hjälp med 2-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
metant

hjälp med 2-åring

Inlägg av metant »

hej, jag behöver input på vad vi kan göra med Carl, som är född 2006-02. Han har egentligen aldrig fått bra sovrutiner. Dvs - nattningar går helt ok, det är båda han och storasyster och vi har våra badrutiner etc. somnar ok snabbt och själv (med dörr öppen till datorjobbande mamma eller pappa). Men - kring midnatt, när vi går och lägger oss, blir han ledsen - ibland för att han tappar nappen - och det enda som hjälper är att han kommer in till os. Det r som om han har en inre klocka som är inställt på väldigt lätt sömn där efter ca 4 timmar. Vi bär honom, han ligger i spjälsäng som han inte själv kommer ur, och han är inte riktigt vaken.
Nu har han legat mellan os så länge att det liksom är en vana och ond cirkel, men vi är utmattade och jag har svårt att sova om jag lägger mig tidigare, för att jag 'väntar' på att han ska skrika till.
Just nu är min man sjukskriven med stress, vi är TRÖTTA och orkar inte riktigt ta tag i detta, men inser att vi måste.
Carl sover ca 45 min på dagis, där han är full tid. Väldigt fysisk aktiv på dagen och glad, men har de senaste veckorna börjat prata om troll och lejon, som han är rädd för. Helt klart också mörkrädd, han vill ha lampa tänt när han ska sova... Tacksam för alla goda råd - hur ska vi få honom att SOVA lugnt i egen säng hela nattan? Mette
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen hit :D :!:

Jag kan börja med att säga att du hamnat HELT rätt om du vill ha hjälp med gossens sömn, och vi ska göra ALLT vi kan för att hjälpa er på vägen!

Jag är helt säker på att en regelrätt sova-hela-natten-kur gör susen hos er; ni kommer att få en gosse som sover 11, 11½ eller tolv timmars natt, beroende på vad som passar er!

Börja med att beställa Sova hela natten-boken som finns här på första sidan (klicka på fliken Anna Wahlgren) och medans du väntar på den boken så läser du runt här på forumet, om du går på länken Föräldraforum har du en massa bra trådar om kuren, och läs gärna krönikor och andras inlägg också!

Det här att han är väldigt aktiv på dagarna är helt säkert ett tecken på att han sover för dåligt på natten - konstigt nog blir ofta trötta barn överaktiva på dagarna...

Fortsätt gärna ställa frågor i den här tråden, men jag tycker absolut du ska beställa och läsa shn-boken också!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
metant

tack

Inlägg av metant »

- har beställt boken och återkommer!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Låter bra!
Vi ses :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "