Huskurer och tips!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Fjällfolket

Huskurer och tips!

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Jag tänkte att det är dags att samla alla våra bästa huskurer i en klokskapstråd..

:thumbsup:

Lämna gärna ditt bidrag :heart:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

anniemanjani skrev:Hej.
Vill bara dela med mig av ett tips jag fått för att "rensa" en täppt näsa.

Precis utanför näsvingarna finns en aukupunkturpunkt för detta endamål, och om man gör så att man trycker försigtigt på dessa punkter, båda samtidigt. Tryck inte in mot näsan utan dikt näsvingarna in mot huvudet, då känner man hur det täpper till i näsan. Massera försiktigt dessa punkter lite grann och vänta. efter en stund löser snoret upp sig och rinner ut, eller far ut i en jättenysning.
Detta funkar på stora som små men jag tänker väl att det är mest användbart på de små som inte kan göra nåt åt allt snor själva.
Jag var lite skeptisk när jag först fick tipset men testade ändå på min snoriga lilla jänta och när jag en stund senare blev helt nerduschad av allt som förtillfället fanns i hennes näsa var jag inte skeptisk längre. Jag har till och med övertalat min skeptiske make att testa på sig själv och han instämmer, det funkar!!!
:)

Kramar alla
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket skrev: Bidrar med ett till:

Bröstmjölk är som bekant bra till mycket. Förr droppade man bröstmjölk i örat vid öroninflammation och "stängde" med en trasa/tuss över natten..

anniemanjani

Inlägg av anniemanjani »

Bröstmjölk sägs vara bra mot skorv och "morgongrus i ögonen" oxå.
Skorven testade jag aldrig på men "morgongruset" försvinner.

Bra tråd :!:

:)
/Annie, mina små älsklingar Zigge (filosoferande charmör) aug 06
Zoleil (bestämd & målmedveten solstråle) dec 07
SHN-kurade, jul 08 :sleep:
anniemanjani

Sår

Inlägg av anniemanjani »

Jag kom på ännu en sak, om vi nu pratar om långt till sjukhus och så vidare.
Om man slår sig eller skär sig och inte har tillgång till plåster eller förband kan man använda malet kaffe (används i Peru) eller strösocker (används i Argentina), jag har inte testat själv men jag har varit med när det användes malet kaffe på skärsår :) .
Man ska ha på en BRA hög och sen va ganska stilla, jag vet inte vad det är i kaffet och sockret som hjälper stoppa upp blodflödet men stoppas gör det.

Allt gott och hoppas ni slipper testa :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Timjan fungerar som slemlösande :!:

Gör thé, ångbad eller varför inte en näve i badbaljan när de små har hosta

:wink:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Strålande bra tips och initiativ :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Basilika eller en fuktad sockerbit lenar på getingstick. (Och andra bett) :D
Dixie

Inlägg av Dixie »

Vid lindrig nageltrång kan man fila lite lätt längsmed den högsta punkten på nageln. Då orkar inte nageln välva sig ner i nagelbandet och det onda släpper omedelbart :D !

Aloe vera trädets saft (vanligt träd finns att köpa i blomsteraffär) från avskuren kvist, lenar vid solsveda och lindrig brännskada, munsåret får sig också en värdig motståndare :D .

Marie
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Aloe vera trädets saft (vanligt träd finns att köpa i blomsteraffär)
Det måste dock vara Aloe vera barbadensis. Det är bara den som har rätt effekt. Har för mig att de andra t.om. kan vara giftiga. Bäst är att köpa en tub eller flaska, tex. från dermanord med ren aloe vera barbadensis.
Vid lindrig nageltrång kan man fila lite lätt längsmed den högsta punkten på nageln. Då orkar inte nageln välva sig ner i nagelbandet och det onda släpper omedelbart
Låter jättebra, men jag är så trög, jag fattar inte hur du menar.. :roll: . Jag tror nämligen att min dotter har lite nageltrångsaktigt...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Eller.... nu när jag tänker på det, menar du att man ska fila så att nageln blir tunn på mitten? Det verkar ju logiskt... :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Dixie

Inlägg av Dixie »

Nä Puffis det är inte du som är trög, jag har bara lite svårt att förklara!
Men nu tror jag att du förstår. Fila alltså längs med växtriktningen uppe på nageln, men var försiktig så det inte blir för djupt. Eh blev det tydligare :-k :lol:

Tack för att du berättade det om aloe veran, jag har nog haft tur att fått tag i rätt sort :oops: . En tub är nog säkrast :wink: .
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Tack för att du berättade det om aloe veran, jag har nog haft tur att fått tag i rätt sort . En tub är nog säkrast .
Jag använde också min blomma förut, men min svärmor rättade mig. Hon är nämligen utbildad skönhetsterapeut, och kan sånt där... :roll:
Nä Puffis det är inte du som är trög, jag har bara lite svårt att förklara!
Men nu tror jag att du förstår. Fila alltså längs med växtriktningen uppe på nageln, men var försiktig så det inte blir för djupt. Eh blev det tydligare
japp, då fattar jag :D
anniemanjani

Bihåleinflamation

Inlägg av anniemanjani »

Vid bihåleinflamation kan man koka en potatis och lägga mot bihålorna, detta sägs släppa på trycket och snor/slem/vätskan kommer ut.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Om barnen är magsjuka kan mamma och pappa äta 7 st. hela vitpeppar korn. Äldre barn kan ju det med såklart :wink:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"