vid en väldigt liten napp som är flaskor som de använder till nyfödda på sjukhuset... :?

Finns det någong som har testat standardnappar?? Finns det andra fördelar än att man kan blanda ersättning direkt i flaskan?? Och bör man inte gå vidare med en nappform som har funkat... Eller?

Ulrika

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Rebekka,

Jag har bett admin att flytta denna tråden till "barnasaker" så hoppas jag att du får fler bra svar där också!

Kram!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Själva sugdelen är väl lika lång/stor på båda kan jag tänka mig? Det är väl just själva basen på dinappen som är bredare på wideneck-flaskorna. Men den ska ju ändå inte in i munnen så det borde inte spela någon roll eller? :roll:

Vi har provat massor med olika flaskor och nappar. Junior föredrar helt klart de anatomiska eller platta napparna framför vanliga runda. Svårt att hitta anatomiska widenecknappar bara. Fastnade för NUK's nappar som också finns på 1klass webbshop. Testade och dom passar Dr. Brownflaskorna (wideneck) men Junior fattade inte inte riktigt när vi bytte form på nappen nu när vi kört Ultiventen så länge. Så han bara sög men fick inte i sig något. Trots att vi köpte strl M. De napparna finns ju i storlek 1 för 0-6 mån och strl 2 för äldre barn. Då är själva nappen olika stor. Sen finns det S och M storlek på hålet. Men kanske storlek 1 på de napparna skulle passa din lilla tös då? Det har varit ett laborerande här för att hitta bästa sorten.

Alternativt beväpnar man sig med Attityd och matar på och tänker att lilla hjärtat får väl lära sig.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Satsade på standard och tror att detta är rätt för oss. "SWugdelen" på min egen bröstvårta är nämligen också stor - har blivit det av de två graviditeterna - vilket innebär att Josefin inte bara suger på själva sugdelen på nappflaksan, men faktiskt tar in hela nappdelen och på standardflaskan har läpparna mot flasklocket! Och det kan man ju inte på en Wide Neck napp - där kan du ju liksom bara suga på sugdelen av nappen.

Fråga: Tycker att denna flaska funkar bättre än andra jag har provat (AVENT, apotektes, BabyNova) men tycker fortfarande att hon sväljer rätt mycket luft. Håller jag flaskan fel, eller gör jag annat tokigt - eller handlar det bara om att hon skall vänja sig? Har ju bara använt Dr Brown i ett dygn. När hon sväljer luft får hon så himla ont i magen och detta påverkar hennes sömn... Jag kan höra hur rapen kör upp och ner... Men tycker kanske endå att raparna har blivit lite mindre hårda och kommer lite lättare upp med Dr Brown...
Ulrika

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej rebekka4,

I Danmark (där jag lärde mig just detta) ger man ju fänkålste till de små mot gas i magen. Jag bryggde en kopp fänkålste till Tor som jag gav ca. 2 tsk innan maten av och då upplevde jag att även raparna kom lite lättare.
Vad tror du om den tanken?

Flaskan skall du göra precis som du gör när du ammar. Bröstvårtan/nappen skall vara nästan ovanför överläppen så de måste böja bak huvudet en aning. Ett annat tips kan vara att verkligen mera "sätta" barnet i knät så de ammar/flaskmatar mera sittande. Då brukar det vara lättare för luften att inte komma så långt ner, men de måste luta huvudet bakåt ordentligt.

När man ammar skall det vara HELT TYST, inte slurp, inga sug ljud ingenting. DÅ har de rätt grepp.
När jag ammade Tor och hade flaska sa alltid min syster, "men OJ vad han låter!" Detta var för att Tor hade ett "enormt överbett" när han föddes för han låg väldigt knasigt i magen och blev intryckt i pannan och hakan.

När jag frågade läkaren om detta sa han att käken kommer att gå tillbaka tills han blir ca. 3 mån. Och trot eller ej men exakt på 3 mån dagen blev det tyst när ungen ammade och magont började försvinna. Men vid det laget hade Tor tröttnat helt på allt vad amning och flaska heter så då blev det riktig mat och gröt vid 4 mån. MUMS hälsar Tor. :P

Och ja, hela nappen på flaskan skall in och läpparna kan gärna sluta sig runt den stora delen, stort tag skall de ha. Inget pyttesug eller liten mun. Precis som med amningen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"