Hej rebekka4,
I Danmark (där jag lärde mig just detta) ger man ju fänkålste till de små mot gas i magen. Jag bryggde en kopp fänkålste till Tor som jag gav ca. 2 tsk innan maten av och då upplevde jag att även raparna kom lite lättare.
Vad tror du om den tanken?
Flaskan skall du göra precis som du gör när du ammar. Bröstvårtan/nappen skall vara nästan ovanför överläppen så de måste böja bak huvudet en aning. Ett annat tips kan vara att verkligen mera "sätta" barnet i knät så de ammar/flaskmatar mera sittande. Då brukar det vara lättare för luften att inte komma så långt ner, men de måste luta huvudet bakåt ordentligt.
När man ammar skall det vara HELT TYST, inte slurp, inga sug ljud ingenting. DÅ har de rätt grepp.
När jag ammade Tor och hade flaska sa alltid min syster, "men OJ vad han låter!" Detta var för att Tor hade ett "enormt överbett" när han föddes för han låg väldigt knasigt i magen och blev intryckt i pannan och hakan.
När jag frågade läkaren om detta sa han att käken kommer att gå tillbaka tills han blir ca. 3 mån. Och trot eller ej men exakt på 3 mån dagen blev det tyst när ungen ammade och magont började försvinna. Men vid det laget hade Tor tröttnat helt på allt vad amning och flaska heter så då blev det riktig mat och gröt vid 4 mån. MUMS hälsar Tor.
Och ja, hela nappen på flaskan skall in och läpparna kan gärna sluta sig runt den stora delen, stort tag skall de ha. Inget pyttesug eller liten mun. Precis som med amningen.